Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Środowisko pracy kierowcy jest gorsze - jeden z mitów na temat elektryków

Utworzona: 2023-09-02


Najwyższa pora, aby obalić najczęstsze przekazy dotyczące ciężarówek elektrycznych. Poniżej 7 mitów zebranych przez Scanię.

🔸 Mit # 1: Elektryczne ciężarówki mają ograniczony zasięg

Obawy dotyczące wyczerpania się akumulatora będą coraz mniejsze. Dzięki postępowi w technologii akumulatorów zasięg ciężarówek elektrycznych ciągle się wydłuża. Najnowsza ciężarówka elektryczna Scanii ma zasięg do 400 km przy masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton.

🔸 Mit # 2: Nie ma wystarczającej liczby stacji ładowania

Wbrew wielu przypuszczeniom, publiczne stacje ładowania to nie jedyny sposób na elektryfikację transportu.

Z naszych analiz transportowych wynika, że dużą część zapotrzebowania na energię dla elektrycznych samochodów ciężarowych można pokryć dzięki ładowaniu w zajezdniach: od 55 do 80% zapotrzebowania na ładowanie, w zależności od zastosowania wyjaśnia Johan Björkegren, szef działu zarządzania produktami do ładowania w firmie Scania.
W dłuższej perspektywie pomyślna elektryfikacja ciężkiego transportu długodystansowego zależy od dostępności kompleksowej publicznej infrastruktury ładowania. Ale ten proces w Europie już trwa dzięki spółce joint venture Milence, w której udziałowcami są firmy TRATON i Scania. Milence planuje uruchomić co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania wzdłuż i w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.

🔸 Mit # 3: Elektryczne ciężarówki są zbyt drogie

Choć kwota zakupu ciężarówki elektrycznej jest większa niż w przypadku pojazdu konwencjonalnego, analizy całkowitego kosztu posiadania (TCO) wskazują na długoterminowe korzyści ekonomiczne i oszczędności. W niektórych przypadkach ceny energii elektrycznej są bardziej konkurencyjne niż ceny oleju napędowego. Różne zachęty, dotacje i ulgi podatkowe w wielu regionach również przyczyniają się do tego, że przejście na flotę elektryczną może być bardziej opłacalne. Niedawno opublikowane badania przeprowadzone przez Uniwersytet Techniczny Chalmersa w Szwecji pokazują, że eksploatacja elektrycznych pojazdów ciężarowych może być tańsza niż pojazdów zasilanych olejem napędowym. W badaniu analizowano trasę o długości 553 km między dwoma szwedzkimi miastami, porównując dwa pojazdy wyposażone w akumulatory różnych rozmiarów i dwie możliwe ceny szybkiego ładowania.

Z badania wynika, że eksploatacja tego typu pojazdu w opłacalny sposób jest możliwa mówi Johannes Karlsson, doktorant w dziedzinie automatyki na Uniwersytecie Technicznym Chalmersa.

🔸 Mit # 4: Środowisko pracy kierowcy jest gorsze

„W zimie jest za zimno. Latem człowiek się poci”. Takie było powszechne błędne przekonanie na temat środowiska kierowcy w ciężarówkach elektrycznych, kiedy po raz pierwszy pojawiły się na rynku. Tymczasem prawda jest taka, że system klimatyzacji w elektrycznej ciężarówce Scania działa tak samo dobrze, jak w pojeździe z silnikiem spalinowym. Z drugiej strony tym, co zwykle doceniają kierowcy zaczynający przygodę z ciężarówkami elektrycznymi jest ich cicha praca i brak wibracji.

🔸 Mit # 5: Ładowanie trwa zbyt długo

Pomimo dużych rozmiarów, akumulatory samochodów ciężarowych można ładować dość szybko przy odpowiednim planowaniu można wykorzystać normalne przerwy w pracy. Co więcej, akumulatory można naładować tylko częściowo, aby pokonać określoną odległość.

To nieprawda, że zawsze trzeba ładować do 100 procent. Wystarczy naładować wystarczająco dużo, aby wykonać zadanie transportowe i dotrzeć do następnego zaplanowanego punktu ładowania. Sytuacja, w której trzeba odbyć cały cykl ładowania jest raczej rzadkością mówi Johan Björkegren.
Zamiast mówić o czasie ładowania akumulatora ciężarówki od 0 do 100 procent, należy raczej zwracać uwagę pojęcie „dodatkowego zasięgu”, tzn. ile kilometrów zasięgu można dodać w danym czasie.

W naszej najnowszej ciężarówce elektrycznej udało nam się zwiększyć prędkość ładowania na tyle, że 300 km dodatkowego zasięgu można uzyskać w ciągu godziny mówi.
A nowa, jeszcze szybsza technologia ładowania jest tuż za rogiem. Scania prowadzi obecnie pilotażowe testy nowej generacji megawatowej technologii ładowania, która skróci czas ładowania pojazdów ciężarowych o połowę. Oczekuje się, że MCS zostanie wdrożony w 2024 r.

🔸 Mit # 6: Elektryfikacja jeszcze się nie zaczęła – możemy poczekać

Przepisy dotyczące emisji; cele zrównoważonego rozwoju; klienci firm transportowych domagający się transportu bez użycia paliw kopalnych; dotacje; ulga podatkowa; gminy wymagające cichych samochodów ciężarowych do dostaw nocnych; szybki rozwój technologiczny. Wszystkie te czynniki wspólnie przyspieszają proces elektryfikacji transportu ciężkiego.

Zmiana nastąpi szybko, a w wielu sytuacjach już nastąpiła. Dlatego zalecamy naszym klientom natychmiastowe rozpoczęcie działań w tym zakresie. Na początek wystarczy zacząć na małą skalę, ale ważne jest, aby postawić pierwszy krok mówi Kristoffer Nyberg.

🔸 Mit # 7: Ciężarówki elektryczne bardziej szkodzą środowisku

Czy elektryczne ciężarówki są naprawdę bardziej ekologiczne niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, jeśli weźmiemy pod uwagę wydobycie surowców i produkcję akumulatorów? Badanie Scanii obejmujące cały cykl życia pojazdu, od wydobycia surowców do odzyskiwania pojazdu, wykazało, że produkcja pojazdu elektrycznego na baterie wiąże się z większym wpływem na środowisko ze względu na energochłonną produkcję ogniw akumulatorowych. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, wpływ na klimat przez cały cykl życia pojazdu jest mniejszy, dzięki znacznie mniejszemu wpływowi w fazie użytkowania. Wszystkie fakty i liczby zawarte w raporcie zostały zweryfikowane przez Szwedzki Instytut Badań nad Środowiskiem.

W zależności od intensywności emisji CO2 w sieci elektrycznej UE, redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu waha się od 38% (EU mix 2016) do 63% (prognoza EU mix 2030). Zasilanie pojazdu ekologiczną energią elektryczną pozwoli w pełni wykorzystać potencjał czystej energii pojazdów akumulatorowych. Wyniki wskazują, że w takim wypadku emisja gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu może być mniejsza aż o 86%.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels