Od 2 września 2021 obowiązuje zakaz załadunku i rozładunku towarów zarówno w miejscu wyjazdu (nadania), jak i w miejscu przyjazdu (przeznaczenia) dla wszystkich pracowników kierujących pojazdami ciężarowymi powyżej 7,5 tony dmc, z wyjątkiem niektórych typów transportu, rodzi szereg niejasności dotyczących niektórych aspektów zawartych w nowej ustawie. Szerzej: Zakaz załadunku i rozładunku przez kierowców zatwierdzone. Kary do 4600 EUR
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii jest pytanie, czy zakaz obejmuje również przeładunek pustych palet, do czego niektórzy spedytorzy zobowiązują swoich kierowców, co jest potocznie nazywa się „wymianą palet”. Odpowiadając wyczerpująco na to pytanie hiszpańskie Ministerstwo wskazało, że zakaz dotyczy także przeładunku palet, ponieważ są one traktowane jako „towar”, także w przypadku gdy nie ma już na nich towaru (poza wyjątkami dotyczącymi wybranych rodzajów transportu, którą są wymienione w 13. rozporządzeniu dodatkowym ustawy 16/1987 z 30 lipca).
❗Zakaz załadunku i rozładunku oraz wymiany palet obowiązuje tylko na poziomie krajowym, ponieważ nie jest to przepis prawa pracy, a więc w przypadku transportu międzynarodowego, firma transportowa musi określić warunki udziału swoich kierowców w operacjach załadunku i rozładunku towarów wykonywanych poza Hiszpanią.
Utworzona: 2022-10-31