Rok 1939. Pracownicy Fabryki Gum Jezdnych Stomil z pierwszą wyprodukowaną oponą
Innym symbolem rozwoju Dębicy była opona Stomil D124 do Fiatów 126p i 125p - przedmiot marzeń wielu Polaków. W latach 70. rozpoczęto produkcję opon zimowych, które początkowo nie cieszyły się zainteresowaniem kierowców - boom na ten rodzaj ogumienia zaczął się dopiero w latach 90., co skłoniło spółkę do uruchomienia w 1994 roku produkcji nowego rodzaju opon zimowych pod nazwą Dębica Frigo. Kolejne generacje tej opony powstają do dziś spotykając się z uznaniem kierowców.
Dębickie opony zapisały się w historii sportów motorowych. W 1971 roku zadebiutowały na jednej z największych i najtrudniejszych imprez rajdowych świata, Rajdzie Monte Carlo, a dwa lata później, w kolejnej edycji tego wyścigu, polskie załogi wystartowały w oficjalnym teamie „Stomilu” Dębica. Ponadto na oponach z Dębicy startowano w rajdzie Monachium-Wiedeń-Budapeszt, a także w największej krajowej imprezie motoryzacyjnej – Rajdzie Polski. Każde z tych wydarzeń pozwalało firmie na testowanie nowych technologii, które później znajdowały zastosowanie w oponach drogowych.
Momentem przełomowym dla dębickiej fabryki było nabycie strategicznego pakietu akcji przez amerykańskiego inwestora, koncern The Goodyear Tire & Rubber Company w grudniu 1995 r. Na przestrzeni lat Goodyear zainwestował w rozwój Firmy Oponiarskiej Dębica SA ponad 500 mln dolarów oferując dostęp do unikalnego zaplecza technologicznego i autorskich innowacji. Pozwoliło to na rozszerzenie portfolio opon o nowe marki, takie jak Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, a także nowe rozmiary i opony z nowych segementów. Rozpoczęto m.in. produkcję opon ciężarowych, co przełożyło się na umocnienie pozycji zakładu nie tylko na polskiej, ale też europejskiej mapie. Obecnie produkowane w Dębicy opony trafiają do 59 krajów.
Prasa wulkanizacyjna kończąca proces produkcji opon (1939)
Fabryka zajmuje powierzchnię 56 ha. Produkacja odbywa się w kilku segmentach, w których wytwarzane są: opony do samochodów osobowych i ciężarowych, gumowe mieszanki oraz części zamienne, a także membrany wulkanizacyjne. Podążając za rynkowymi trendami, Dębica rozwija produkcję opon osobowych w większych rozmiarach, takich jak 18 i 19 cali.
Optymalizacja produkcji
Dębicki zakład jest obecnie największą fabryką Goodyeara w Europie i jedną z trzech największych na świecie. Przedsiębiorstwo działa w oparciu o plan optymalizacji produkcji, który zakłada precyzyjne dostosowanie mocy wytwórczych do bieżących zamówień, co w połączeniu z powtarzalnością procesów pozwala na utrzymanie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa produktów. Działania optymalizacyjne nie tylko zwiększyły efektywność produkcji, ale także zminimalizowały ryzyko błędów, przyczyniając się jednocześnie do lepszego zarządzania zasobami.Firma Oponiarska Dębica
Źródło: Goodyear