Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nieoznakowane radiowozy z czeskimi fotoradarami batem na kierowców?

Utworzona: 2022-11-06


Jak poinformowała naszą redakcję Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku w trakcie kontroli mobilnych zarejestrowano ponad 27 tys. przypadków przekroczeń prędkości.

29 mobilnych urządzeń rejestrujących Ramet AD9 C w rękach GITD

Jak zaznaczyła rzecznik, CANARD GITD dysponuje obecnie 29 mobilnymi urządzeniami rejestrującymi Ramet AD9 C. Wszystkie urządzenia podlegają systematycznej kontroli na podstawie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach. Urządzenia podlegają corocznej legalizacji lub też przechodzą proces legalizacji po każdym serwisie urządzeń lub też montażu w innym pojeździe. Obecnie wykorzystywanych jest 26 urządzeń zamontowanych w pojazdach, 3 urządzenia oczekują na legalizację w pojeździe.


Pojazdy są wykorzystywane rotacyjnie na terenie całego kraju, na drogach wszystkich kategorii. Stanowią uzupełnienie kontroli prowadzonych z wykorzystaniem stacjonarnych urządzeń pracujących w systemie fotoradarowym. Urządzenia instalowane są w pojazdach marki Ford Mondeo, Ford Focus, Peugeot Partner, VW Passat Urządzenie RAMET AD9 C są wykorzystywane do kontroli prędkości pojazdów.

W jaki sposób działa Ramed AD9 C?

Urządzenie rejestrujące łączy w sobie funkcjonalności klasycznego fotoradaru (dzięki zastosowaniu głowicy radaru dopplerowskiego) oraz videorejestratora. Dzięki głowicy radarowej możliwy jest pomiar prędkości pojazdów przejeżdżających przez wiązkę fotoradaru, zgodnie z ustawionymi parametrami (zasięg wiązki, kierunek ruchu). Inspektorzy dokonują pomiarów prędkości pojazdów w wyznaczonych punktach kontrolnych. Po automatycznym wykryciu naruszenia urządzenie rejestruje dowód w postaci zdjęcia, które jest przekazywane do Centrum Przetwarzania Danych CANARD, gdzie podlega automatycznej i manualnej weryfikacji. Sprawy o wykroczenia prowadzone są analogicznie jak w przypadku naruszeń zarejestrowanych przez urządzenia stacjonarne np. klasyczne fotoradary. Urządzenie w trybie pomiarów stacjonarnych z użyciem głowicy radarowej, samodzielnie kwalifikuje kategorie przejeżdżających pojazdów, dzięki czemu możliwe jest automatyczne rejestrowanie wykroczeń w miejscach gdzie obowiązują różne limity prędkości dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Przed każdym z pomiarów urządzenie jest precyzyjnie ustawiane oraz wykonywane są przez inspektorów procedury testowe, potwierdzające prawidłowość pracy urządzenia.


W czasie tzw. dynamicznych kontroli, inspektorzy wykorzystują tryb pracy urządzenia bez wykorzystania głowicy radarowej. Analogicznie jak w typowym videorejestratorze, mierzona jest wówczas prędkość pojazdu jadącego przed radiowozem. Wykonywany jest pomiar średniej prędkości w czasie nie mniejszym niż 10 s (np. min. 200 m przy prędkości 72 km/h, 500 m przy prędkości 180 km/h). Wynikiem tzw. pomiaru dynamicznego są zawsze min. 2 zdjęcia, pierwsze dokumentujące rozpoczęcie pomiaru prędkości oraz drugie dokumentujące mierzony pojazd w chwili zakończenia pomiaru. Na drugim zdjęciu utrwalone są m.in.: wynik średniej zarejestrowanej prędkości, czasu i dystansie prowadzonego pomiaru, dacie i godzinie oraz prędkości chwilowej w momencie zakończenia pomiaru.

Urządzenie Ramet AD9 C przeznaczone jest do automatycznej rejestracji wykroczeń polegających na przekraczaniu dopuszczalnej prędkości. Natomiast jego funkcjonalność umożliwia zarejestrowanie zdjęć, które mogą stanowić dowód popełnienia innych wykroczeń, np. wjazd pojazdu na skrzyżowanie przy nadawanym czerwonym świetle.

Planowany zakup 33 urządzeń do rejestracji wykroczeń w ruchu drogowym oraz 33 pojazdów, w których będą one wykorzystywane

W mediach pojawiła się informacja, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego powiększy flotę nieoznakowanych radiowozów uzbrojonych w czeskie fotoradary Ramet AD9C o 33 nowe samochody. Informację tą potwierdziła przedstawicielka GITD, jednak wskazała, że jakiego rodzaju urządzenie rejestrujące zostanie wykorzystane, będzie wiadomo dopiero po zakończeniu wszystkich procedur. W ramach projektu rozbudowy i modernizacji systemu fotoradarowego - „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” - planowany jest zakup 33 urządzeń do rejestracji wykroczeń w ruchu drogowym oraz 33 pojazdów, w których będą one wykorzystywane. Komisje przetargowe i zespół projektowy, realizują poszczególne zadania tak, by dostawa w pełni wyposażonych w urządzenia i dodatkowe wyposażenie, np. sygnały uprzywilejowania, została zrealizowana do końca listopada 2023 r.

Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels