Opłaty za badania techniczne zostały określone 19 lat temu i od tamtej pory ani razu nie były waloryzowane. W grudniu ubiegłego roku przedstawiciel Polskiej Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) Marcin Barankiewicz wziął udział w konsultacjach z przedstawicielami organizacji społecznych w Ministerstwie Cyfryzacji. Zgłosił 5 postulatów na przyszłość w obszarze cyfryzacji SKP:
1. Identyfikacja pojazdu na podstawie danych z CEP przy każdym badaniu.
2. Digitalizacja zaświadczeń o przeprowadzonym badaniu technicznym (zamiast drukowania 20,5 mln papierowych zaświadczeń).
3. Zniesienie konieczności przedstawienia papierowych zaświadczeń w WK, skoro informacje o wykonanych badaniach są w CEPiK.
4. Uproszczenie wydawania certyfikatów SSL i VPN dla SKP.
5. Poprawa jakości badań technicznych poprzez wysłanie zdjęć badanych pojazdów do CEPiK.
10 stycznia br. przewodnicząca Rady Izby - Jolanta Źródłowska, wiceprzewodniczący Rady Izby - Paweł Chmura oraz prezes zarządu PISKP - Marcin Barankiewicz spotkali się z wiceministrem infrastruktury Pawłem Gancarzem. Tematem rozmów była sytuacja branży SKP, planowane zmiany w przepisach, a także pilna potrzeba waloryzacji opłat za badania. Przedstawiciele PISKP mają nadzieję na pozytywne rozwiązania dla swojego środowiska, które nieustannie organizuje protesty, składa petycje i kieruje do decydentów apele o potrzebę waloryzacji opłat za badania. Właściciele stacji kontroli pojazdów z niepokojem patrzą w przyszłość, a wielu przedsiębiorców podejmuje decyzję o wycofaniu się z tego biznesu, bo przestaje on być rentowny. Spotkania potwierdzają i dają nadzieję, że nowy rząd nie planuje opóźniać wprowadzenia koniecznych zmian.
Utworzona: 2024-01-16