Problemy zniechęcające do zostania kierowcą
Niedobór można przypisać kilku czynnikom. Badanie Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) z listopada 2022 roku ostrzega, że jeśli nie zostaną podjęte żadne działania, do 2026 roku 30% kierowców w Europie odejdzie na emeryturę. Część z nich można zastąpić młodymi kierowcami, którzy niedawno uzyskali prawo jazdy, ale zasadniczy problem pozostanie: wielu kierowców zbliża się obecnie do wieku emerytalnego i nie ma wystarczającej liczby następców, którzy mogą zająć ich miejsce. W raporcie zwrócono uwagę na mnóstwo problemów, które mogą spowodować tak tak drastyczne niedobory w ciągu trzech do czterech lat. Pierwszym z nich jest kwestia dostępu do zawodu, którą UE już zaczęła rozwiązywać, obniżając dolną granicę wieku dla kierowców w UE. Jednak według IRU koszty uzyskania prawa jazdy kierowcy zawodowego wynoszą średnio 3330 euro. Aby przyciągnąć „młodych ludzi, kobiety, wykwalifikowanych zagranicznych kierowców i innych profesjonalistów” rządy i przewoźnicy będą musieli zaoferować wsparcie finansowego w celu obniżenia tych kosztów. Po drugie, zawód kierowcy nie jest wystarczająco atrakcyjny nawet dla osób bezrobotnych. Według badań IRU, nawet w krajach o wysokim poziomie bezrobocia wśród młodzieży, zainteresowanie tym zawodem jest niskie: młodzi kierowcy pracowali w zawodzie tylko w 7% badanych krajów. Po trzecie, branża potrzebuje więcej „bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych, a także odpowiednich miejsc do odpoczynku, pryszniców i toalet”.Problem obiektów
Być może nie ma lepszego dowodu na to, że UE ma problem w tym zakresie, niż prace Komisji Europejskiej dotyczące Planu Działania w sprawie Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) oraz Dyrektywa ITS 2010/40/UE. Komisja podkreśla, że po pierwsze, Europa musi zwiększyć pojemność parkingów, a po drugie, istniejąca infrastruktura potrzebuje rozwiązań cyfrowych, dzięki którym kierowcy będą wiedzieć, jakie parkingi znajdują się w okolicy i mieli dostęp do aktualnych informacjo o wolnych miejscach. Jednym z priorytetowych działań dyrektywy ITS było „świadczenie usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych” oraz „świadczenie usług rezerwacji bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych”. Jednak aby zdygitalizować infrastrukturę, najpierw trzeba ją mieć. Dlatego KE opracowała politykę Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), „kluczowy instrument rozwoju spójnej, wydajnej, multimodalnej i wysokiej jakości infrastruktury transportowej w całej UE”. Patrząc na aktualną interaktywną mapę TENtec 📌 , można zauważyć wyraźną tendencję: większość cyfrowych i bezpiecznych parkingów znajduje się w Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Holandii, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii, kilka także w Austrii i Hiszpanii. Oznacza to, że kraje takie jak Francja, Włochy, czy Polska, gdzie transport drogowy towarów jest bardzo aktywny, nie posiadają parkingów zgodnych z dyrektywą ITS.Szukanie rozwiązań
W marcu 2022 r. IRU przekazała ponurą wiadomość, w której stwierdziła, że tylko 7 000 miejsc parkingowych w UE można uznać za bezpieczne. „Brak miejsc parkingowych dla ciężarówek nadal stanowi problem dla sektora transportu drogowego. W Unii Europejskiej jest obecnie 300 000 miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych, co oznacza, że ciągle brakuje 100 000, aby zaspokoić zapotrzebowanie”, przy czym bezpieczne parkingi stanowią zaledwie 3% wszystkich miejsc parkingowych w UE. Zdaniem Ralucy Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE, dobre parkingi to podstawowy warunek godnej pracy kierowców. Dlatego też branża nie wyobraża sobie rozwiązania niedoboru kierowców w UE bez zajęcia się tym problemem. Kilka miesięcy wcześniej KE uruchomiła program finansowania Connecting Europe Facility (CEF), mający na celu modernizację infrastruktury transportowej w ramach sieci TEN-T. Program, w kwocie 100 mln euro, miał służyć do finansowania wniosków złożonych w okresie od września 2021 r. do stycznia 2022 r. Ich celem jest budowa nowych bezpiecznych parkingów dla ciężarówek i pojazdów użytkowych, modernizacja obecnej infrastruktury lub optymalizacja wykorzystania istniejącej infrastruktury w UE. Działania powinny zostać zakończone w ciągu maksymalnie 4 do 5 lat. Strona projektu wskazuje, że do tej pory złożono dziewięć wniosków dotyczących projektów, m.in. w Danii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech, w Hiszpanii i Słowenii.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na koniec należy wspomnieć o badaniu ankietowym dotyczącym miejsc postojowych w Europie, przeprowadzonym przez Iwonę Blecharczyk na prośbę związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, w którym wzięło udział około 1700 kierowców z Polski, Białorusi, Bułgarii, Holandii, Litwy, Rumunii, Ukrainy, Węgier i wielu innych. Wynika z niego, że aż 66% kierowców zadeklarowało, że warunki i problemy z jakimi spotykają się podczas postoju powodują, że zdarzyło im się myśleć lub myślą o porzuceniu zawodu kierowcy. A to oznacza, że w całej Unii Europejskiej jest to zjawisko powszechne, a sytuacja w poszczególnych państwach różni się jedynie skalą i natężeniem poważnych zaniedbań. Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, to być może nie będzie chętnych do podejmowania pracy w zawodzie kierowcy ciężarówki, a ci którzy już wykonują ten zawód będą się przebranżawiać, czas pokaże.
Źródło: Girteka