Pierwsze mandaty w Polsce
Jak się okazuje, nie wszyscy dostosowali się do nowych przepisów. W efekcie, już w pierwszych dniach marca, inspektorzy transportu drogowego z Lublina stwierdzili dwa przypadki naruszenia nowych regulacji. Pierwszy przypadek dotyczył polskiego przewoźnika, nowo zarejestrowanej firmy z okolic Białej Podlaskiej, a drugi – czeskiego ciągnika siodłowego poruszającego się po DK 68 w okolicach Koroszczyna. Zaniedbanie obowiązku wymiany tachografu wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Przewoźnik musi liczyć się z karą finansową w wysokości 10 000 zł, a osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie z dodatkową sankcją wynoszącą 2 000 zł. To jednak nie koniec problemów – tak rażące naruszenie przepisów skutkuje także wszczęciem postępowania zmierzającego do cofnięcia uprawnień transportowych.Kary w poszczególnych krajach za brak tachografu G2V2
🚩W Polsce brak wymaganego tachografu drugiej generacji (Smart Tacho 2) po 1 stycznia 2025 roku wiąże się z surowymi konsekwencjami finansowymi, które mają na celu zdyscyplinowanie przewoźników drogowych do przestrzegania przepisów wynikających z Pakietu Mobilności.◾ 10 000 zł dla firmy transportowej oraz
◾ 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
🚩Niemcy: Mandaty w przedziale od 750 do 30 000 euro. Może nastąpić również odebranie uprawnień do transportu.
🚩Austria: Grzywny w wysokości od 200 do 1 500 euro.
🚩Belgia: Kary wynoszą od 400 do 5 000 euro.
🚩Bułgaria: Grzywny do 3 417 euro.
🚩Chorwacja:
◾ Dla kierowców: od 390 do 920 euro.
◾ Dla firmy: od 1 980 do 3 310 euro.
◾ Dania: Kary dla kierowcy wynoszą 805 euro, a dla firmy 1 610 euro.
🚩Hiszpania:
◾ Dla kierowców: do 900 euro.
◾ Dla firm: od 1 659 do 16 596 euro.
🚩Estonia:
◾ Dla kierowcy: do 800 euro.
◾ Dla właściciela pojazdu: do 3 200 euro.
🚩Francja: Mandaty od 2 500 do 4 500 euro.
🚩Grecja: Kara wynosi 3 000 euro.
🚩Holandia: Kara wynosi 4 400 euro.
🚩Włochy: Grzywny w przedziale 866 do 3 464 euro.
🚩Szwecja: Kara do 20 000 SEK (około 1 800 euro).
🚩Czechy: Mandaty w przedziale 4 000 do 18 500 euro.
Źródło: etransport.pl/WITD Łódź