Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Milion systemów Active Brake Assist – bezpieczniej na drogach

Utworzona: 2023-06-10


Automatyczny asystent hamowania awaryjnego (Active Brake Assist), zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku, został sprzedany w pojazdach Daimler Truck w liczbie ponad miliona egzemplarzy.

Konstruktorzy Daimler Truck od lat pracują nad zapewnieniem kierowcom coraz lepszego wsparcia w postaci systemów asystujących, a tym samym nad zwiększeniem bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. W pracach projektowych kluczową rolę odgrywają analizy wypadków z udziałem pojazdów użytkowych, które stanowią podstawę do wprowadzania kolejnych udoskonaleń w zgodzie z holistyczną koncepcją „integralnego bezpieczeństwa”. Działania konstruktorów przynoszą skutek. W ostatnich latach samochody ciężarowe stają się coraz bezpieczniejsze, a liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem pojazdów ciężkich spada.

Rozpoczął nową erę

W 2006 r. nową erę systemów wspomagania bezpieczeństwa zapoczątkował system Active Brake Assist (ABA) – po raz pierwszy samochód ciężarowy mógł samoczynnie zainicjować pełne hamowanie w granicach możliwości systemowych. W kolejnych latach systematycznie rozszerzano zakres jego funkcji.


W dzisiejszej postaci system piątej generacji (ABA 5) działa w oparciu o kombinację układu czujników radarowych i kamer. Gdy rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub z osobą przecinającą tor jazdy, nadchodzącą z przeciwka bądź poruszającą się na tym samym pasie, najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system inicjuje częściowe hamowanie. Jeżeli pomimo to niebezpieczeństwo kolizji nie mija, to przy prędkości do 50 km/h ABA 5 może automatycznie wykonać pełne hamowanie w celu uniknięcia zderzenia z poruszającą się osobą. Po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie włączony nowy elektroniczny hamulec postojowy.


Piesi i rowerzyści mogą czuć się bezpieczniej

Kolejne ważne dla bezpieczeństwa rozwiązanie, asystent martwego pola S1R – dostępny fabrycznie od 2016 r. w typoszeregach Actros, Arocs i Econic – przyczynia się do zapobiegania wypadkom z udziałem pieszych i rowerzystów. Od 2019 r. jest również dostępny jako rozwiązanie doposażeniowe dla wielu modeli ze wspomnianych typoszeregów (od roku produkcji 2017).


W czerwcu 2021 r. Daimler Truck, jako pierwszy producent, wprowadził na rynek tzw. aktywnego asystenta martwego pola – czyli system Active Sideguard Assist (ASGA), który nie tylko ostrzega kierowcę przed poruszającymi się po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do własnej prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam odpowiednio nie zareaguje na ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne. ASGA rozpoznaje konieczność uruchomienia hamulców i w idealnym przypadku zapobiega ewentualnej kolizji.

Jazda częściowo zautomatyzowana z funkcją awaryjnego zatrzymania

W oparciu o przeprowadzone analizy wypadków narodził się również pomysł na system Active Drive Assist (ADA), który od 2018 r. po raz pierwszy umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 2) seryjnie produkowaną ciężarówką. W określonych warunkach system aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać oraz skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Jeżeli kierowca zbyt mocno zbliży się do poprzedzającego pojazdu, system ADA może samoczynnie wyhamować aż do osiągnięcia ustawionego wcześniej odstępu.

Jeszcze więcej potrafi dostępna od czerwca 2021 r. najnowsza generacja tego systemu – ADA 2 z funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu. Może zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli wykryje, że kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu, np. z powodu problemów zdrowotnych. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia elektroniczny hamulec postojowy, a także odryglowuje drzwi, aby umożliwić ratownikom medycznym lub innym osobom udzielającym pomocy szybkie dotarcie do kierowcy.

Na drodze do bezwypadkowej jazdy

Systemy wspomagania bezpieczeństwa oferowane przez Daimler Truck przyczyniają się do zapobiegania wypadkom. Kluczowe jednak będzie ich wprowadzenie do użytku w ruchu drogowym w dużej liczbie. Przyjęte przez Komisję Europejską rozporządzenie General Safety Regulation 2019/2144 wprowadziło określone wymogi dla nowych typów pojazdów od 6 lipca 2022 r., a ‒ zgodnie z regulacją ‒ będzie wymagać od lipca 2024 r. pierwszych terminów wdrożenia dodatkowych systemów jako wyposażenia standardowego (w ramach obowiązku stopniowego wprowadzania zaawansowanych systemów dla wszystkich nowych pojazdów). Daimler Truck już teraz standardowo wyposaża swe pojazdy w pojedyncze systemy, ale także czyni kolejny ważny krok na drodze do bezwypadkowej jazdy, oferując je w postaci rozwiązań doposażeniowych.

Celem elektronicznych asystentów jest optymalne wspomaganie kierowcy w prowadzaniu pojazdu w granicach możliwości systemowych. Jednakże ‒ zgodnie z przepisami ‒ pełną odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie ciężarówki ponosi zawsze kierowca.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels