Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rewolucja w kabinie MAN: cyfrowy kokpit i nowe funkcje dla kierowców

Utworzona: 2024-09-26


W Hanowerze MAN zaprezentował ofertę na rok modelowy 2025, która wyróżnia się jeszcze większą wydajnością i komfortem jazdy. Ciężarówka ma nowy układ napędowy Power Lion, silnik D3 i skrzynię biegów TipMatic 14.

Najważniejszą innowacją jest redukcja zużycia paliwa nawet o 4%, co jest szczególnie ważne w świetle klasyfikacji pojazdów stosowanej do ustalania stawek opłat drogowych uwzględniających emisję CO2, które obowiązują w Niemczech, Austrii i Danii od 1 stycznia 2024 r. Obniżona stawka opłaty drogowej za pojazdy zużywające mniej paliwa może oznaczać oszczędności rzędu kilku tysięcy euro w ciągu całego cyklu życia.

Silnik D30: najwyższe noty za oszczędność

Nowy silnik D3066 (w skrócie silnik D30) o maksymalnej sprawności ponad 50% i najlepszym w swojej klasie zużyciu paliwa jest jednym z najnowocześniejszych na świecie silników montowanych w pojazdach użytkowych. Silnik, będący produktem wiedzy inżynieryjnej GRUPY TRATON, zastąpi poprzednio dostępną serię silników D26 i D15 we wszystkich ciągnikach siodłowych MAN 4x2. D30 jest dostępny w sześciu poziomach mocy od 380 do 560 KM (2100 do 2800 Nm). Harmonijne współdziałanie układu common rail XPI z ciśnieniem wtrysku do 1800 barów i 10-otworowymi dyszami wtryskowymi i zoptymalizowanym turbodoładowaniem z dwiema geometriami ładowania zależnymi od zakresu mocy przyczynia się znacząco do osiągnięcia wysokiej wydajności silnika D30. Nowy silnik wysokoprężny z systemem podwójnego oczyszczania spalin SCR jest standardowy łączony ze skrzynią biegów MAN TipMatic 14, która również została opracowana na nowo, oraz nową ofertą przekładni hipoidalnych. Ekskluzywne opcje dla układu napędowego D30 PowerLion obejmują wysokowydajny hamulec silnikowy CRB (Compression Release Brake) o mocy do 355 kW, retarder 47 o sile hamowania do 4700 Nm, który można odłączyć w celu dalszego zmniejszenia zużycia paliwa, a także rozbudowany asortyment przystawek odbioru mocy po stronie silnika i skrzyni biegów do szerokiej gamy dodatkowych zastosowań, takich jak pompy hydrauliczne lub sprężarki.

MAN TipMatic 14

Nowa skrzynia biegów zastąpi poprzednią wersję MAN TipMatic 12 we wszystkich standardowych ciągnikach siodłowych producenta. Nowa generacja jest o około 60 kg lżejsza od poprzedniej. TipMatic ma 14 biegów do przodu i dwa biegi wsteczne, z sześcioma dodatkowymi biegami wstecznymi, które można aktywować bezprzewodowo za pośrednictwem usługi MAN Now. Oznacza to, że w razie potrzeby możliwe są również wyższe prędkości cofania. Jednocześnie nowa skrzynia biegów oferuje bardzo czułe manewrowanie przy niskich prędkościach z zamkniętym sprzęgłem. Zautomatyzowana skrzynia biegów automatycznie przejmuje sterowanie sprzęgłem i zmianę biegów. Sterowany programowo system, zdolny wykrywać stopień obciążenia i przechyłu, zawsze wybiera optymalną strategię ruszania i zmiany biegów. Nowy olej przekładniowy MOTION (klasyfikacja SAE: 75W) pomaga zmniejszyć zużycie paliwa dzięki zoptymalizowanym właściwościom smarnym, a także minimalizuje zużycie elementów mechanicznych. Nowy stabilizator MAN EasyStart z funkcją pełzania zapewnia dodatkowe wsparcie dla płynnego postępu. Innowacyjna funkcja SmartShifting umożliwia szczególnie szybką zmianę biegów z minimalnymi przerwami w sile pociągowej. Innym ważnym czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa jest odejście od konstrukcji z napędem bezpośrednim na rzecz przekładni z nadbiegiem - szczególnie w połączeniu z tempomatem GPS MAN EfficientCruise i funkcją Predictive Drive.

Nowe hamulce tarczowe i zoptymalizowana aerodynamika

Nowa wersja hamulca o niższych stratach tarcia jest przeznaczona dla wariantów ciężarówek o masie całkowitej 18 ton lub większej. Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe pneumatycznie sterowanych hamulców zapewniają optymalne odprowadzanie ciepła. Dzięki nowemu systemowi powrotu, klocki hamulcowe są automatycznie odsuwane od tarczy hamulcowej za pomocą elementów sprężynowych po zwolnieniu hamulca, dzięki czemu nie powstaje żaden resztkowy moment obrotowy. W celu dalszego obniżenia zużycia paliwa modyfikacji uległ kształt ramy i podłogi: gumowe krawędzie nowego opcjonalnego panelu ramy dla ciągników siodłowych TGX i TGS po prawej i lewej stronie zmniejszają szczeliny powietrzne po górnej i dolnej stronie, co zmniejsza turbulencje i opór powietrza, a w rezultacie zużycie paliwa. Nowe aerodynamiczne panele podwozia przed przednią osią poprawiają również przepływ powietrza wokół ciągników siodłowych D30 z serii TGX. W przypadku pojazdów bez paneli podwozia wydłużona krawędź spojlera na przedniej osłonie podwozia zapewnia lepszy przepływ powietrza wokół podwozia. Jako opcja dostępna jest również nowa osłona chłodnicy.

Wyposażenie wnętrza kabiny

Pojazdy oferowane w roku modelowym 2025 są wyposażone w cyfrowy kokpit główny z nowymi funkcjami, takimi jak wyświetlanie masy całkowitej pociągu. Zmieniony został również design wskaźników na 12,3-calowym kolorowym wyświetlaczu w wersji Professional. Nowością jest sekwencja informacji rozruchowych wyświetlanych zaraz po wejściu do pojazdu — bez konieczności włączania zapłonu. Ponadto ulepszona izolacja akustyczna zapewnia jeszcze więcej spokoju i ciszy w kabinie: dźwiękoszczelna szyba przednia zmniejsza poziom hałasu wewnątrz dzięki akustycznej warstwie pośredniej o grubości 0,81 mm, podczas gdy obudowa układu napędowego D30 PowerLion zmniejsza hałas emitowany przez silnik zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wprowadzono też nowe kombinacje kolorów i akcenty wewnątrz kabiny w kolorze Desert Beige, Tuscan Red i Moon Grey ze srebrem.

Jednolite ramy: normy dotyczące rozmieszczenia części odłączalnych

Od roku modelowego 2025 dostępnych będzie również 16 standaryzowanych układów podstawowych w celu jednolitego ustrukturyzowania komponentów na ramie, w oparciu o typowe zastosowania ciągnika siodłowego 4x2 o normalnej wysokości i niskiej konstrukcji. Dzięki temu konfiguracja, konserwacja, naprawa, rozmieszczenie zbiorników i modernizacja będą jeszcze łatwiejsze. Optymalne wykorzystanie przestrzeni montażowej ułatwiają nowe zbiorniki kombinowane z wewnętrznie oddzielonymi obszarami na 690 litrów oleju napędowego i 165 litrów AdBlue. Od roku 2025 przeprojektowana przednia osłona podwozia i solidne zawieszenie wahadłowe najniższego poziomu wejściowego, które wcześniej było zarezerwowane dla serii trakcyjnej, będą dostępne dla pojazdów o normalnej wysokości i zderzaku.

Application Fit: bezprzewodowa integracja funkcji nadwozia poprzez MAN PAL

Do nowej klawiatury nadwozia w konsoli środkowej lub klawiatury Easy Control w drzwiach kierowcy można przypisać do 10 funkcji nadwozia, takich jak włączanie i wyłączanie silnika, aktywacja i dezaktywacja wałka odbioru mocy lub aktywacja obrotowych świateł ostrzegawczych i tylnych świateł błyskowych wywrotki podczas pracy. Funkcje te można wgrać do systemu pojazdu drogą bezprzewodową za pomocą MAN PAL. Producent nadwozia może po prostu dostosować parametry i logikę funkcjonalną elektronicznych interfejsów nadwozia i paneli sterowania do odpowiednich funkcji nadwozia, bez potrzeby korzystania z narzędzia diagnostycznego lub czasochłonnej wizyty w warsztacie. Dostęp do MAN PAL można uzyskać szybko i bezpośrednio za pośrednictwem portalu ABBI dla producentów nadwozi firmy MAN.

SimplePay: prosta obsługa i przejrzystość kosztów floty

Dzięki usłudze SimplePay menedżerowie flot mają kontrolę nad kosztami floty MAN lub mieszanej, przechowując dane karty tankowania i ładowania na platformie i przypisując je do każdego pojazdu (normy emisji 5 i 6). Usługa, która jest dostępna w wielu krajach, zapewnia przyjazny użytkownikowi przegląd danych na platformie RIO. Od targów IAA 2024 dostępne są usługi tankowania, parkowania, mycia, czyszczenia zbiorników i cyfrowo przechowywany limit kredytowy na wypadek awarii. Dzięki SimplePay procesy tankowania można autoryzować za pośrednictwem aplikacji MAN Driver App lub systemu multimedialnego MAN, a miejsca parkingowe i myjnie samochodowe można wcześniej zarezerwować i opłacić za pośrednictwem aplikacji Driver App. W przypadku awarii, usługi SimplePay można również użyć do przechowywania cyfrowego przydziału budżetu na pokrycie wszelkich poniesionych kosztów naprawy.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels