Jeśli program okaże się sukcesem, może doprowadzić do pojawienia się znacznie większej ilości bezemisyjnych samochodów ciężarowych w całym kraju, co pozwoli firmom transportowym zmniejszyć koszty. Z kolei dzięki większej wydajności dostaw będzie możliwe utrzymanie niskich cen towarów. Przejście na ciężarówki o zerowej emisji wpłynie również pozytywnie na jakość powietrza, stworzy bardziej ekologiczne miejsca pracy i przyczyni się do realizacji zobowiązań przyjętych w czasie szczytu klimatycznego COP26, jednocześnie zmniejszając zależność od importu zagranicznej ropy naftowej.
Demonstracje pomogą zebrać dane na temat przyszłej infrastruktury tankowania i ładowania potrzebnej do płynnego wdrożenia technologii bezemisyjnej w transporcie do 2050 roku. Ogłoszony zostanie konkurs otwarty dla producentów, dostawców energii oraz operatorów flot i infrastruktury, w ramach którego uczestnicy będą mieli zaprezentować opracowane przez siebie zielone technologie na drogach Wielkiej Brytanii. Proces ten rozpocznie się od demonstracji samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym i wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Obecny program finansowania to rozszerzenie programu testów bezemisyjnego transportu drogowego przeprowadzonych w zeszłym roku przez Innovate UK, dzięki wsparciu finansowemu wysokości 20 mln funtów, jakie zapewnił Departament Transportu.
W ramach testów producent firma LeylandTrucks wprowadziła na rynek 20 pojazdów ciężarowych DAF z akumulatorem przeznaczonych do użytku przez organizacje sektora publicznego, w tym brytyjską służbę zdrowia (NHS) i władze lokalne. Projekt ten, wraz z 6 pomyślnie przeprowadzonymi studiami wykonalności, pomógł przygotować się do demonstracji, które będą odbywać się na dużą skalę w nadchodzących latach.
Źrodło: gov.uk
Utworzona: 2022-06-10