Nowelizacja ma na celu zakończenie postępowania prowadzonego przez Komisję Europejską wobec Austrii za brak pełnego wdrożenia przepisów UE. Zaktualizowane regulacje uwzględniają m.in. obowiązki związane z używaniem tachografów oraz nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców autokarów turystycznych. W ramach prac legislacyjnych skorygowano również wcześniejsze błędy redakcyjne w krajowych przepisach dotyczących czasu pracy kierowców.
Wprowadzone zmiany mają na celu ujednolicenie warunków rynkowych w całej Unii Europejskiej oraz eliminację nieuczciwej konkurencji i zjawisk takich jak dumping socjalny. Uregulowanie zasad czasu prowadzenia pojazdów i odpoczynku jest także istotnym elementem systemu bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę objęcia jednolitymi przepisami również kierowców i przewoźników z państw trzecich, którzy dotąd często funkcjonowali w odmiennych warunkach prawnych. W efekcie zmiany mają poprawić przejrzystość i równość zasad obowiązujących w całej UE.
Jednocześnie część środowisk politycznych wskazuje, że same regulacje dotyczące pracy kierowców nie wystarczą. W opinii niektórych ugrupowań konieczne są również działania systemowe, takie jak konsekwentne przenoszenie transportu towarowego z dróg na kolej. Ma to kluczowe znaczenie z perspektywy strategii klimatycznych i zrównoważonego rozwoju sektora TSL.
Źródło: parlament.gv.at
Utworzona: 2025-05-28