Hybrydowy system baterii łączy w sobie ogniwa wysokoenergetyczne i wysokowydajne
Od rozpoczęcia projektu na początku tego roku opracowano m.in. nowy system akumulatorów hybrydowych, który łączy w sobie ogniwa o dużej energii i wysokiej wydajności. Umożliwia on ciągłe dostarczanie i pobieranie energii elektrycznej o małej mocy i przez krótki czas o dużej. W ten sposób można znacznie zwiększyć udział energii, którą można odzyskać, ponieważ np. podczas jazdy w dół przez krótki czas występują duże prądy, które mogą być bezpiecznie pochłonięte przez wysokowydajne ogniwa. Dzięki akumulatorom hybrydowym można wykorzystywać wysokoenergetyczne i wydajne ogniwa w sposób chroniący przed starzeniem, bez uszczerbku dla wydajności oraz absorpcji energii.Inteligentna strategia operacyjna trafia online do naczep
Naukowcy z Instytutu Silników Spalinowych i Napędów Pojazdów (VKM) na Uniwersytecie Technicznym w Darmstadt opracowali chmurową strategię operacyjną w celu koordynowania różnych komponentów i przepływów energii. Zapotrzebowanie na moc dla zaplanowanej trasy obliczane jest na serwerze metodą predykcyjną, a działanie naczepy jest optymalizowane pod kątem wydajności i zachowania podczas jazdy. Ewentualne przerwy na pośrednie ładowanie akumulatora są uwzględniane i planowane w taki sposób, aby uzyskać jak największe oszczędności w zużyciu paliwa. System zapewnia również pełne wykorzystanie energii elektrycznej dostępnej w akumulatorze na trasie i na tych odcinkach, gdzie potrzebna jest dodatkowa moc.Jednostka sterująca naczepy i skrzynka wysokiego napięcia jako centralna jednostka sterująca
Układ centralnej jednostki sterującej - Trailer Control Unit (TCU) - został opracowany przez partnera przemysłowego CuroCon i opiera się na nowej, wydajnej wielordzeniowej jednostki sterującej bezpieczeństwem, w celu osiągnięcia jak największej autonomii operacyjnej oraz elastyczności, poprawy bezpieczeństwa jazdy ciągnika z naczepą oraz zwiększenia stabilności jazdy poprzez selektywny rozdział momentu obrotowego napędu na kołach (wektorowanie momentu obrotowego) elektrycznie napędzanej osi naczepy. Dodatkowo TCU będzie sterować nowo zaprojektowanym kołem przednim, które umożliwi samodzielne manewrowanie naczepą na placu; poprzez połączenie z zainstalowaną na pojeździe instalacją fotowoltaiczną (PV), TCU umożliwi kontrolę produkcji energii elektrycznej w systemie energetycznym naczepy; z kolei poprzez dostęp do systemu chmurowego TCU będzie w stanie kontrolować efektywne wykorzystanie dostępnej energii; w końcu za pośrednictwem nowych przełączalnych reduktorów, będzie sterować pracą przekładni biegów i sprzęgła.„evTrailer2” w ruchu drogowym
Do końca 2024 roku uczestnicy projektu zamierzają zamontować wszystkie poszczególne elementy techniczne i przetestować ich współdziałanie. Nowo zbudowana 3-osiowa naczepa z napędem elektrycznym i akumulatorem umożliwiającym wspomaganie napędu ciągników konwencjonalnych prawdopodobnie będzie gotowa do jazdy próbnej na drogach na początku 2025 roku.Źródło i grafika w tekście: Fraunhofer Institut LBF
główna grafika poglądowa