Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ostatnia szansa na wymianę tachografów. Kary od marca i nowe wymagania od sierpnia 2025

Utworzona: 2025-02-26


Do 1 marca 2025 roku przewoźnicy muszą wymienić tachografy pierwszej generacji na nowoczesne urządzenia drugiej generacji (G2V2). Po tym terminie brak zgodności z przepisami UE może skutkować surowymi karami finansowymi. Dodatkowo, od sierpnia 2025 roku w transporcie międzynarodowym będą obowiązywać nowe wymogi dotyczące tachografów.

Przypomnijmy, że pierwszy termin obowiązkowej wymiany tachografów dla pojazdów wykonujących przewozy rzeczy i osób już minął. Do 31 grudnia 2024 roku przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy w krajach UE mieli obowiązek zastąpienia tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji nowoczesnymi urządzeniami. Od początku 2025 roku przepisy wymagają, aby przewozy międzynarodowe odbywały się wyłącznie pojazdami wyposażonymi w inteligentne tachografy pierwszej (G2V1) lub drugiej wersji (G2V2).

Podczas spotkania Komitetu ds. Transportu Drogowego 18 grudnia 2024 roku, przedstawiciele wszystkich 27 krajów członkowskich UE osiągnęli porozumienie w sprawie wprowadzenia tymczasowego okresu przejściowego dla wymiany urządzeń rejestrujących. Przewoźnicy, którzy nie zdążyli jeszcze wymienić tachografu analogowego lub cyfrowego pierwszej generacji na nową wersję (G2V2), mają czas do końca lutego 2025 roku. W tym okresie będą traktowani edukacyjnie, a nie karani finansowo. 1 marca 2025 roku kończy się okres ochronny!

Ważne daty

Obowiązek instalowania tachografów inteligentnych II generacji będzie wdrażany stopniowo i znajdzie zastosowanie wyłącznie przewoźników w transporcie międzynarodowym:

👉 Do 31 grudnia 2024 roku (przesunięty do 1 marca 2025 roku) – obowiązkowa wymiana tachografów analogowych oraz cyfrowych poprzednich generacji (nie – inteligentnych) – od tego momentu w transporcie międzynarodowym dopuszczalne będą wyłącznie tachografy inteligentne I lub II generacji.

👉 Do 19 sierpnia 2025 roku – obowiązkowa wymiana we wszystkich pozostałych pojazdach – od tego dnia w transporcie międzynarodowym tylko tachografy inteligentne II generacji.

👉 Od 1 lipca 2026 roku – tachografy będą montowane obowiązkowo w busach wykonujących międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej od 2,5 do 3,5 t. Od tej daty wejdą w życie wymogi dotyczące czasu jazdy i odpoczynku (takie same jak dla pojazdów ciężkich).

Nadchodzi czas czas na wymianę w ostatniej partii pojazdów wyposażonych w pierwszą wersję inteligentnego tachografu, taką jak DTCO 4.0 lub 4.0e. Doświadczenia z ubiegłego roku pokazują, że wielu operatorów flot odkłada wymianę do ostatniej chwili, co skutkuje trudnościami w umówieniu wizyty w warsztacie przed upływem terminu. Dlatego warto już teraz zaplanować wymianę tachografów, aby uniknąć stresu w ostatniej chwili.

Kary w poszczególnych krajach za brak tachografu G2V2

🚩W Polsce brak wymaganego tachografu drugiej generacji (Smart Tacho 2) po 1 stycznia 2025 roku wiąże się z surowymi konsekwencjami finansowymi, które mają na celu zdyscyplinowanie przewoźników drogowych do przestrzegania przepisów wynikających z Pakietu Mobilności.
◾ 10 000 zł dla firmy transportowej oraz
◾ 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

🚩Niemcy: Mandaty w przedziale od 750 do 30 000 euro. Może nastąpić również odebranie uprawnień do transportu.

🚩Austria: Grzywny w wysokości od 200 do 1 500 euro.

🚩Belgia: Kary wynoszą od 400 do 5 000 euro.

🚩Bułgaria: Grzywny do 3 417 euro.

🚩Chorwacja:
◾ Dla kierowców: od 390 do 920 euro.
◾ Dla firmy: od 1 980 do 3 310 euro.
◾ Dania: Kary dla kierowcy wynoszą 805 euro, a dla firmy 1 610 euro.

🚩Hiszpania:
◾ Dla kierowców: do 900 euro.
◾ Dla firm: od 1 659 do 16 596 euro.

🚩Estonia:
◾ Dla kierowcy: do 800 euro.
◾ Dla właściciela pojazdu: do 3 200 euro.

🚩Francja: Mandaty od 2 500 do 4 500 euro.

🚩Grecja: Kara wynosi 3 000 euro.

🚩Holandia: Kara wynosi 4 400 euro.

🚩Włochy: Grzywny w przedziale 866 do 3 464 euro.

🚩Szwecja: Kara do 20 000 SEK (około 1 800 euro).

🚩Czechy: Mandaty w przedziale 4 000 do 18 500 euro.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels