Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rekordowe wyniki pomimo wyzwań

Utworzona: 2023-02-06


Przedstawiciele spółki IVECO Poland podsumowali wyniki sprzedaży w Polsce w 2022 r. Podkreślili zwłaszcza sukcesy osiągnięte w gamie lekkiej, co zawdzięczają modelowi Daily - wysoko ocenianemu i chętnie kupowanemu przez rodzimych przedsiębiorców.

W spotkaniu z dziennikarzami branżowych mediów uczestniczył m.in. Daniel Wolszczak, Business Director IVECO Poland & Ukraine. Zanim przedstawił wyniki handlowe kierowanej przez siebie organizacji, krótko scharakteryzował sytuację na globalnym rynku. Jak stwierdził, od czasu pandemii branża motoryzacyjna opuściła strefę komfortu i weszla w obszar dezorganizacji i problemów. Odczuwa negatywne skutki napięć międzynardowych, w tym zwłaszcza wojny w Ukrainie i konfliktu handlowego pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Sektor motoryzacyjny ciągle boryka się z brakami komponentów do produkcji pojazdów i nadal nie widać światełka w tunelu.


Jak zauważył Daniel Wolszczak, wzrost cen surowców i energii w ostatnim czasie wprawdzie wyhamował, niemniej jednak ceny są nadal wysokie, co zmusza firmy do skrupulatnego planowania wszelkich operacji. Na branżę produkcji środków transportu negatywnie wpływają również zerwane łańcuchy dostaw oraz wysoka cena pozyskania kapitału.

Top 3

W 2022 roku sprzedano 9462 pojazdy IVECO, co oznacza wzrost o 7,6% w porównaniu z wynikiem osiągniętym rok wcześniej. Spółka IVECO Poland była w minionym roku trzecim dostawcą pojazdów użytkowych w naszym kraju (segment >= 3,49 ton dmc). Jej szef podkreślił, że wzrost sprzedaży nastąpił w czasie, gdy cały rynek pojazdów użytkowych w Polsce skurczył się o 4,5% (rejestracje w 2022 r. - 70.390 sztuk).

3,49-7,2 t

W segmencie 3,49-7,2 t dmc włoska marka osiągnęła historyczny udział w rynku w wysokości 23%. W ubiegłym roku łączna sprzedaż pojazdów w tym segmencie na rodzimym rynku zmniejszyła się o 12,4% (wynik rejestracji 37.109 egz.), czego głównym powodem były braki komponentów. IVECO natomiast zanotowało wzrost o 10,7% (8431 rejestracji) i zdobyło drugie miejsce w segmencie.


W kategorii lekkich podwozi (3,49-7,2 t) wynik 5637 rejestracji (wzrost o 3,8% w porównaniu z rokiem poprzednim) przyniósł importerowi pierwsze miejsce w naszym kraju, natomiast w kategorii furgonów liczba rejestracji zwiększyła się o 28% do 2793 sztuk, co dało marce trzecią lokatę.

7,2-16 t

W segmencie średnim (7,2-16 t dmc) IVECO dostarczyło klientom 136 pojazdów, co oznacza spadek rejestracji o 18,6% w stosunku do roku 2021 (cały rynek wzrósł o 7,9% do 1549 egz.). Szef spółki tłumaczył ten nienajlepszy wynik problemami produkcyjnymi (niedobory komponentów).

>16 t

Polski rynek w gamie ciężkiej (> 16 t) zanotował w 2022 r. wzrost rejestracji o 6,6% do 32.179 pojazdów. IVECO nie udało się w tym segmencie powtórzyć wyniku z 2021 r., gdy liczba rejestracji przekroczyła tysiąc. W ubiegłym roku przekazano klientom 906 ciężkich pojazdów, czyli o 11,7% mniej niż rok wcześniej. Powód - problemy produkcyjne (braki komponentów), które spowodowały, że nie dostarczono pojazdów zaplanowanych. Pocieszeniem jest to, że w kategorii ciężkich podwozi importer zwiększył rejestracje ze 108 (2021) do 150 (2022), co oznacza skok o 38,9%. Niestety, mniej szczęścia miał w kategorii ciągników siodłowych, których dostarczył 756 (mniej o 17,6% niż w poprzednim roku).

Marka boleśnie odczuła załamanie się popytu na ciężarówki dużej ładowności z napędem LNG, spowodowane radykalnym wzrostem ceny gazu. Przewoźnicy użytkujący tego typu samochody wstrzymali zakupy kolejnych i postawili na place już eksploatowane. Liczba ubiegłorocznych rejestracji w Polsce zmalała o 68,1% do 426 sztuk (rok wcześniej było to 1335 egz.). IVECO dostarczyło w ubiegłym roku tylko 140 pojazdów LNG, co jest prawdziwym załamaniem sprzedaży w porównaniu z 705 sztukami przekazanymi klientom w 2021 r. (-80,1%).

Pojazdy plus usługi

Daniel Wolszczak podkreślił, że IVECO Poland nie ogranicza się do dostarczania pojazdów, a oferuje kompleksowe rozwiązania transportowe, które obejmują również kontrakty serwisowo-naprawcze, usługi łączności oraz finansowanie fabryczne. Łączność z pojazdem w ramach usługi IVECO ON zapewnia dostarczanie opiekunowi floty informacji na temat wydajności (zużycie paliwa i emisja CO2, ocena stylu jazdy kierowcy itp.), maksymalizację czasu sprawności pojazdu (zdalna diagnostyka RAS minimalizuje ryzyko przestojów) oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drodze (Raport Bezpiecznej Jazdy).

etransport.pl
Zdjęcia: IVECO Poland, etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels