Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Przewozy intermodalne w górę! Trans Polonia stawia na rozwój

Utworzona: 2025-01-30


Około trzech czwartych transportów towarów w Europie odbywa się obecnie drogą lądową, a tendencja ta jest wzrostowa. Nawet przy ogromnych inwestycjach w kolej i śródlądowe drogi wodne, transport drogowy w przyszłości nadal będzie miał ogromne znaczenie. Trans Polonia w przewozach kombinowanych i intermodalnych, widzi kolejną możliwości rozbudowy realizowanych usług transportowych.

Jednym ze sposobów na pogodzenie interesów przewoźników drogowych z oczekiwaniami związanymi z redukcją emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu do 2030 r. i w kolejnych latach jest rozwój transportu kombinowanego oraz intermodalnego. Zainteresowanie takimi rozwiązaniami systematycznie rośnie. Grupa Trans Polonia z uwagą obserwuje i reaguje na pojawiające się możliwości rozbudowy usług przewozowych.

W Polsce od wielu lat rynek kolejowych przewozów towarowych jest w stagnacji – od ponad dekady przewozy oscylują wokół 230 mln ton towarów. Transport samochodowy jest szybszy i efektywniejszy, ale nie maleje także zainteresowanie przewozami intermodalnymi. Wyniki ostatniego kwartału wskazują na zdecydowaną poprawę w przewozach intermodalnych wobec II kwartału tego roku i wyników z III kwartału zeszłego roku. W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. masa towarów w transporcie intermodalnym osiągnęła poziom 20,8 mln ton – o 3 mln ton więcej niż w tym samym okresie 2023 r. (+17%).

Widzimy tu ogromny potencjał na poszerzenie naszej oferty i pogłębienie współpracy z przewoźnikami kolejowymi Synergia między transportem drogowym a kolejowym wydaje się naturalnym kierunkiem rozwoju. Z jednej strony sieć dróg i autostrad jest powszechnie dostępna i elastyczna, co umożliwia dostawy towarów do miejsc położonych z dala od infrastruktury kolejowej. Z drugiej strony pociągi umożliwiają przewóz dużo większych ładunków na długich trasach pomimo tego, w wielu przypadkach na ostatnim etapie i tak trzeba skorzystać z transportu drogowego wyjaśnia Adriana Bosiacka, Dyrektor Operacyjna oraz Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Transport kombinowany

Definicje są proste: przewozy kombinowane to forma przewozu ładunków, która wykorzystuje więcej niż jedną gałąź spedycyjną, przy czym przynajmniej jedna z nich jest środkiem transportu drogowego. Z kolei transport intermodalny obejmuje przewóz towarów przy użyciu wielu środków transportu bez obsługi towarów podczas przeładunku. Oba rodzaje przewozu integrują różne środki transportu w skoordynowany sposób, zwiększając wydajność i efektywność.

Nie zapominajmy też, że wybór najbardziej wydajnego, na danym etapie, środka transportu to nie tylko niższe koszty operacyjne, ale i mniejsza emisja zanieczyszczeń przekonuje Adriana Bosiacka.
Przewozy kombinowane i intermodalne mogą być realizowane za pomocą różnych jednostek transportowych, takich jak kontenery, platformy wymienne czy przyczepy, które pozwalają na bezpieczne i efektywne przemieszczanie się towarów pomiędzy różnymi środkami przewozu.

Naszym zdaniem tego rodzaju transporty będą się rozwijać i Trans Polonia chce mieć w nich swój udział. To nie ma zastąpić naszych przewozów dalekodystansowych, ale uzupełnić ofertę i dostosować ją do wymagań klientów podkreśla Adriana Bosiacka.
Eksperci podkreślają, że przewozy zrównoważone i wykorzystujące różne środki transportu, w których korzysta się zarówno z kolei, jak i samochodów, to o 70% lepsza efektywność energetyczna i wyjątkowa efektywność środowiskowa oraz klimatyczna. Wynika to z bezpośredniego wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej w Europie ze źródeł odnawialnych. Energia ta nie pochodzi z paliw kopalnych, dzięki czemu emisja CO2 jest mniejsza o 90%. Pamiętajmy jednak, że w ostatnim czasie na oba rodzaje transportu wpływ miały i mają zarówno remonty infrastruktury drogowej, jak i powodzie, które w trzecim i czwartym kwartale nawiedziły Europę Środkową, Szwajcarię, Niemcy, Włochy i Hiszpanię.

Właśnie dlatego przewozy intermodalne wydają się szczególnie obiecujące. Transport samochodowy ogrywa w nich kluczową rolę jako pomost między portami a terminalami kolejowymi na pierwszym etapie transportu. Jest też równie istotny na końcowym etapie, kiedy to kontener lub palety docierają do miejsca przeznaczenia. Pozostaje wtedy pokonanie ostatnich 200–300 kilometrów, aby dostarczyć ładunek do klienta końcowego. Dla zabezpieczenia tych etapów nie ma lepszego środka transportu niż zestaw drogowy zapewnia Adriana Bosiacka.
Źródło: Trans Polonia
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels