Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Tachografy: koniec ochronki i pierwsze mandaty w Polsce

Utworzona: 2025-03-08


Zgodnie z nowelizacją ustawy GO 5/2025, zmieniającej i uzupełniającej przepisy dotyczące czasu pracy kierowców i obowiązku stosowania urządzeń rejestrujących, za brak inteligentnego tachografu generacji 2 wersji 2 (G2V2) od 1 marca przewoźnicy mogą zostać ukarani grzywną nawet do 30 000 euro.

Kierowcy oraz firmy transportowe mieli dwa miesiące na dostosowanie się do nowych regulacji, jednak po zakończeniu okresu edukacyjnego przewoźnicy, którzy nie zamontowali obowiązkowego tachografu G2V2, muszą liczyć się z wysokimi karami. Warto pamiętać, że wyjątek stanowią pojazdy wyposażone w tachografy inteligentne 1. generacji – te muszą zostać wymienione najpóźniej do 18 sierpnia 2025 r. Natomiast od 1 lipca 2026 r. obowiązek instalacji tachografów obejmie również pojazdy o masie od 2,5 do 3,5 tony wykonujące transport międzynarodowy.

Pierwsze mandaty w Polsce

Jak się okazuje, nie wszyscy dostosowali się do nowych przepisów. W efekcie, już w pierwszych dniach marca, inspektorzy transportu drogowego z Lublina stwierdzili dwa przypadki naruszenia nowych regulacji. Pierwszy przypadek dotyczył polskiego przewoźnika, nowo zarejestrowanej firmy z okolic Białej Podlaskiej, a drugi – czeskiego ciągnika siodłowego poruszającego się po DK 68 w okolicach Koroszczyna. Zaniedbanie obowiązku wymiany tachografu wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Przewoźnik musi liczyć się z karą finansową w wysokości 10 000 zł, a osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie z dodatkową sankcją wynoszącą 2 000 zł. To jednak nie koniec problemów – tak rażące naruszenie przepisów skutkuje także wszczęciem postępowania zmierzającego do cofnięcia uprawnień transportowych.

Kary w poszczególnych krajach za brak tachografu G2V2

🚩W Polsce brak wymaganego tachografu drugiej generacji (Smart Tacho 2) po 1 stycznia 2025 roku wiąże się z surowymi konsekwencjami finansowymi, które mają na celu zdyscyplinowanie przewoźników drogowych do przestrzegania przepisów wynikających z Pakietu Mobilności.
◾ 10 000 zł dla firmy transportowej oraz
◾ 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

🚩Niemcy: Mandaty w przedziale od 750 do 30 000 euro. Może nastąpić również odebranie uprawnień do transportu.

🚩Austria: Grzywny w wysokości od 200 do 1 500 euro.

🚩Belgia: Kary wynoszą od 400 do 5 000 euro.

🚩Bułgaria: Grzywny do 3 417 euro.

🚩Chorwacja:
◾ Dla kierowców: od 390 do 920 euro.
◾ Dla firmy: od 1 980 do 3 310 euro.
◾ Dania: Kary dla kierowcy wynoszą 805 euro, a dla firmy 1 610 euro.

🚩Hiszpania:
◾ Dla kierowców: do 900 euro.
◾ Dla firm: od 1 659 do 16 596 euro.

🚩Estonia:
◾ Dla kierowcy: do 800 euro.
◾ Dla właściciela pojazdu: do 3 200 euro.

🚩Francja: Mandaty od 2 500 do 4 500 euro.

🚩Grecja: Kara wynosi 3 000 euro.

🚩Holandia: Kara wynosi 4 400 euro.

🚩Włochy: Grzywny w przedziale 866 do 3 464 euro.

🚩Szwecja: Kara do 20 000 SEK (około 1 800 euro).

🚩Czechy: Mandaty w przedziale 4 000 do 18 500 euro.

Źródło: etransport.pl/WITD Łódź
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels