Ciężarówki realizują dostawy od grudnia 2022 roku w ramach rocznego programu pilotażowego mającego na celu wypróbowanie nowego paliwa. Niedawno flota testowa zasilana olejem HVO100 powiększyła się o kolejne sześć pojazdów, tym razem należących do DB Schenker. Ciężarówki kursują między Centrum Dostaw Grupy BMW w Eching, na północ od Monachium, do magazynu w mieście pokonując za każdym razem 40 km w obie strony.
Skrót HVO oznacza „hydrorafinowany olej roślinny”, a „100” informuje o tym, że paliwo powstało w 100% z surowców odnawialnych. HVO100 jest wytwarzany z różnych produktów odpadowych, pozostałości i surowców odnawialnych, w tym zużytego oleju kuchennego. W porównaniu z kopalnym olejem napędowym, wytwarza do 90% mniej CO2 mierzonego w ujęciu "od wydobycia do wykorzystania". Średnio zużycie tego paliwa jest o około 3% wyższe, ale 10 ciężarówek napędzanych tym paliwem wyemituje rocznie nawet o 800 ton mniej CO2 niż w przypadku zastosowania konwencjonalnego oleju napędowego.
Projekt pilotażowy HVO100 to kolejny krok we wdrażaniu strategii zielonej logistyki transportu w Grupie BMW. Michael Nikolaides, szef sieci produkcyjnej i logistyki powiedział, że liczy się każdy gram CO2, o który możemy zmniejszyć emisję. Widzi on kilka głównych korzyści z użycia tego paliwa: pojazdy i silniki nie wymagają żadnych modyfikacji, a HVO można stosować w postaci czystej lub mieszanej z paliwami kopalnymi w dowolnym stosunku. Można go również dostarczać za pośrednictwem istniejącej infrastruktury stacji paliw.
Partnerem Grupy w projekcie jest fińska firma Neste. Ich hydrorafinowany olej roślinny jest wytwarzany za pomocą opatentowanej technologii NEXBTL wyłącznie z surowców odnawialnych, przy czym oleje roślinne są przekształcane w węglowodory w reakcji katalitycznej z wodorem. Olej napędowy HVO to jednak nie to samo, co biodiesel, który różni się chemicznie i jest wytwarzany w innym procesie.
Wykorzystując nowe paliwo w logistyce transportu, Grupa BMW zamierza sprawdzić, jak odnawialny olej napędowy sprawdza się w codziennej eksploatacji i na ile jest opłacalny. W tym celu zespół ekspertów ocenia takie aspekty, jak zużycie paliwa przy różnych obciążeniach, przy różnych prędkościach, w różnych warunkach pogodowych oraz na krótszych i dłuższych dystansach.
Źródło: BMW Group
Utworzona: 2023-07-14