W 2019 roku organizacje branżowe z Niemiec (BGL), Francji (FNTR) i Skandynawii (NLA) utworzyły wspólne biuro, które reprezentuje interesy około 25 000 firm transportu drogowego. W przyjętym dokumencie przedstawiono siedem kluczowych zaleceń politycznych, m.in. dotyczących największych wyzwań związanych z transformacją ekologiczną, cyfryzacją i niedoborami kierowców. Ponadto Wspólne Biuro ds. Transportu Drogowego w dalszym ciągu angażuje się w obronę uczciwej konkurencji między przewoźnikami drogowymi w UE pod względem aspektów społecznych i zasad dostępu do rynku poprzez wdrożenie Pakietu Mobilności.
Europejskie wyzwania na najbliższe lata:
📌niewystarczające egzekwowanie przepisów Pakietu Mobilności;
📌 pragmatyczna transformacja ekologiczna w drogowym transporcie towarowym;
📌 walka z niedoborem kierowców;
📌 nowe technologie i cyfryzacja niosące wyzwania, ale także tworzące możliwości.
Rekomendacje polityczne na lata 2024-2029:
1. Poprawa konkurencyjności europejskiej branży transportu drogowego.
2. Poprawa atrakcyjności zawodu kierowcy.
3. Bardziej realistyczna i pragmatyczna transformacja energetyki w Europie
4. Ekologizacja transportu towarowego poprzez dostosowanie mas i wymiarów pojazdów.
5. Opracowanie polityk dostępu do miast, które są akceptowalne dla branży transportu drogowego.
6. Nowe technologie i inwestycje cyfrowe.
7. Rozszerzenie UE ze stopniowym dostępem dla przedsiębiorstw transportu drogowego.
Utworzona: 2024-05-13