Systemy UnicamVELOCITY 4
Projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym aktualnie wchodzi w kolejny etap. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podpisało umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Systemy UnicamVELOCITY 4 zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach. Posiadają one zatwierdzenie typu, a ich funkcjonalności pozwalają prowadzić skuteczne kontrole. Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.Procedura egzekwowania wykroczeń
Typowanie miejsc, w których pojawią się nowe urządzenia opp
Lokalizacje, w których staną nowe odcinkowe pomiary prędkości, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz Policją. To miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. Każda lokalizacja systemu poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym.Ze względu na zasięg oddziaływania i charakter prowadzonych kontroli, opp daje możliwość wpływania na zmianę zachowania kierowców, którzy muszą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanej trasy. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem opp, następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu.
Kolejne kroki
Firma Sprint S.A. będzie miała maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Najpierw przeprowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Jeśli montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej. Wykonawca po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i ustaleniach z zarządcami dróg, będzie mógł rozpocząć prace. Będzie musiał doprowadzić przyłącza energetyczne, posadowić nowe bramownice gdy nie będzie możliwe wykorzystanie istniejącej już infrastruktury i zamontować kamery. Odcinki przejdą następnie wzorcowanie i legalizację. Koszt montażu 43 urządzeń opp wyniesie blisko 85 mln. zł.Lista lokalizacji 43 odcinkowych pomiarów prędkości
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu, CANARD będzie dysponował 114 takimi urządzeniami, które obejmować będą nadzorem ponad 670 km dróg.
Niezdyscyplinowani kierowcy powinni mieć się na baczności
W związku z planem rozbudowy systemu kontroli na polskich drogach, do urządzeń pracujących w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym ma dołączyć 128 nowych, które zostaną zainstalowane na drogach krajowych. Celem przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
🔸 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
🔸 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
🔸 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
🔸 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
OPP najskuteczniejsze w egzekwowaniu przekroczeń prędkości
Zestawienie danych zawierające liczbę wykroczeń zarejestrowanych przez urządzenia w systemie CANARD w ciągu 11 miesięcy 2024 roku (od stycznia do grudnia) ukazuje olbrzymią skalę łamania przepisów przez kierowców, jak również skuteczność odcinkowych pomiarów prędkości zainstalowanych przy polskich drogach. Z danych przesłanych przez Wojciecha Króla, rzecznika prasowego GITD wynika, że 62 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały we wspomnianym czasie 366,2 tys. wykroczeń przekroczenia prędkości, o 69,3 tys. więcej niż w 2023 roku, o czym przeczytacie TUTAJ.Źródło: GITD