REKLAMA

Kolejna generacja w pełni autonomicznej i elektrycznej ciężarówki
Utworzona: 2020-10-16

W roku 2019 Einride jako pierwsza na świecie firma wyprowadziła pojazd na drogi publiczne oraz przeprowadziła testy drogowe autonomicznych ciężarówek z udziałem klientów w wybranych lokalizacjach w Szwecji.

Teraz firmy na całym świecie mogą składać zamówienia i rozpocząć realizację dostaw w sposób zrównoważony i po konkurencyjny cenach dzięki autonomicznemu transportowi elektrycznemu (AET) koordynowanemu przez inteligentną platformę mobilności towarowej. Nowy pojazd wyróżnia się wyrafinowanym wyglądem, dzięki czemu jest bardziej aerodynamiczny i funkcjonalny, a przy tym przygotowany do produkcji i komercjalizacji na szeroką skalę.

Rozpoczęliśmy tę podróż w roku 2016 od marzenia o tworzeniu lepszej przyszłości dzięki technologii. Dzięki ciężkiej pracy i poświęceniu całego zespołu Einride stał się liderem w dziedzinie autonomicznego transportu elektrycznego, a dziś robimy kolejny krok, aby udostępnić nasze rozwiązania całemu światu i przyspieszyć przejście na bardziej zrównoważona formę transportu powiedział Robert Falck, dyrektor generalny i założyciel Einride.

Premiera rozpoczęła się od nagrania wideo stworzonego przez szwedzkiego artystę Alexandra Wessely'ego z podkładem muzycznym w postaci symfonii „Einride” skomponowanej przez Jacoba Mühlrada, zagranej na pianinie.



W przypadku większości pojazdów autonomicznych poziom jazdy autonomicznej jest wyznaczany w oparciu o standard SAE J3016: od braku automatyki (poziom 0), przez systemy wspierające kierowcę (poziom 1) po pełną automatyzację, w której pojazd jest zdolny do samodzielnej jazdy w dowolnym miejscu w każdych warunkach (poziom 5). Jednak w tym standardzie zakłada się pewien podstawowy poziom działań człowieka. Tymczasem Pod nie posiada żadnego przedziału kierowcy, więc firma Einride musiała opracować własną metodologię opisywania przypadków wykorzystania autonomicznego transportu elektrycznego (AET).

Pod jest całkowicie nowatorskim pojazdem i dlatego nie pasuje do istniejących standardów, nawet w przypadku najnowocześniejszych technologii, takich jak jazda autonomiczna. Stworzyliśmy nasz własny system klasyfikacji AET oparty na przypadkach użycia przewidzianych dla bezzałogowego, elektrycznego pojazdu ciężarowego. Dzięki temu podejściu jesteśmy w stanie rozwijać i dostosowywać możliwości pojazdu do najbardziej powszechnych i właściwych przypadków użycia w transporcie towarowym, a naszym ostatecznym celem jest zautomatyzowanie jak największej części sieci transportowej powiedział Pär Degerman, dyrektor ds. technologii w Einride.

System klasyfikacji AET obejmuje pięć poziomów (od 1 do 5), przy czym poziomy od 1 do 4 są dostępne w przedsprzedaży w oparciu o indywidualne potrzeby klienta. Poziom AET 1 (teren ogrodzony) jest przeznaczony dla obiektów zamkniętych z wcześniej wyznaczonymi trasami. Poziom AET 2 (teren pobliski) nadal dotyczy obiektów zamkniętych, ale dopuszcza możliwość przejazdu po drogach publicznych na krótkich dystansach między miejscami docelowymi. Pody na poziomie 1 i 2 można rezerwować już teraz, a dostawy do klientów rozpoczną się w przyszłym roku. Poziom AET 3 (teren wiejski) to znacznie wyższy poziom funkcjonalności, który umożliwia jazdę na drogach wiejskich lub na mniej ruchliwych drogach głównych między obiektami, z maksymalną prędkością roboczą 45 km/h. Poziom AET 4 (autostrada) zapewnia w pełni autonomiczną eksploatację na autostradach i innych drogach głównych z prędkością do 85 km/h. Poziomy 3 i 4 są dostępne w przedsprzedaży, a dostawy do klientów są przewidziane w latach 2022-2023.

Charakterystyczny kształt Poda został nieco zmieniony w nowej generacji w celu poprawy funkcjonalności, jak i po to, aby umożliwić masową produkcję. Zaokrąglone krawędzie nadają mu bardziej aerodynamiczny kształt i przyczyniają się do lepszych osiągów, ale nie ograniczają pojemności ładunkowej. Integralną częścią przedniej części Poda jest wysokiej jakości oświetlenie, dzięki któremu spełnia on wymagania techniczne dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych, a przy tym jest natychmiast rozpoznawalny. Tylne światła zostały przedłużone na całej wysokości ładowni, aby zapewnić maksymalną widoczność dla innych użytkowników.



Wraz z premierą nowego Poda, wielu obecnych klientów Einride podjęło się roli bycia partnerami wspomagającymi sprzedaż poprzez rozpoczęcie eksploatacji nowego pojazdu z funkcjonalnością jazdy autonomicznej na rynkach globalnych. Lidl Sweden, jeden z pierwszych partnerów producenta, złożył zamówienie na wiele pojazdów, a szwedzka firma Oatly, producent mleka roślinnego i produktów mlecznych, zgodziła się również wdrożyć jazdę autonomiczną na trasach obsługiwanych przez ciężarówki elektryczne. Partnerami wspomagającymi sprzedaż zostały także firma Bridgestone oraz szwedzki producent akumulatorów Northvolt.

Źródło: Einride
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels