Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ponad milion wykroczeń drogowych – fotoradary i OPP najskuteczniejsze w egzekwowaniu prędkości

Utworzona: 2024-12-30


Zestawienie danych zawierające liczbę wykroczeń zarejestrowanych przez urządzenia w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) w ciągu 11 miesięcy 2024 roku ukazuje olbrzymią skalę łamania przepisów przez kierowców, jak również skuteczność odcinkowych pomiarów prędkości i fotoradarów zainstalowanych przy polskich drogach.

By przedstawić skuteczność i poprzeć ją najświeższymi danymi zwróciliśmy się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) o statystyki podsumowujące pracę wszystkich 62 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) i 457 fotoradarów. Z danych przesłanych przez Wojciecha Króla, rzecznika prasowego GITD wynika, że wspomniane urządzenia w okresie od stycznia do listopada 2024 roku zarejestrowały następującą liczbę wykroczeń przekroczenia prędkości:
🔸 odcinkowe pomiary prędkości - 366,2 tys. wykroczeń, o 69,3 tys. więcej niż w 2023 roku,
🔸 fotoradary - 691,3 tys. wykroczeń, o 139,2 tys. więcej niż 2023 roku.

Zestawienie statystyk styczeń - listopad 2023 i 2024 rok

Dla porównania, wszystkie pracujące w systemie CANARD fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały od stycznia do listopada 2024 roku - 1 057,5 tys. kierujących, którzy nie zastosowali się do ograniczeń prędkości, czyli o 208,5 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, gdy wspomniane urządzenia zarejestrowały 849,0 tys. wykroczeń.

Naruszenia zarejestrowane przez fotoradary

Z tegorocznych danych wynika, że najwyższą skuteczność, podobnie jak w zeszłym roku, wykazały fotoradary, co jest potwierdzeniem ich kluczowej roli w egzekwowaniu ograniczeń prędkości, wpływającej na zmniejszenie liczby wypadków i kolizji. Urządzenia te zarejestrowały od stycznia do listopada 2024 roku - 691,3 tys. wykroczeń, o 139,2 tys. więcej niż 2023 roku (552,1 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości).

Najwięcej naruszeń w ciągu 11 miesięcy 2024 roku zarejestrowały urządzenia pracujące w następujących lokalizacjach:
🔸 Świdnik - 20 807 naruszeń,
🔸 Ruda Śląska - 11 225 naruszeń,
🔸 Wanaty - 10 388 naruszeń,
🔸 Bieruń - 9 798 naruszeń,
🔸 Solec Kujawski - 9 250 naruszeń.

Naruszenia zarejestrowane przez OPP

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, rejestrujące pojazdy i ich prędkość średnią, obliczoną na podstawie czasu potrzebnego na przejechanie kontrolowanego odcinka drogi, podobnie jak fotoradary przynoszą wiele korzyści w egzekwowaniu i poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach. W okresie od stycznia do listopada 2024 roku zarejestrowały 366,2 tys. wykroczeń, o 69,3 tys. więcej niż w 2023 roku (296,9 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości).

Najwięcej naruszeń w ciągu 11 miesięcy 2024 roku odnotowały urządzenia pracujące w następujących lokalizacjach:
🔸 Kostomłoty, Kąty Wrocławskie - 81 529 naruszeń,
🔸 Wyszków - 21 874 naruszeń,
🔸 Mikołów - 17 397 naruszeń,
🔸 Falęcice, Nowy Gózd - 17 323 naruszeń,
🔸 Skomielna Biała, Naprawa - 17 085 naruszeń.

Na liście lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości, które znalazły się zarówno w 2023 i 2024 roku w top 5 z największą liczbą wykroczeń są urządzenia zlokalizowane na A4 Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, jak również na S7 Falęcice, Nowy Gózd. W obu przypadkach w 2024 roku odnotowano mniejszą liczbę przekroczeń prędkości niż w 2023 roku. Z czego to wynika? Czyżby wiedza o tym, że prędkość jest monitorowana na całym odcinku drogi, zmuszała kierowców do bardziej świadomego przestrzegania przepisów? A może jednak świadomość ich lokalizacji powoduje, że kierowcy ściągają nogę z gazu? Jednoznacznej odpowiedzi z pewnością nie poznamy. Patrząc jednak na ogólne statystyki ujawnionych wykroczeń przez odcinkowe pomiary prędkości możemy stwierdzić, że przed nami długa droga w poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a OPP spełniają kluczową rolę w egzekwowaniu ograniczeń prędkości.

Najwięcej naruszeń przez 11 miesięcy 2023 roku zarejestrowały OPP zlokalizowane na odcinkach dróg:
• A4 Kostomłoty – Kąty Wrocławskie – 142,2 tys. naruszeń,
• S7 Naprawa, Skomielna Biała – 24,9 tys. naruszeń,
• S7 Falęcice, Nowy Gózd – 23,6 tys. naruszeń,
• S8 Węzeł Warszawa Zachód, Blizne Łaszczyńskiego – 13,2 tys. naruszeń,
• Tunel S2 w Warszawie, kierunek Poznań – 12 tys. naruszeń.

Niezdyscyplinowani kierowcy powinni mieć się na baczności

Jak poinformował nas rzecznik GITD, w ramach kolejnego projektu rozbudowy CANARD, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy, zakupionych zostanie m.in. 70 nowych fotoradarów oraz 43 urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawę oraz montaż urządzeń. Planowany termin realizacji projektu to połowa 2026 roku.

Nowe fotoradary mają zostać zainstalowane m.in. w województwie:
🔸 warmińsko-mazurskim na DK16, DK51, DK58, DK57, DK53,
🔸 zachodniopomorskim na DK22 i DK13, DK20,
🔸 mazowieckim na DK60, DK62, DK61, DK10, DK60, DK92, DK50,
🔸 kujawsko-pomorskim na DK80, DK15, DK55,
🔸 pomorskim na DK22, DK21, DK91,
🔸 wielkopolskim na DK11, DK92,
🔸 łódzkim na DK60,
🔸 lubuskim na DK27, DK31,
🔸 podlaskim na DK62.

Urządzenia odcinkowych pomiarów prędkości mają się pojawić m.in. w województwie:
🔸 mazowieckim na A2, S2, S7, S8, S17,
🔸 małopolskim na A4,
🔸 śląskim na A4, A1,
🔸 łódzkim na A1,
🔸 pomorskim na S7, S6,
🔸 zachodniopomorskim na A6, S3, S6,
🔸 warmińsko-mazurskim na S7, S51
🔸 opolskim na A4,
🔸 wielkopolskim na A2, S5,
🔸 świętokrzyskim na S7,
🔸 podlaskim na S8,
🔸 lubelskim na S17, S19,
🔸 podkarpackim na A4,
🔸 kujawsko-pomorskim na S5,
🔸 lubuskim na S3,
🔸 dolnośląskim na A4, A8e.

Wybrany wykonawca, po podpisaniu umowy, przeprowadzi oględziny każdej proponowanej lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń.

Szczegółowa lista wszystkich urządzeń pracujących w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym

Źródło: GITD
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels