Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jedne za ciężkie, inne za wysokie

Utworzona: 2023-03-06


Przekroczone wymiary, obecność usterek w ciężarówkach, przekroczony czas pracy to nie wszystkie 'wpadki' jakie wyłapali podczas kontroli funkcjonariusze WITD.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach w trakcie kontroli prowadzonych na gliwickim odcinku autostrady A4, sprawdzali masę, naciski osi na drogę i wymiary pojazdów ciężarowych. Mocno przekroczony tonaż miał pojazd członowy, którym przewożono sosnowe drewno. Wstępne przypuszczenia inspektorów, że rzeczywista masa pojazdu z ładunkiem jest przekroczona, potwierdziła kontrola ważeniowa. Maksymalnie dopuszczalne 40 t, przekroczono o ponad połowę. Inspekcyjne wagi wykazały, że pojazd waży 59,5 t. Natomiast nacisk podwójnej osi napędowej na drogę, zamiast przepisowych 18 t, przekroczył 25 ton, czyli był większy o ponad 7 ton. Inspektorzy zakazali kontynuowania jazdy do czasu przeładowania nadmiaru surowca na inny pojazd ciężarowy. Przewoźnika czeka postępowanie administracyjne.

Tego samego dnia, inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „szesnastce” zatrzymali pojazd o dmc do 3,5 t, którym przewożono przesyłki kurierskie. W trakcie kontroli kierowca nie okazał dowodu rejestracyjnego pojazdu. Szybko okazało się dlaczego. Dziesięć dni wcześniej pojazd był skontrolowany przez inspektorów ITD. Kontrola wykazała szereg usterek – zatrzymano wówczas dowód rejestracyjny i zakazano dalszej jazdy do czasu ich naprawy. Jednak żadnej z usterek nie naprawiono, a pojazd nie został poddany dodatkowemu badaniu technicznemu, które dopuszczałoby go ponownie do ruchu. Inspektorzy z WITD w Olsztynie stwierdzili m.in. nadmierny luz końcówek drążków układu kierowniczego. Oprócz poważnych nieprawidłowości związanych ze stanem technicznym, o 600 kg przekroczona była dopuszczalna ładowność i masa pojazdu. Kierowcę ukarano 3 mandatami karnymi. Pojazd odjechał z miejsca kontroli na lawecie.

Natomiast do zbyt dużej wysokości dwóch pojazdów ciężarowych, którymi wiezione były samochody osobowe z Niemiec do Polski i Litwy, mieli zastrzeżenia lubuscy inspektorzy. Kontrole przeprowadzili dzień wcześniej na autostradzie A2 – w okolicy Słubic sprawdzano pojazdy nienormatywne wjeżdżające do Polski z zachodniej granicy. W 2 przypadkach przekroczona była dopuszczalna wysokość pojazdów – 4,14 m zamiast maksymalnie 4 m. Na przejazd pojazdu nienormatywnego kierowcy nie mieli wymaganego przepisami zezwolenia. Wobec przedsiębiorców zostały wszczęte postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej. Poza tym jeden z kierowców został ukarany mandatem karnym za niewłaściwie oznaczony przewóz ładunku nadmiernie wystającego poza obrys pojazdu, a w innym przypadku został zatrzymany dowód rejestracyjny za uszkodzoną oponę.

Powodem podjęcia kolejnej interwencji była niedozwolona konfiguracja zestawu i podejrzenie przekroczenia jego dopuszczalnego tonażu. Ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą i przyczepą przewoził dwa załadowane kontenery z Gdańska do Ostrowca Świętokrzyskiego. Tak zwana „stonoga” ważyła 75,4 t zamiast przepisowych 40 t. Tak duża masa ładunku spowodowała również, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego oraz grupy osi składowych naczepy i przyczepy wywierały za duże naciski na nawierzchnię drogi. W tym przypadku trasę przejazdu nienormatywnej ciężarówki o takim tonażu powinien zabezpieczać przynajmniej jeden pojazd pilotujący. W momencie zatrzymania poruszała się bez pilota, a kierowca nie okazał do kontroli drogowej zezwolenia kat. V na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Inspektorzy stwierdzili też serię naruszeń związanych z nieprzestrzeganiem norm czasu pracy przez kontrolowanego kierowcę. Po zakończonych czynnościach kontrolnych przeładowaną „stonogę” skierowano na wyznaczony parking strzeżony. Odjedzie z niego po doprowadzeniu ciężarówki do stanu zgodnego z prawem. Kierowca odmówił przyjęcia mandatów karnych za stwierdzone wykroczenia. Wobec niego będzie sporządzony wniosek o ukaranie do sądu. Za stwierdzone naruszenia przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym zostaną wszczęte postępowania administracyjne wobec polskiego przewoźnika.

Źródło: GITD
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels