Aby skutecznie diagnozować skalę zjawiska, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) od 2019 roku prowadzi coroczne badanie niedoboru kierowców. Jego celem jest zidentyfikowanie trendów, określenie przyczyn braku kadr oraz wskazanie kierunków działań, które mogą pomóc branży w długoterminowym rozwiązaniu kryzysu. Wyniki poprzedniego badania IRU wskazują, że tylko w ciągu jednego roku (2023–2024) udział młodych kierowców ciężarówek spadł o 5,8%, co jeszcze bardziej pogłębia problem starzenia się kadry w branży TSL. IRU szacuje, że skala niedoboru kierowców w Europie może już wkrótce zagrozić funkcjonowaniu wielu przedsiębiorstw transportowych – zwłaszcza tych operujących w transporcie międzynarodowym.
IRU podkreśla, że im więcej firm weźmie udział w badaniu, tym dokładniejsze będą dane i skuteczniejsze propozycje rozwiązań, które zostaną przedstawione na szczeblu unijnym i krajowym. Tegoroczna edycja badania potrwa do 30 września 2025 roku, a udział w niej mogą wziąć również polskie firmy transportowe. Ankieta jest w pełni dostępna w języku polskim i wypełnienie jej zajmuje mniej niż 10 minut.
Link do ankiety PL
Utworzona: 2025-07-19