🔸 Mit # 1: Elektryczne ciężarówki mają ograniczony zasięg
Obawy dotyczące wyczerpania się akumulatora będą coraz mniejsze. Dzięki postępowi w technologii akumulatorów zasięg ciężarówek elektrycznych ciągle się wydłuża. Najnowsza ciężarówka elektryczna Scanii ma zasięg do 400 km przy masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton.🔸 Mit # 2: Nie ma wystarczającej liczby stacji ładowania
Wbrew wielu przypuszczeniom, publiczne stacje ładowania to nie jedyny sposób na elektryfikację transportu.Z naszych analiz transportowych wynika, że dużą część zapotrzebowania na energię dla elektrycznych samochodów ciężarowych można pokryć dzięki ładowaniu w zajezdniach: od 55 do 80% zapotrzebowania na ładowanie, w zależności od zastosowania wyjaśnia Johan Björkegren, szef działu zarządzania produktami do ładowania w firmie Scania.W dłuższej perspektywie pomyślna elektryfikacja ciężkiego transportu długodystansowego zależy od dostępności kompleksowej publicznej infrastruktury ładowania. Ale ten proces w Europie już trwa dzięki spółce joint venture Milence, w której udziałowcami są firmy TRATON i Scania. Milence planuje uruchomić co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania wzdłuż i w pobliżu autostrad i węzłów logistycznych w całej Europie.
🔸 Mit # 3: Elektryczne ciężarówki są zbyt drogie
Choć kwota zakupu ciężarówki elektrycznej jest większa niż w przypadku pojazdu konwencjonalnego, analizy całkowitego kosztu posiadania (TCO) wskazują na długoterminowe korzyści ekonomiczne i oszczędności. W niektórych przypadkach ceny energii elektrycznej są bardziej konkurencyjne niż ceny oleju napędowego. Różne zachęty, dotacje i ulgi podatkowe w wielu regionach również przyczyniają się do tego, że przejście na flotę elektryczną może być bardziej opłacalne. Niedawno opublikowane badania przeprowadzone przez Uniwersytet Techniczny Chalmersa w Szwecji pokazują, że eksploatacja elektrycznych pojazdów ciężarowych może być tańsza niż pojazdów zasilanych olejem napędowym. W badaniu analizowano trasę o długości 553 km między dwoma szwedzkimi miastami, porównując dwa pojazdy wyposażone w akumulatory różnych rozmiarów i dwie możliwe ceny szybkiego ładowania.Z badania wynika, że eksploatacja tego typu pojazdu w opłacalny sposób jest możliwa mówi Johannes Karlsson, doktorant w dziedzinie automatyki na Uniwersytecie Technicznym Chalmersa.
🔸 Mit # 4: Środowisko pracy kierowcy jest gorsze
„W zimie jest za zimno. Latem człowiek się poci”. Takie było powszechne błędne przekonanie na temat środowiska kierowcy w ciężarówkach elektrycznych, kiedy po raz pierwszy pojawiły się na rynku. Tymczasem prawda jest taka, że system klimatyzacji w elektrycznej ciężarówce Scania działa tak samo dobrze, jak w pojeździe z silnikiem spalinowym. Z drugiej strony tym, co zwykle doceniają kierowcy zaczynający przygodę z ciężarówkami elektrycznymi jest ich cicha praca i brak wibracji.🔸 Mit # 5: Ładowanie trwa zbyt długo
Pomimo dużych rozmiarów, akumulatory samochodów ciężarowych można ładować dość szybko przy odpowiednim planowaniu można wykorzystać normalne przerwy w pracy. Co więcej, akumulatory można naładować tylko częściowo, aby pokonać określoną odległość.To nieprawda, że zawsze trzeba ładować do 100 procent. Wystarczy naładować wystarczająco dużo, aby wykonać zadanie transportowe i dotrzeć do następnego zaplanowanego punktu ładowania. Sytuacja, w której trzeba odbyć cały cykl ładowania jest raczej rzadkością mówi Johan Björkegren.Zamiast mówić o czasie ładowania akumulatora ciężarówki od 0 do 100 procent, należy raczej zwracać uwagę pojęcie „dodatkowego zasięgu”, tzn. ile kilometrów zasięgu można dodać w danym czasie.
W naszej najnowszej ciężarówce elektrycznej udało nam się zwiększyć prędkość ładowania na tyle, że 300 km dodatkowego zasięgu można uzyskać w ciągu godziny mówi.A nowa, jeszcze szybsza technologia ładowania jest tuż za rogiem. Scania prowadzi obecnie pilotażowe testy nowej generacji megawatowej technologii ładowania, która skróci czas ładowania pojazdów ciężarowych o połowę. Oczekuje się, że MCS zostanie wdrożony w 2024 r.
🔸 Mit # 6: Elektryfikacja jeszcze się nie zaczęła – możemy poczekać
Przepisy dotyczące emisji; cele zrównoważonego rozwoju; klienci firm transportowych domagający się transportu bez użycia paliw kopalnych; dotacje; ulga podatkowa; gminy wymagające cichych samochodów ciężarowych do dostaw nocnych; szybki rozwój technologiczny. Wszystkie te czynniki wspólnie przyspieszają proces elektryfikacji transportu ciężkiego.Zmiana nastąpi szybko, a w wielu sytuacjach już nastąpiła. Dlatego zalecamy naszym klientom natychmiastowe rozpoczęcie działań w tym zakresie. Na początek wystarczy zacząć na małą skalę, ale ważne jest, aby postawić pierwszy krok mówi Kristoffer Nyberg.
🔸 Mit # 7: Ciężarówki elektryczne bardziej szkodzą środowisku
Czy elektryczne ciężarówki są naprawdę bardziej ekologiczne niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, jeśli weźmiemy pod uwagę wydobycie surowców i produkcję akumulatorów? Badanie Scanii obejmujące cały cykl życia pojazdu, od wydobycia surowców do odzyskiwania pojazdu, wykazało, że produkcja pojazdu elektrycznego na baterie wiąże się z większym wpływem na środowisko ze względu na energochłonną produkcję ogniw akumulatorowych. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, wpływ na klimat przez cały cykl życia pojazdu jest mniejszy, dzięki znacznie mniejszemu wpływowi w fazie użytkowania. Wszystkie fakty i liczby zawarte w raporcie zostały zweryfikowane przez Szwedzki Instytut Badań nad Środowiskiem.W zależności od intensywności emisji CO2 w sieci elektrycznej UE, redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu waha się od 38% (EU mix 2016) do 63% (prognoza EU mix 2030). Zasilanie pojazdu ekologiczną energią elektryczną pozwoli w pełni wykorzystać potencjał czystej energii pojazdów akumulatorowych. Wyniki wskazują, że w takim wypadku emisja gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu może być mniejsza aż o 86%.
Źródło: Scania