Celem Scanii jest wspieranie przejścia na zrównoważony system transportu. Nigdy wcześniej panele słoneczne nie były wykorzystywane do wytwarzania energii do zasilania układu napędowego ciężarówki tak jak w naszym projekcie. To naturalne źródło energii może znacznie zmniejszyć emisję w sektorze transportuCiężarówka jest wyposażona w silnik hybrydowy typu plug-in o mocy 560 KM. Dach i ściany boczne 18-metrowej naczepy są pokryte cienkimi, lekkimi i elastycznymi panelami słonecznymi o powierzchni 100 m i maksymalnej wydajności 13,2 kWp (kilowatów szczytowych). Szacuje się, że podczas eksploatacji w Szwecji panele będą produkować 8000 kWh energii rocznie. Baterie zestawu mają łączną pojemność 300 kWh, z czego 100 kWh znajduje się w ciągniku, a 200 kWh w naczepie.
mówi Stas Krupenia, dyrektor biura badawczego w Scanii.
Projekt obejmuje także badania nad nowymi, lekkimi, tandemowymi ogniwami solarnymi, które charakteryzują się wyższą efektywnością przetwarzania światła słonecznego na energię elektryczną. Takie rozwiązanie mogłoby podwoić produkcję energii słonecznej w porównaniu z obecnie stosowanymi panelami. Uczestnicy projektu zapewniają, że energia słoneczna wydłuża zasięg hybrydowej ciężarówki na szwedzkich drogach nawet o 5000 km rocznie. W krajach takich jak Hiszpania, gdzie słońce operuje znacznie intensywniej i dłużej, ilość generowanej energii może być dwukrotnie większa, co oznacza znaczne wydłużenie zasięgu w porównaniu z warunkami panującymi w Szwecji.
Częścią projektu jest także ocena wpływu ładowania na obciążenie sieci energetycznej oraz możliwości sprzedaży nadwyżek energii. Możliwość ładowania w obie strony to jednak kwestia dość złożona, a przepisy w tym względzie są niejasne.
Myśleliśmy, że będziemy mogli kupić nadwyżki energii generowane przez ciężarówki, ale niestety nie jest to w tej chwili możliwe. Ale ogniwa słoneczne, które stanowią część źródła energii dla ciężarówek, są fantastyczne. Jako firma zajmująca się handlem energią elektryczną widzimy, że wszystkie odnawialne źródła energii są potrzebne, aby poradzić sobie z transformacją energetyczną
mówi Sverker Ericsson, inżynier ds. handlu urządzeniami elektrycznymi w Dalakraft.

Źródło: Scania