Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CSK

Luty 2022 i kolejne zmiany dla przewoźników

Utworzona: 2021-12-29


Poniżej trzecia część kalendarium zmian wraz z krótkim omówieniem skutków, jakie może nieść dana nowelizacja przepisów obowiązujących od 2022 roku, przygotowana przez Sebastiana Palucha z CSK.

2.02.2022 – ZMIANY W DELEGOWANIU I ZASADACH REJESTRACJI (TACHO)

Wejście w życie pakietu mobilności w zakresie delegowania kierowców, czyli początek obowiązywania Dyrektywy 2020/1057 oraz Dyrektywy 2018/ regulujących zasady delegowania pracowników w ramach świadczenia usług w transporcie drogowym. Nowe przepisy wprowadzają szereg nowych zasad dotyczących delegowania pracowników, które mają na celu przede wszystkim wyrównanie warunków i uprawnień socjalnych pracowników krajowych i zagranicznych. Dyrektywy wprowadzają m.in warunki stosowania równych i sprawiedliwych zasad ustalania wynagrodzenia za pracę, warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad niedyskryminacji kobiet i mężczyzn na stanowisku pracy, warunków zwrotu kosztów podróży służbowych, minimalnego wymiaru urlopów itp. Co istotne dla polskich przedsiębiorców, wprowadzane od 2 lutego 2022 roku regulacje wykluczają możliwość zaliczania kwot wypłaconych w ramach zwrotu kosztów podróży służbowych jako składnik wynagrodzenia. Z tego też powodu polski ustawodawca znowelizował ustawę o czasie pracy kierowców, o czym mowa powyżej. Zmienia się także zakres obowiązywania przepisów o delegowaniu. W chwili obecnej z uwagi na brak jednoznacznych dyrektyw poszczególne Państwa Członkowskie uznają za delegowanie każdą pracę wykonywaną na ich terytorium przez zagranicznego przewoźnika, bądź każdą pracę ale bez tranzytu, a w niektórych tylko kabotaż z przewozami kombinowanymi. Aby uniknąć problemów wynikających z różnej interpretacji pojęcia pracownika delegowanego uznano, iż przepisy o delegowaniu obejmą kierowców pracujących w transporcie kabotażowym oraz cross trade (międzynarodowy z pominięciem kraju macierzystego). W przypadku przewozów bilateralnych oraz tranzytowych pracownik taki nie będzie uznany za delegowanego ergo nie będzie objęty regulacjami socjalnymi państwa przyjmującego. Odnośnie przewozów kombinowanych Komisja Europejska zostawiła otwartą furtkę każdemu z Państw Członkowskich co oznacza, że w każdym kraju UE ta kwestia może być ustalona dowolnie.

Od 2 lutego 2022 roku wprowadzono dodatkowe obowiązki odnośnie rejestracji aktywności przy użyciu tachografu. Zgodnie art. 2 pkt 11 it. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 Od dnia 2 lutego 2022 r. kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego będzie zobowiązany wprowadzić do tachografu symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbyć się musi w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywać się będzie na promie lub w pociągu, kierowca będzie wprowadzał symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia. Uwaga! W interesie przewoźnika leży organizacja szkoleń dla kierowców w zakresie nowych obowiązków umieszczania wpisów zmiany kraju w tachografie. Brak wpisu = kara pieniężna.

21.02.2022 – ZMIANY W PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI TRANSPORTOWEJ

Z dniem 21 lutego 2022 roku wejdą w życie regulacje określone w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055. Nowe regulacje wprowadzają dość istotne zmiany w zasadach wykonywania transportu krajowego (zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) oraz międzynarodowego (licencja). Do najważniejszych zmian zaliczyć należy:
POWRÓT DO BAZY
Nakaz powrotu pojazdu używanego do transportu międzynarodowego do bazy eksploatacyjnej co najmniej raz na 8 tygodni.
WIELKOŚĆ BAZY
Wprowadzenie zasady, że wielkość bazy eksploatacyjnej ma być odpowiednia do wielkości taboru i ilości kierowców.
KABOTAŻ
Wprowadzono nową (już dyskusyjną) zasadę w art. 8 pkt 2a rozporządzenia 1072/2009, zgodnie z którą przewoźnicy nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem lub, w przypadku zespołu pojazdów, pojazdem silnikowym tego samego pojazdu w tym samym państwie członkowskim przez cztery dni od zakończenia przewozu kabotażowego w tym państwie członkowskim. Użycie w zdaniu liczby pojedynczej słowa „przewozu” wskazuje, że ustawodawca wprowadził ogólną zasadę 4-dniowego przestoju po każdym pojedynczym przewozie kabotażowym. Taka konstrukcja przepisu jest nielogiczna w aspekcie prawa przewoźnika do wykonywania 3 przewozów kabotażowych na 7 dni, a ponadto sprzeczna z treścią punktu (21) do preambuły tego rozporządzenia. Niestety po sprawdzeniu wersji niemieckiej, angielskiej i francuskiej potwierdzono, iż prawodawca unijny rzeczywiście świadomie użył liczby pojedynczej pojęcia „przewozu”, czego faktycznym skutkiem jest ograniczenie możliwości wykonania kabotażu tylko do pojedynczego przewozu. Przyjęcie dość popularnego poglądu, iż prawodawca „UE” miał na myśli 4 dniowy przestój po 3 dopuszczalnych przewozach kabotażowych jest dość ryzykowne; w tym temacie z pewnością Komisja Europejska będzie musiała wydać stosowne wytyczne i interpretacje. Ponadto nowe przepisy nadal nie definiują, czym jest pojedynczy przewóz kabotażowy; w Europie mamy już funkcjonujących w orzecznictwie kilkanaście orzeczeń, ponieważ każde Państwo Członkowskie może tą definicję doprecyzowywać na własne potrzeby. I tak w Niemczech każdy odrębny dokument przewozowy oznacza odrębny przewóz (nawet jeśli jedzie od jednego nadawcy do kilku punktów tego samego odbiorcy); z kolei Dania zezwala w ramach pojedynczego kabotażu wykonanie kilku operacji załadunku przy jednym rozładunku albo odwrotnie, kilka operacji rozładunku przy jednym załadunku.

Autor: Sebastian Paluch, CSK
Do ulubionych CSK
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels