S5 Ornowo - Wirwajdy oddana do ruchu
Dzięki budowie S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem powstanie wygodne połączenie komunikacyjne, umożliwiające mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego dostęp do autostrady A1. Odcinek Ornowo – Wirwajdy to pierwszy fragment nowej trasy, ułatwiający wjazd do Ostródy od zachodu powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Jak zaznacza Ministerstwo Infrastruktury, nowy odcinek S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz DK 15 z DK 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z Morlin, Tyrowa, Wirwajd oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach.
Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy, zrealizowanej w ciągu DK 16. Odcinki te stanowią część docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5 od Grudziądza (A1) do Ostródy (S7), dla której są obecnie prowadzone prace przygotowawcze. W październiku 2021 r. GDDKiA zawarła umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Wykonawca zadania ma 30 miesięcy na opracowanie niezbędnej dokumentacji. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Trasa Kaszubska otwarta
Trasa Kaszubska to inwestycja, na którą mieszkańcy Pomorza i Trójmiasta czekali od lat. Dzięki nowej, bezpiecznej i wygodnej trasie znacząco poprawi się komfort podróżowania w województwie pomorskim. Trasa Kaszubska pozwoli na istotne zmniejszenie natężenia ruchu w północnej części Obwodnicy Trójmiasta, której przepustowość jest już teraz czasowo ograniczona powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Budowa drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud i Szemud - Gdynia. Wykonawcą odcinka Bożepole Wielkie - Luzino o długości ok. 10 km była firma PORR. Odcinek Luzino – Szemud o długości ok. 10 km zrealizował Budimex. Najdłuższy fragment Trasy Kaszubskiej pomiędzy węzłami Szemud - Gdynia Wielki Kack wybudowała Polaqua. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.
W ramach inwestycji powstały dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym, a na odcinku najbardziej obciążonym ruchem między Chwaszczynem a węzłem Gdynia Wielki Kack po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone - Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. Obwodnica Trójmiasta na połączeniu z Trasą Kaszubską została rozbudowana do trzech pasów ruchu.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury