REKLAMA

Elektryfikacja transportu ładunków – na początek w miastach
Utworzona: 2020-09-16

Scania wprowadza na rynek gamę ciężarówek z napędem elektrycznym. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w pełni elektryczne, czerpiące energię z akumulatorów, będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym i sektorze komunalnym.

Scania określiła kierunek rozwoju – w nadchodzących latach będzie rozwijać gamę zelektryfikowanych pojazdów z myślą o wszystkich zastosowaniach, także w transporcie dalekodystansowym i budownictwie.

Z dumą ogłaszamy rozpoczęcie długoterminowego zaangażowania w elektryfikację. W nadchodzących latach będziemy corocznie wprowadzać do oferty kolejne pojazdy elektryczne i w tym celu reorganizujemy produkcję. Szczególne znaczenie ma fakt, że za kilka lat wprowadzimy na rynek również elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie długodystansowym, przystosowane do szybkiego ładowania podczas 45-minutowych przerw dla kierowców
– komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny koncernu Scania.
Elektryfikacja flot ciężkich pojazdów użytkowych ma kluczowe znaczenie dla dotrzymania zobowiązań porozumienia paryskiego dotyczącego ograniczenia globalnego ocieplenia. Pojazdy elektryczne będą coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla użytkowników zorientowanych na postęp. We współpracy z takimi klientami Scania będzie rozwijać i wdrażać do pracy hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne.

Pakiet baterii do wyboru

Ciężarówka czerpiąca energię wyłącznie z akumulatorów jest oferowana z kabinami typu L lub P. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety akumulatorów o pojemności 165 – 300 kWh. Klienci mogą wybrać zestaw złożony z 5 baterii o pojemności 165 kWh lub 9 sztuk o poj. 300 kWh. Większy z nich zapewnia zasięg do 250 km.


Jedna z baterii zajmuje miejsce silnika spalinowego, a pozostałe zamontowano wzdłuż ramy pojazdu. Akumulatory można ładować prądem stałym 130 kW przez wtyczkę CCS (Combined Charging System). Naładowanie mniejszego pakietu zajmuje poniżej 55 minut, a większego – niespełna 100 minut. Ponadto ogniwa są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji. Znakomite przyspieszenie uzyskuje się dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 2200 Nm.

Cicha jazda, tam gdzie potrzeba

Hybryda plug-in, dostępna również z kabinami L lub P, umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km w oparciu o pracę silnika elektrycznego, tam gdzie to jest wymagane. Ponieważ hybryda jest wyposażona w silnik spalinowy o mocy 280-360 KM, miejsca na akumulatory jest mniej. Trzy baterie o poj. 90 kWh są źródłem energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas ładowania do 80% pojemności wynosi ok. 35 minut.


Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doładować przy każdym załadunku i rozładunku. W połączeniu z zastosowaniem paliw odnawialnych, operatorzy transportowi użytkujący tego typu pojazdy mogą przyczynić się do ochrony klimatu.

W obu wariantach napędu występuje tryb cichy. Oba typy napędu, elektryczny i hybrydowy, wykorzystują komponenty systemu modułowego, który ma zastosowanie w całej gamie pojazdów tej marki, a to oznacza sprawdzoną trwałość i niezawodność.

Wiele zastosowań, bezkompromisowa jakość

Chociaż zelektryfikowane pojazdy to pod pewnymi względami nowe rozwiązanie, podjęliśmy wszelkie możliwe kroki, aby odnosiły się do nich te same kryteria dyspozycyjności, co wobec innych naszych ciężarówek. Scania wyznacza wysokie standardy jakości i w tym przypadku. Wdrożenie zelektryfikowanego transportu w największych firmach z dużymi flotami stwarza możliwość szybkiego zdobycia doświadczenia w tym obszarze. Dodatkowo najwięksi nabywcy usług transportowych są zainteresowani zmniejszeniem swojego śladu węglowego
– komentuje Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.
Elektryczne ciężarówki mogą być wykorzystywane do transportu różnego rodzaju ładunków, także w temperaturze kontrolowanej. Podwozia mogą także stanowić bazę dla zabudów hakowych, wywrotek, betonomieszarek, śmieciarek, a także pojazdów straży pożarnej i pomocy drogowej. Mogą odegrać kluczową rolę w centrach miast, wraz z powiększaniem się stref o ograniczonej emisji.

Ponieważ są ciche, mogą pracować w nocy i nad ranem, unikając korków i trudności z zaparkowaniem. Badania wskazują, że dostawy poza godzinami szczytu mogą być realizowane do 30% szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ciągu dnia. Ciężarówki uzyskują wyższą prędkość przejazdową i mają możliwość częstszego przejeżdżania skrzyżowań na zielonym świetle. Dzięki temu za dnia ruch uliczny jest mniejszy, a miejsca postojowe bardziej dostępne.

Zobacz prezentację obu pojazdów i komentarz Henrika Henrikssona, prezesa i dyrektora generalnego firmy Scania.

Źródła: Scania, YouTube
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels