Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Hybrydowa Scania zasilana energią słoneczną – mniej paliwa i spalin

Utworzona: 2023-09-02


Na drogach publicznych Szwecji trwają testy hybrydowego ciągnika Scania z naczepą pokrytą panelami słonecznymi. Energia elektryczna wytwarzana przez panele pozwoli zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Projekt obejmuje także badania nad nowymi, lekkimi i wydajnymi ogniwami solarnymi.

W projekcie badawczym finansowanym przez rządową agencję innowacji Vinnova uczestniczą od dwóch lat: Scania, Uniwersytet w Uppsali oraz frimy Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express i Dalakraft. Celem projektu jest zbadanie, w jakim stopniu energia słoneczna generowana przez panele jest w stanie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Naukowcy badają także, w jaki sposób ciężarówki mogą wchodzić w interakcje z siecią energetyczną, m.in. co się stanie, jeśli kilka takich pojazdów zostanie podłączonych do sieci. Projekt osiągnął etap, w którym zestaw ciężarowy zostanie przetestowany na drogach publicznych przez firmę transportową Ernsts Express AB.

Celem Scanii jest wspieranie przejścia na zrównoważony system transportu. Nigdy wcześniej panele słoneczne nie były wykorzystywane do wytwarzania energii do zasilania układu napędowego ciężarówki tak jak w naszym projekcie. To naturalne źródło energii może znacznie zmniejszyć emisję w sektorze transportu
mówi Stas Krupenia, dyrektor biura badawczego w Scanii.
Ciężarówka jest wyposażona w silnik hybrydowy typu plug-in o mocy 560 KM. Dach i ściany boczne 18-metrowej naczepy są pokryte cienkimi, lekkimi i elastycznymi panelami słonecznymi o powierzchni 100 m i maksymalnej wydajności 13,2 kWp (kilowatów szczytowych). Szacuje się, że podczas eksploatacji w Szwecji panele będą produkować 8000 kWh energii rocznie. Baterie zestawu mają łączną pojemność 300 kWh, z czego 100 kWh znajduje się w ciągniku, a 200 kWh w naczepie.

Projekt obejmuje także badania nad nowymi, lekkimi, tandemowymi ogniwami solarnymi, które charakteryzują się wyższą efektywnością przetwarzania światła słonecznego na energię elektryczną. Takie rozwiązanie mogłoby podwoić produkcję energii słonecznej w porównaniu z obecnie stosowanymi panelami. Uczestnicy projektu zapewniają, że energia słoneczna wydłuża zasięg hybrydowej ciężarówki na szwedzkich drogach nawet o 5000 km rocznie. W krajach takich jak Hiszpania, gdzie słońce operuje znacznie intensywniej i dłużej, ilość generowanej energii może być dwukrotnie większa, co oznacza znaczne wydłużenie zasięgu w porównaniu z warunkami panującymi w Szwecji.

Częścią projektu jest także ocena wpływu ładowania na obciążenie sieci energetycznej oraz możliwości sprzedaży nadwyżek energii. Możliwość ładowania w obie strony to jednak kwestia dość złożona, a przepisy w tym względzie są niejasne.

Myśleliśmy, że będziemy mogli kupić nadwyżki energii generowane przez ciężarówki, ale niestety nie jest to w tej chwili możliwe. Ale ogniwa słoneczne, które stanowią część źródła energii dla ciężarówek, są fantastyczne. Jako firma zajmująca się handlem energią elektryczną widzimy, że wszystkie odnawialne źródła energii są potrzebne, aby poradzić sobie z transformacją energetyczną
mówi Sverker Ericsson, inżynier ds. handlu urządzeniami elektrycznymi w Dalakraft.


Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels