REKLAMA

Odpowiedni pojazd do każdej misji
Utworzona: 2020-02-13

Opracowując nową generację ciężarówek, specjaliści z firmy MAN mieli przede wszystkim na uwadze potrzeby kierowców realizujących różne zadania transportowe. Rezultatem tych wysiłków są pojazdy, które można idealnie dopasować do każdego zastosowania w przewozach o zróżnicowanym charakterze.

REKLAMA
W procesie projektowania nowych ciężarówek typoszeregów TGX, TGS, TGM i TGL, które występują w klasach od 7,5 do 41 ton DMC, skoncentrowano się na czterech głównych obszarach: miejscu pracy kierowcy, wydajności pojazdu i jego niezawodności, a także silnym partnerstwie z klientami. Zachowano sprawdzone, wypróbowane rozwiązania znane z poprzednich serii, chwalone przez kierowców i przewoźników, które wzbogacono o nowe "patenty".


Szczególny nacisk położono na stworzenie przyjaznego kierowcy środowiska pracy (ergonomiczne rozplanowanie deski rozdzielczej i intuicyjna obsługa systemów), usieciowieniu urządzeń i aplikacji cyfrowych, a także przemyślanemu zagospodarowaniu przestrzeni wewnętrznej w kabinach (jest ich osiem wersji). Nowoczesne systemy wspomagające, takie jak asystenci skrętu, zmiany pasa i poruszania się w korkach, zmniejszają obciążenie kierowcy, a tym samym zwiększają bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

TGX

Tak jak poprzednio, nowy model TGX jest oferowany w trzech wersjach, dla których dostępne są trzy silniki: D38 o mocy od 540 do 640 KM; D26 - 430 do 510 KM; D15 - 330 do 400 KM. Oprócz ciągników siodłowych w konfiguracji 4x2 i 6x2 nadal dostępne są wersje TGX w układzie 6x4 i 8x4, które są wybierane np. do transportu ciężkich ładunków. Ciągnik siodłowy 4x2 można opcjonalnie zamówić w wersji HydroDrive z hydrostatycznym napędem na przednią oś, zapewniającym dodatkową przyczepność na nieutwardzonych nawierzchniach.


Ciężarówki serii TGX dostępne są w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej w zakresie 18 do 41 ton. W przypadku zastosowań specjalnych masa całkowita zestawu może wynosić 250 ton.

TGS

Nowy model TGS, tak jak poprzedni, został zaprojektowany jako ciężarówka do realizacji prac budowlanych i usług komunalnych oraz transportu dystrybucyjnego. Seria charakteryzuje się wąskimi kabinami, ponieważ w tych zastosowaniach kluczową rolę odgrywa zarówno niska masa własna pojazdu, jak i bardzo dobra widoczność z miejsca kierowcy. Model TGS oferowany jest z silnikami D26 lub D15, dysponującymi mocą w zakresie od 330 do 510 KM.


Szeroka gama dostępnych wariantów wyposażenia sprawia, że TGS ma szerokie możliwości konfiguracji. W zależności od zastosowania, nabywca może wybrać ciągniki siodłowe w układzie 4x2 i 6x2, a także podwozia z napędem na jedną, dwie, trzy lub wszystkie osie: 6x4, 8x2, 8x4, 4x4, 6x6, 8x6 lub 8x8.


Ten pojazd może być z powodzeniem wykorzystywany przez firmy z różnych sektorów gospodarki i niestraszna mu jazda w trudnym terenie. Jeśli ma jeździć głównie po drogach utwardzonych, a dodatkowa przyczepność będzie potrzebna tylko sporadycznie, wersje 2-, 3- lub 4-osiowe mogą być wyposażone w napęd HydroDrive. Nowy model TGS można skonfigurować jako pojazd o DMC w zakresie 18-41 ton.

TGL i TGM

W przypadku nowych modeli TGL i TGM, reprezentujących lekką i średnią klasę tonażu, do wyboru są cztery wąskie kabiny: krótka, długa, wysoka z łóżkiem i załogowa. Samochód z tą ostatnią może być wykorzystywany w sektorach budowlanym i usług komunalnych, a także przez służby ratownicze.


Nowy TGL z 4-cylindrowym silnikiem D08 jest dostępny w wersjach od 7,5 do 12 ton DMC. Jeśli zakres mocy od 160 do 220 KM nie jest dla użytkownika wystarczający, można wybrać pojazd z 6-cylindrowym silnikiem D08 o mocy 250 KM. Jest on podstawową jednostką napędową dla serii MAN TGM, począwszy od wersji o mocy 320 KM. Zakres tonażu modelu TGM zaczyna się tam, gdzie kończy się zakres serii TGL i obejmuje 4 wersje: 12; 15; 18 do 26 ton DMC.


Pojazdy lekkiej serii są dostępne wyłącznie w wersjach 4x2, natomiast "średniaki" są oferowane również w układzie 6x2, 6x4 i 4x4. Dzięki temu TGM-y mają zastosowanie w transporcie ciężkim i logistyce miejskiej, a także w budownictwie, usługach komunalnych i pożarnictwie.

Kabiny: kluczem jest różnorodność

Ciężarówki MAN nowej generacji są oferowane z kabinami ośmiu typów. Najwięcej przestrzeni wewnętrznej zapewniają trzy kabiny o dużej pojemności, oznaczone symbolami GX, GM i GN. Dzięki szerokości zewnętrznej wynoszącej 2,44 metra, kabiny GX i GM nadają się idealnie do zastosowań w długodystansowym transporcie międzynarodowym. Kierowca ma do dyspozycji schowek środkowy pod łóżkiem, dwa schowki zewnętrzne dostępne również od wewnątrz, a także szafki nad przednią szybą.


Kabina GX z najwyższym dachem zapewnia do 355 litrów przestrzeni bagażowej. Dzięki nisko położonemu tunelowi transmisyjnemu kabina GM ma ponadprzeciętną wysokość wewnętrzną wynoszącą 1,87 metra, natomiast wersja GX – aż 2,07 m. Dwie największe kabiny zapewniają wyjątkową swobodę ruchów i najwyższy poziom komfortu. Wygodne łóżka ze stelażami wysokiej jakości i skuteczną izolacją akustyczną zapewniają wyjątkowy relaks i spokojny sen.


Kabina GN ma niżej położony dach, który jest przydatny w niektórych zastosowaniach, np. w transporcie ładunków w cysternach czy samochodów w specjalnych nadwoziach, które rozciągają się nad kabiną. Wersja GN także oferuje kierowcy swobodę ruchów przy wysokości wewnętrznej 1,57 m, a wygodne łóżko ma komfortowy stelaż z listew.

W budownictwie, dystrybucji miejskiej oraz transporcie ładunków cysternami i silosami kluczową rolę odgrywają masa własna kabiny i dobra widoczność z fotela kierowcy. Bardzo ważna jest również łatwość zajmowania miejsca za kierownicą i wychodzenia, co ma miejsce podczas częstych postojów w trakcie realizacji dostaw. Z myślą o tych wymaganiach specjaliści MAN-a opracowali wąskie kabiny typu FM (szerokość 2,24 m) dla nowych serii TGL, TGM i TGS. Mają lekką konstrukcję i kompaktową budowę, a jednocześnie tę samą długość i wysokość wewnętrzną jak kabina GM. Kabina FM spełnia wysokie wymagania dotyczące komfortu jazdy i wypoczynku (liczne schowki) oraz warunków do spania, zatem wyposażony w nią pojazd może być wykorzystywany w transporcie długodystansowym. Niska kabina FN oferuje dość dużo miejsca do przechowywania bagażu oraz łóżko z wysokiej jakości ramą przeznaczone do sporadycznych noclegów.

Tak jak poprzednio, nowa wersja kabiny NN będzie najczęściej wybieranym wariantem wyposażenia modelu TGS. Zwykle jest stosowana w wywrotkach i betoniarkach. Pomimo długości ograniczonej do 1,88 metra, nadal zapewnia wystarczająco dużo miejsca za siedzeniami na odzież roboczą i narzędzia. Opcjonalna drabina z platformą nad lewym nadkolem i uchwytem na dachu umożliwia bezpieczne i wygodne monitorowanie przestrzeni ładunkowej. Typowe w tych zastosowaniach kabiny mają trzyczęściowy zderzak stalowy, którego elementy można wymienić sekcjami w przypadku uszkodzenia wskutek kolizji. Elastycznie zamontowane dolne szczeble stopni są chronione wzmocnionymi okładzinami, aby wytrzymać silne uderzenia bez poważnych uszkodzeń.

Dla pojazdów serii TGL i TGM dostępna jest kabina CC o zewnętrznej szerokości 2,24 metra i długości 1,62 m. Pomimo zwartej konstrukcji, oferuje wysoki poziom ergonomii. Jej zaletą jest bardzo nisko umieszczone wejście i szeroko otwierane drzwi.

Czterodrzwiowa kabina załogowa DN zapewnia miejsce dla maksymalnie siedmiu osób wraz ze sprzętem - na czteromiejscowej ławie i dwóch lub trzech siedzeniach z przodu. Wygospodarowano w niej przestrzeń na kilka obszernych schowków, w tym pod tylną kanapą. Samochody z tą kabiną są wybierane m.in. przez usługodawców miejskich i służby ratownicze.

Źródło i zdjęcia: MAN Truck & Bus
Do ulubionych