Europa stoi w obliczu utrzymującego się od dawna niedoboru kierowców zawodowych, m.in. z powodu niskich płac i złych warunków pracy. Do poprawy sytuacji w branży ma się przyczynić Pakiet Mobilności. Niestety, podczas wizyty na parkingu dla ciężarówek w Madrycie, która odbyła się 19 września br. w celu zebrania informacji o warunkach pracy kierowców, ci, z którymi rozmawiali przedstawiciele ETF potwierdzili, że zasady Pakietu Mobilności nie są egzekwowane. Wśród najważniejszych problemów wskazanych przez kierowców znalazły się:
Nieprzestrzeganie zasad dotyczących czasu pracy i odpoczynku
Kierowcy poinformowali, że niektórzy pracodawcy wolą zapłacić karę bo to wychodzi taniej niż płacenie za zakwaterowanie na czas odpoczynku tygodniowego.Brak możliwości powrotu kierowcy do domu
Zgodnie z Pakietem Mobilności pracodawca musi zorganizować pracę w taki sposób, aby kierowca mógł regularnie wracać do domu. Z relacji kierowców wynika, że wielu pracodawców nie przestrzega tej zasady i podejmuje inne ustalenia z poszczególnymi pracownikami. Nie jest to zgodne z prawem, ale pracodawcom uchodzi to na sucho z powodu braku kontroli i inspekcji.Brak kontroli
Niektórzy kierowcy poinformowali, że nie pamiętają, kiedy ostatni raz zostali poddani kontroli drogowej w celu oceny warunków pracy, zgodności z przepisami socjalnymi oraz zasadami dotyczącymi czas jazdy i odpoczynku.Warunki na parkingach
Opłakane warunki na typowym parkingu w Madrycie sprawiają, że kierowcy nie czują się bezpiecznie z obawy przed kradzieżą a poza tym nie mogą zaspokoić swoich podstawowych potrzeb z powodu braku udogodnień.Sytuacja w Hiszpanii
Analiza sytuacji w hiszpańskim sektorze transportu drogowego dokonana przez hiszpańskie filie ETF FSC-CCOO i UGT potwierdziła że problemem nie jest brak kierowców, ale brak pracy w przyzwoitych warunkach. Wiele osób posiada niezbędne zezwolenia i licencje uprawniające do wykonywania zawodu kierowcy, ale po prostu nie chcą już pracować w tym sektorze.Aby temu zaradzić, organizacje CCOO i UGT prowadzą kampanię na rzecz wcześniejszej emerytury kierowców zawodowych. Niedawno udało im się doprowadzić do wprowadzenia zakazu załadunku i rozładunku towarów przez zawodowych kierowców w Hiszpanii. Szerzej opisywaliśmy temat w materiale Zakaz dla kierowców od 2 września 📌
Plany Komisji Europejskiej i działania ETF
Według raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu z 2021 r, 66% kierowców autobusów i autokarów przyznało, że regularnie prowadzą pojazdy w stanie zmęczenia, co oznacza, że uelastycznienie czasu jazdy i odpoczynku tylko zwiększy poziom zmęczenia kierowców.Pomimo tych niepokojących statystyk i braku chętnych do zawodu kierowców z powodu nieodpowiednich warunków pracy, Komisja zamierza prowadzić jeszcze bardziej elastyczne przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku dla sektora autobusów i autokarów. Stanowiłyby one odstępstwo od obecnych przepisów zawartych w Pakiecie Mobilności, które mogą zagwarantować przyzwoite środowisko pracy zarówno w transporcie towarowym, jak i pasażerskim.
ETF pracuje obecnie nad dokumentem, który wskazuje na konkretne problemy, ujawnia zagrożenia związane z większą elastycznością czasu jazdy i odzwierciedla rzeczywiste potrzeby kierowców autobusów i autokarów. Wkrótce Komisja Europejska przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie raport na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku w autobusowym i autokarowym transporcie pasażerskim.
O nieodpowiednich warunkach, z którymi spotykają się kierowcy zawodowi w pracy wielokrotnie pisaliśmy. Poniżej kilka publikacji.
Trzeba skończyć z nieludzkim traktowaniem kierowców
Sanitariaty dla kierowców – oczekiwania vs rzeczywistość
Niemcy biją na alarm!
Kierowcy wciąż są wyzyskiwani
Źródło: Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF)
grafika poglądowa