REKLAMA

Pomoże kierowcy, uchroni pieszego lub rowerzystę
Utworzona: 2021-05-02

Mowa o Sideguard Assist. Od lata 2020 roku około 650 ciężarówek Mercedes-Benz Trucks zostało doposażonych w asystenta skrętu.

Jak tłumaczy producent, wypadki z udziałem ciężarówek skręcających w prawo należą do najgorszych rodzajów wypadków, które mogą się zdarzyć na drogach śródmiejskich i to nie tylko dla niechronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści i piesi, ale także dla samych kierowców. Aby zredukować do minimum ryzyko takich wypadków lub przynajmniej zmniejszyć ich konsekwencje, Mercedes-Benz Trucks już w roku 2016 wprowadził jako wyposażenie opcjonalne asystent skrętu Sideguard Assist (S1R) dla wielu modeli Actrosa, Arocsa czy Econica. W przypadku większości tych modeli system ten jest również dostępny jako opcja doposażenia, która zapewnia ten sam poziom ochrony, co wariant produkowany seryjnie - a od kwietnia tego roku możliwość doposażenia jest również oferowana dla najnowszej generacji Actrosa i Arocsa, w tym także dla Actroas F, podstawowego ciągnika o ładowności od 18 ton. Ale to nie wszystko: w przypadku modeli, w których asystent skrętu S1R nie może być instalowany fabrycznie, Mercedes oferuje go jako rozwiązanie modernizacyjne.

Tym samym Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny potwierdza swoją pionierską rolę w dziedzinie bezpieczeństwa. Jednocześnie firma stawia ważny krok w realizacji ambitnego planu wdrażania na szeroką skalę systemów wspomagania kierowcy, które zapobiegają wypadkom zarówno z udziałem nowych, jak i istniejących pojazdów. Oferta rozwiązania modernizacyjnego spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów Mercedesa: od lata 2020 roku około 650 ciężarówek tej marki zostało doposażonych w system Sideguard Assist - w wersji S1R lub w wersji podstawowej. Jednocześnie coraz więcej właścicieli firm przewozowych zamawia system już z fabryki. W Niemczech i Szwajcarii udział tych zamówień jest na bardzo wysokim poziomie około 85%.


To dowód na to, że wielu operatorom flot zależy na tym, aby ciężarówki, które prowadzą ich kierowcy były nie tylko wydajne i niezawodne, ale także wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa mówi Andreas von Wallfeld, szef marketingu, sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks.

Pojazdy z funkcją Sideguard Assist mogą również uzyskać dofinansowanie z dotacji państwowych. Dotyczy to nie tylko wariantu fabrycznego, ale także opcji doposażenia. Klienci, którzy wykupią ubezpieczenie pojazdu dla swojej ciężarówki lub ciągnika siodłowego za pośrednictwem Mercedes-Benz Bank, otrzymują 15-procentową obniżkę składki w przypadku zainstalowania systemu Sideguard Assist. Dotyczy to również doposażenia pojazdu w system S1R.

Asystent skrętu (S1R) sprawdza się zwłaszcza w trudnych sytuacjach drogowych i na skomplikowanych skrzyżowaniach. Jeśli istnieje ryzyko, że kierowca ciężarówki nie zauważy rowerzysty lub pieszego znajdującego się w martwym polu podczas skręcania w prawo, system powiadomi kierowcę za pomocą kolejnych sygnałów ostrzegawczych. S1R wykorzystuje ostrzeżenia wizualne na wyświetlaczu MirrorCam, który zastąpił standardowe lusterka główne i szerokokątne w nowym Actrosie i Arocsie. W ciężarówce z lusterkami zewnętrznymi ostrzeżenia są wyświetlane na wyświetlaczu LED wbudowanym w słupek A. Głównym elementem omawianego systemu są dwa czujniki radarowe krótkiego zasięgu umieszczone po stronie pasażera na ramie, przed tylną osią. System został zaprojektowany tak, aby monitorować całą długość zespołu pojazdów plus dwa metry z przodu, jeden metr z tyłu i do 3,75 metra w prawo. Sprawdza się zarówno w ciężarówkach sztywnych, jak zestawach złożonych ciągnika i naczepy/przyczepy o długości do 18,75 metra.


Od czerwca w większości modeli Actros i Arocs system S1R zostanie zastąpiony nowym systemem Safeguard Assist (S1X) wyposażonym w dodatkową funkcję, która w pewnych okolicznościach może ratować życie: aktywny asystent skrętu Active Sideguard Assist (ASGA), który będzie oferowany jako fabryczna opcja. Jest on w stanie nie tylko ostrzec kierowcę o poruszających się pieszych lub rowerzystach po stronie pasażera, ale także zainicjować automatyczny manewr hamowania przy prędkościach skrętu do 20 km/h i zatrzymać pojazd, jeśli kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze.

Aktualne statystyki wypadków dostarczane przez niemiecki Urząd Statystyczny obejmują ogólne dane dotyczące wypadków z udziałem pojazdów użytkowych i niechronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści i piesi, oraz statystyki wypadków, które były wynikiem „błędów podczas skrętu”. Na razie jednak ciągle brak rozbicia na wypadki z udziałem ciężarówek lub wypadki podczas skrętu w prawo. Tak czy inaczej, nadal istnieje potrzeba podjęcia szybkich działań, zwłaszcza że wiele miast i miasteczek jest w trakcie rozbudowy infrastruktury ścieżek rowerowych, co ma doprowadzić do wzrostu mobilności dwukołowej.


Bardziej alarmujące są dane zebrane przez Niemiecką Federację Rowerzystów (ADFC) na podstawie raportów policyjnych: w roku 2020 w Niemczech w wyniku wypadków spowodowanych przez ciężarówki skręcające w prawo zginęło 40 rowerzystów. W roku 2019 było ich 27, a jeszcze rok wcześniej – 34. Wymowa tych liczb nabiera wagi dopiero wtedy, gdy spojrzymy na okoliczności wszystkich wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów. Wstępne dane niemieckiego Urzędu Statystycznego wskazują, że w roku 2020 na drogach w obszarach śródmiejskich zginęło 263 rowerzystów, podczas gdy na drogach poza miastem – 175, co daje łącznie 438 wypadków śmiertelnych. Zatem w roku 2020 odsetek wypadków śmiertelnych z udziałem ciężarówek skręcających w prawo wyniósł prawie 10%. Z kolei badanie wypadków przeprowadzone przez ubezpieczycieli w roku 2019 na podstawie danych wypadkowych zebranych od firm sprzedających ubezpieczenia OC wykazało, że do większości tych kolizji doszło na obszarach śródmiejskich, a zatem rzeczywisty odsetek może być bliższy 15%. Już sam ten fakt wystarczy, aby ponownie podkreślić pilną potrzebę instalowania asystentów skrętu w samochodach ciężarowych.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels