Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Poprawi bezpieczeństwo - nowa tylna osłona przeciwnajazdowa

Utworzona: 2021-03-08


Od marca firma Krone będzie sukcesywnie wyposażać swoje pojazdy w nowo zaprojektowaną tylną osłonę przeciwnajazdową, która znacznie zwiększa bezpieczeństwo bierne w ruchu drogowym.

Wprowadzenie nowej tylnej osłony przeciwnajazdowej wynika z nowelizacji dyrektywy UNECE-R 58-03, która wejdzie w życie dla wszystkich producentów pojazdów użytkowych w całej Europie od 1 września br. Nowelizacja opiera się na wynikach niemieckiego badania wypadków GIDAS, według którego 60% wszystkich kolizji, w których samochód osobowy uderza w tył ciężarówki lub przyczepy/przyczepy kończy się śmiercią. Aby sprostać nowym wymaganiom, firma Krone opracowała nową generację tylnych osłon przeciwnajazdowych. Głównym celem modyfikacji było zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych nawet o 78%, a poważnych obrażeń nawet o 49% w wyniku zderzeń tylnych z samochodami osobowymi.

Nowa dyrektywa wymaga nawet dwukrotnego zwiększenia pochłaniania siły, dłuższych ramion dźwigni i zmniejszenia maksymalnej odległości od nawierzchni jezdni z 550 mm do 450 mm. Aby spełnić te wymagania, konstruktorzy Krone nie tylko zastosowali wysokowytrzymałą stal drobnoziarnistą o większej grubości, ale także całkowicie przeprojektowali całą gamę tylnych osłon przeciwnajazdowych.

Wynikiem modernizacji jest system modułowy dla serii Profi Liner, Mega Liner, Cool Liner i Dry Liner, a także dla naczep Load Carrier, w którym wykorzystano połączenia śrubowe zamiast spawów. Takie rozwiązanie zapewnia szereg korzyści dla operatora floty:

  • zastosowanie materiałów wyższej jakości oraz zmodyfikowane zawieszenie układu zapewniają znacznie większe bezpieczeństwo w ruchu;
  • nowa konstrukcja jest mocniejsza i trwalsza dzięki wyższej jakości materiału; ponadto nowa belka przeciwnajazdowa jest ocynkowana, dodatkowo malowana elektroforetycznie (KTL), a na koniec lakierowana proszkowo, uzyskując w ten sposób maksymalną ochronę przed korozją;
  • łatwiejsza możliwość doposażenia pojazdu w opcjonalne elementy dodatkowe, takie jak płozy chroniące belkę przeciwnajazdową, znaki ostrzegawcze ECE i ostrzegające o parkowaniu w nocy;
  • w przypadku uszkodzenia, naprawa nowej tylnej osłony przeciwnajazdowej jest łatwiejsza, a dostawa części zamiennych jest tańsza, szybsza i bardziej niezawodna dzięki zmniejszonej liczbie części.

  • Jednak poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie wytrzymałości wpływają na niektóre parametry produktu. Na przykład masa nowych tylnych osłon przeciwnajazdowych w wersji standardowej wzrasta średnio o około 22 kg. Ze względu na zwiększone gabaryty i wagę osłon oraz zastosowanie materiałów wyższej jakości, dochodzi też dodatkowy koszt, wynoszący co najmniej 200 euro - w zależności od modelu i wyposażenia. Wprowadzone zmiany wpływają też na właściwości jezdne: ze względu na mniejszą o 100 mm odległość od podłoża, tylna osłona przeciwnajazdowa jest narażona na zwiększone ryzyko kontaktu z powierzchnią drogi, co może mieć negatywny wpływ na przykład przy wjeździe na prom. Dlatego Krone oferuje opcjonalne płozy na belce osłony przeciwnajazdowej.

    W przypadku pierwszych wariantów modelowych nowa osłona jest już dostępna od marca, pół roku przed wymaganym prawnie terminem. Dzięki wczesnemu przejściu na nową generację tylnych osłon przeciwnajazdowych z systemu modułowego, Krone może już teraz zapewniać swoim klientom lepszą ochronę przed wypadkami.

    Źródło: Krone
    Do ulubionych
    Photo by Josh Hild from Pexels