Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.W pierwszym półroczu 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1 137,0 mln zł spadając rdr. o ponad 33 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 7 877 szt., wobec 10 762 szt. rok wcześniej. Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, w porównaniu do 108,5 mln zł przed rokiem. Jednocześnie pomimo perturbacji rynkowych, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
W trudnym otoczeniu rynkowym oraz w warunkach znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, w pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 1,8 proc. wobec 6,4 proc rok wcześniej. Pierwsze 6 miesięcy br. Grupa zakończyła osiągając wskaźnik długu netto/EBITDA na poziomie 4,49.
🚩Na rynku francuskim, który zmniejszył się o niemal 15 proc. rdr., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję z udziałami na poziomie 16,2 proc. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała 1431 pojazdów (prawie 34 proc. mniej rdr.) notując o ponad 39 proc. rdr. mniejsze przychody ogółem na poziomie 223,1 mln zł. Okres spowolnienia spółka Fruehauf wykorzystuje na udoskonalanie swoich rozwiązań i pojazdów m.in. naczep kurtynowych.
🚩W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13 proc. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o niemal 34 proc. do poziomu 1810 szt., odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna.
🚩W pierwszym półroczu br. na rynku brytyjskim Grupa Wielton sprzedała 1203 sztuk pojazdów (ponad 38 proc. mniej rdr.) generując 156,6 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 313,1 mln zł przed rokiem. W związku z dalszym brakiem oficjalnych danych rejestracyjnych w Wielkiej Brytanii, Grupa Wielton szacuje, iż rynek mógł spaść o ok. 47 proc. rdr., a spółka Lawrence David utrzymała drugą pozycję. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio. W czerwcu 2024 roku Grupa była jednym z wystawców podczas Targów Road Transport Expo 2024 (RTX), będących jednym z głównych wydarzeń branżowych w tym kraju w Wielkiej Brytanii, gdzie zaprezentowała wachlarz rozwiązań spółki Lawrence David.
🚩Siódmą pozycję na zmniejszonym o prawie 9 proc. rdr. rynku niemieckim w pierwszym półroczu br. z udziałami na poziomie 2,4 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci zarejestrowali 671 pojazdów tych marek, czyli o niemal 5 proc. więcej rok do roku. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 721 pojazdów (o niemal 3 proc. więcej rdr.), osiągając 127,6 mln zł przychodów, wobec 119,0 mln zł rok wcześniej.
🚩W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym półroczu rynek skurczył się o niemal 22 proc. rdr. udziały spółki Wielton wzrosły do 6,4 proc. wobec 5,8 proc. przed rokiem umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 841 sztuk pojazdów, czyli o 10,7 proc. mniej rdr., osiągając 23 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 99,5 mln zł. Wzrost poziomu inwestycji w budowę dróg oraz infrastrukturę, a także zintensyfikowanie działań sprzedażowych w krajach CEE zaowocowały wznowieniem sprzedaży wywrotek stalowych marki Wielton na tym rynku.
🚩Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję z udziałami na poziomie 9,1 proc., przy spadku rynku we Włoszech o ponad 14 proc. rdr. Grupa w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedała w tym kraju 580 pojazdów wobec 646 szt. rok wcześniej, notując 61,1 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 91,5 mln zł przed rokiem. Grupa w tym okresie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.
🚩W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku hiszpańska spółka Guillén z udziałami na poziomie 2,6 proc. (2,2 proc rok wcześniej) utrzymała siódmą pozycję na rynku, który wzrósł o 5,4 proc. rdr. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała 15,5 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 216 sztuk wobec 187 szt. przed rokiem oraz 28,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 35,3 mln zł rok wcześniej. Hiszpańska spółka Guillén prowadziła modernizację zakładów produkcyjnych implementując m.in. nowe oprogramowanie do gromadzenia i analizy danych oraz nowoczesny system bioklimatyzacji, który utrzymuje optymalną temperaturę w zakładzie przy minimalnym zużyciu energii.
Źródło: Wielton