Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wątpliwości w sprawie obowiązkowego wyposażenia ciężarówek

Utworzona: 2022-07-09


Od 6 lipca 2022 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące wyposażenia pojazdów w systemy i urządzenia mające na celu poprawę warunków na drogach.

Coraz szerzej wykorzystuje się możliwości technologiczne w pojazdach. Bezpieczeństwo drogowe jest jednym z kluczowych aspektów takich zmian. Według unijnych dyrektyw obecnie wszystkie pojazdy uzyskujące nową homologację muszą być wyposażone w:
📌inteligentny asystent kontroli prędkości (ISA),
📌czarną skrzynkę,
📌system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Jak działają nowe rozwiązania?

ISA to system zaprojektowany, aby pomóc kierowcy utrzymać dozwoloną prędkość na drodze. Urządzenie włączy się, jeśli przekroczona zostanie dozwolona prędkość na wybranym pasie ruchu. ISA automatycznie rozpocznie progresywne hamowanie pojazdu, zmniejszając jego moc lub częściowo blokując działanie pedału gazu. W tym samym czasie zostanie uruchomiony alarm wizualny i dźwiękowy. System dostosowuje się do zaleconych prędkości dzięki wykrywaniu paneli za pomocą kamer pokładowych lub zamontowanemu w pojeździe GPS. Kierowca zachowuje jednak nadal kontrolę nad swoim pojazdem i zawsze może „wymusić” przyspieszenie.

Rejestrator danych na temat zdarzeń potocznie nazywany czarną skrzynką to bardzo trwała konstrukcja ma zapewnić przetrwanie zapisanych danych nawet, gdy pojazd zostanie doszczętnie zniszczony. Zebrane informacje dotyczą prędkości z jaką jechał samochód, kącie kierownicy, przyspieszeniu lub hamowaniu, działaniu poduszek powietrznych oraz zapiętych pasach.

TPMS to małe urządzenie zamontowane w oponie stale monitorujące ciśnienie. Do tej pory obowiązkowe w samochodach osobowych, teraz będzie konieczne również w pojazdach ciężarowych o czym pisaliśmy tutaj.

Dodatkowo pojazdy o masie maksymalnej powyżej 3,5 tony oraz pojazdy mające więcej niż 8 miejsc siedzących (kategorie N2, N3, M2, M3) muszą być wyposażone w system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i zaawansowany system hamowania awaryjnego. Obowiązkowe są również systemy zdolne do wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w ich pobliżu - z przodu lub obok pojazdu oraz przekazujące ostrzeżenia lub umożliwiające uniknięcie zderzenia z tymi niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Jest to bardzo ważny zapis pomagający unikać zdarzeń związanych z martwym polem widoczności w dużych pojazdach.

Wprowadzanie obowiązkowego wyposażenia jest dopiero na początkowym etapie. Od lipca 2024 r. wyżej opisane elementy będą obowiązkowe dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów w Unii Europejskiej.


Wątpliwości ekspertów

O ile system monitorowania ciśnienia w oponach nie budzi żadnych zastrzeżeń (były one już wcześniej z powodzeniem wykorzystywane w pojazdach osobowych), o tyle ISA i czarne skrzynki spotkały się z krytycznym stanowiskiem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. W przypadku systemu kontroli, ETSC informowało, że przeprowadzone przez nich testy wskazywały na irytację kierowców spowodowaną dźwiękiem ostrzegawczym wydawanym przez urządzenie. Kierowca będzie starał się wyciszyć ISA, przez co nie będzie on spełniał w pełni założonego celu lub zostanie całkowicie wyłączony. Kolejnym zarzutem jest wykorzystywanie jedynie przedniej kamery w celu ustalenia obowiązującej prędkości, a nie droższego rozwiązania jakim jest zastosowanie cyfrowej mapy ograniczeń drogowych. Zdawałoby się to według ETSC bardziej racjonalnym sposobem, zwłaszcza tam gdzie znaków informujących o dozwolonej prędkości nie ma, są przesłonięte lub zniszczone. Problem jest również w przypadku, gdy maksymalna prędkość uzależniona jest od rodzaju pojazdu. Systemy mogłyby być dostosowane do odpowiedniej kategorii, jednak nie jest to wymagane przez obowiązujące obecnie przepisy. ISA zachęca jednak producentów do wyjścia ponad regulacje ustalone z udziałem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów i montowanie map ograniczeń drogowych w ramach inteligentnego asystenta kontroli. Według rady w przypadku czarnych skrzynek, dane zebrane mogą stać się bezużyteczne w związku z tym, że nie ma obowiązku rejestracji lokalizacji, daty oraz czasu zdarzenia. Są to informacje często nie zbędne do określenia warunków panujących w danym miejscu i czasie, a w związku z tym do prawidłowej oceny zdarzenia.

Za jakiś czas będzie można ocenić czy uwagi i obawy ETSC były słuszne, a być może wpłyną one na ustalenia Parlamentu Europejskiego i wprowadzone obecnie przepisy ulegną zmianie.

Źródło: Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels