Polskie porty, w tym największy z nich Port Gdańsk, zostały przygotowane do obsłużenia większej ilości zboża. Choć było to sporym wyzwaniem, sprostały temu zadaniu. Widać to po wynikach przeładunkowych za pierwsze półrocze br. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk terminale zbożowe wyeksportowały ok. 1,4 mln ton zboża, zwłaszcza kukurydzy, co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna wyjaśnia Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.Port przygotowuje się do zwiększonych transportów zbóż. Jako że około 70 proc. transportu ziarna do portu odbywa się za pośrednictwem ciężarówek, konieczne było zwiększenie liczby miejsc postojowych – obecnie jest ich już 970. Pozwolą one rozładować portowe arterie i ulice dojazdowe, bowiem według szacunków w okresie największego ruchu do portu wjechać może nawet 1500 ciężarówek ze zbożem. Na 4 parkingach czekają punkty poboru próbek zbóż. Bez odpowiednich badań ziarno nie zostanie bowiem załadowane na statek. Badania trwają 24 godziny na dobę, niezależnie od pogody, co jest możliwe dzięki zadaszeniu tzw. rakorafów, urządzeń pobierających próbki. W lipcu otworzono w Porcie Gdańsk dodatkowe stanowiska. Dzięki temu jest w stanie obsłużyć ponad 700 samochodów dziennie. Tym samym zredukowane zostały kolejki oczekujących kierowców praktycznie do zera.
Aktualne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych w gdańskim porcie to 300 tys. ton miesięcznie, a magazynowe – 126 tys. ton. Operatorzy mogą obsłużyć 730 ciężarówek i 80 wagonów na dobę. Ale są gotowi zwiększać swoje zdolności przeładunkowe. Planują postawienie magazynów stałych i namiotowych, a także chcą realizować inwestycje kolejowe. Szacują, że postawienie obiektów do składowania produktów rolnych będzie kosztować 68 mln zł. Przy takich inwestycjach zdolności przeładunkowe terminali zbożowych w gdańskim porcie wzrosną do 485 tys. ton miesięcznie (5,8 mln t rocznie). Zaś docelowa zdolność magazynowa wzrośnie o 65 tys. ton do 191 tys. ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest również otwarty na nowych inwestorów planujących przeładunki agro na dużą skalę tłumaczy Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
Odciążyć rynek
Wszystkim zależy na tym, żeby przeładunki odbywały się jak najszybciej – spowoduje to mniejsze korki i przestoje ciężarówek oraz krótszy postój statku przy nabrzeżu. Terminal GBT, jeden z sześciu obsługujących ładunki zbóż w gdańskim porcie, jest w tej chwili w stanie rozładować dziennie z ciężarówek do 7 tys. ton zbóż, zaś z wagonów kolejowych do 1 800 ton. Idąc dalej, w tym samym terminalu można załadować na statek do 10 tys. ton ziarna na dobę. Te liczby wkrótce będą jednak nieaktualne. Rafał Różański, prezes Zarządu GBT, ocenia, że w tym momencie terminal wykorzystuje 90 proc. swoich mocy przeładunkowych. Terminal nieustannie pracuje nad zwiększeniem swoich możliwości.Jak podaje prezes Różański, część inwestycji została już zakończona. Powstały trzy nowe hale namiotowe, co pozwoliło na zwiększenie bazy składowej o 17 tys. ton. Do tego dostępny jest także zewnętrzny parking z zadaszonym miejscem poboru i badania próbek dla 54 ciężarówek. Kolejne inwestycje trwają. Pośród nich są: dodatkowa linia do rozładunku wagonów zbożowych, dodatkowy tor do manewrów kolejowych. Trwają też prace mające na celu zwiększenie prędkości załadunku statku do 600 ton na godzinę oraz redukcję zapylenia na terminalu. Spółka kupuje ponadto mobilne urządzenia do rozładunku wagonów zbożowych.
Działania Zarządu Morskiego Portu Gdańsk pozytywnie ocenia także Szymon Mikołajczak z PG Eksploatacja. Jak mówi, zaangażowanie ZMPG między innymi w budowę nowych parkingów buforowych dobrze przysporzyło się zarówno operatorom, jak i samym mieszkańcom miasta.
Kluczowym dla operatorów oraz ZMPG było i będzie rozładowanie potencjalnych korków spowodowanych przez ciężarówki dowożące towar agro do portu. Spowodowanie zatorów w ciągłości dostaw towarów agro dla portu powoduje, iż operator portowy nie wykorzystuje swoich możliwości operacyjnych. Mieszkańcy odczuli inwestycję ZMPG w codziennym życiu, poprzez brak korków, a PG Eksploatacja zwiększyła wydajność przeładunkową poprzez możliwość rozłożenia dostaw towarów agro w perspektywie całej doby tłumaczy.Źródło: Port Gdańsk