Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Technologie na rzecz przyjaznego dla klimatu transportu przyszłości

Utworzona: 2024-08-06


MAHLE oferuje szeroki asortyment komponentów i wiedzę specjalistyczną w zakresie akumulatorowych napędów elektrycznych, silników wodorowych, ogniw paliwowych i paliw odnawialnych. Swoje innowacyjne podejście firma zaprezentuje na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.

Według prognoz, do roku 2035 około 30% światowej produkcji pojazdów użytkowych będą stanowić ciężarówki elektryczne zasilane energią z baterii trakcyjnych oraz ogniwami paliwowymi. Akumulatorowo-elektryczne układy napędowe będą stosowane głównie w samochodach ciężarowych średniej ładowności oraz pojazdach z segmentu ciężkiego na trasach krótkodystansowych. Natomiast ogniwa paliwowe i silniki spalinowe zasilane wodorem lub innymi paliwami ze źródeł odnawialnych sprawdzą się w transporcie długodystansowym.

Według MAHLE, różnorodność technologiczna rozwiązań stosowanych w pojazdach użytkowych jest kluczem do przyspieszenia dekarbonizacji sektora transportu drogowego. Producent stawia więc na technologie w trzech obszarach: napędów elektrycznych, systemów zarządzania ciepłem i wydajnych silników spalinowych. Firma zaopatruje ponad 120 marek z segmentu pojazdów użytkowych wykorzystywanych w transporcie drogowym i terenowym. Segment pojazdów użytkowych stanowi około jednej piątej działalności firmy w zakresie oryginalnego wyposażenia, a jego udział ciągle rośnie. MAHLE spodziewa się szczególnie silnego wzrostu zamówień w Chinach.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem


Na targach IAA Transportation (hala nr 12) firma zaprezentuje systemowe podejście do pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Goście będą mogli obejrzeć układ napędowy składający się z ogniwa paliwowego, osi elektrycznej, systemu chłodzenia akumulatora oraz urządzeń peryferyjnych ogniwa paliwowego MAHLE. Po raz pierwszy firma zaprezentuje oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi SCT (skrót od Superior Continuous Torque) o łącznej mocy 520 kW oraz układem zarządzania płynami. Zastosowane silniki wyróżniają się wysoką wytrzymałością i mocą ciągłą oraz dużą wydajnością.

Przekształcenie wodoru w energię elektryczną w ogniwie paliwowym stawia wysokie wymagania techniczne, szczególnie w zakresie zarządzania temperaturą. Na targach odbędzie się światowa premiera urządzenia do chłodzenia ewaporacyjnego (wyparnego) – poprzez odparowanie wody – które zapewnia optymalną temperaturę ogniw paliwowych i oferuje do 50 kW większą moc chłodzenia w określonej przestrzeni montażowej. Umożliwia to zmniejszenie wymaganej wydajności wentylatorów i ograniczenie zużycia wodoru nawet o 1,5%.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem


Obecnie wodór jest paliwem odnawialnym o największym potencjale z punktu widzenia dekarbonizacji sektora transportu. W tym roku do produkcji seryjnej wejdzie kolejna seria silników zbudowanych z podzespołów MAHLE przez firmę DEUTZ. W pierwszej kolejności powstaną silniki stacjonarne, a następnie do pojazdów terenowych.

Kolejną opcją, której nie należy lekceważyć w kontekście redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu są paliwa syntetyczne lub biopaliwa, które mogą być szerzej wykorzystywane do czasu, gdy "syntetyki" staną się szerzej dostępne. Niektóre regiony świata, takie jak Ameryka Południowa czy Indie, już teraz skupiają się na biopaliwach. MAHLE również je wykorzystuje, np. paliwo HVO 100 w ruchu wahadłowym pomiędzy magazynem centralnym firmy we Freiberg am Neckar a dwoma zakładami w Vaihingen an der Enz i Mühlacker w Niemczech. W ten sposób osiągana jest nawet 90-procentowa redukcja emisji dwutlenku węgla. Ponadto firma dostosowała około 70 pojazdów z silnikiem Diesla znajdujących się w jej flocie w Stuttgarcie do korzystania z paliwa HVO 100, co pozwoliło zmniejszyć roczną emisję CO2 o 250 ton.

Źródło: MAHLE
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels