Najważniejsze ubiegłoroczne wydarzenie lub zmiana branżowa2>🚩Wojciech Romaniuk
W 2023 roku zmiany, które weszły w życie, nie tylko dla branży transportowej, ale ogólnie dla biznesu to zdecydowanie formuła fundacji rodzinnych. Mówiliśmy o tym w Legnicy, Warszawie i Rzeszowie podczas Spotkań Eksperckich „Bezpieczna Firma Transportowa”, które organizujemy. Mimo, że większość przedsiębiorców jeszcze z niej nie skorzystało, to jednak pokazała problem sukcesji nie tylko w prywatnym wymiarze, ale przede wszystkim sukcesji w przedsiębiorstwie.
Zmiany w ustawie o delegowaniu uznałbym zarówno za sukces, jak i za porażkę. Była bowiem szansa naprawić błąd, który został popełniony przy likwidacji diet zagranicznych, a jest to jednak dziwna zmiana. To, ile taki sanitariat kosztuje? Ile naliczyć kierowcom, żeby nie było z tym problemów? Niestety, nikt tego nie wie. Oczywiście pojawiło się już grono „specjalistów", którzy już tę kwotę znają, tylko ciekawi mnie to czy urzędnicy podczas kontroli też będą myśleli o takiej samej wysokości. Brak konsultacji z branżą transportową skutkuje takimi sytuacjami. Dodatkowy problem to fakt, że sanitariaty są bez PIT i ZUS powyżej średniej krajowej. Nie oszukujmy się, przedsiębiorca nie będzie liczył i jak kierowcy mają poniżej wymiaru, to nikt tego dodatku nie dostanie. Przecież wiemy doskonale, że kierowca wydaje te pieniądze, więc jak można od nich płacić składki ZUS?🚩Mariusz Frąc
Najważniejszy dla polskiego transportu w tym roku był pakiet przepisów, które weszły 19.08.2023 r., Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz. U. 2023, poz. 1523). Ustawa określa m.in zasady delegowania kierowców w transporcie drogowym na terytorium RP, kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym na terytorium RP oraz realizacji obowiązków informacyjnych związanych z delegowaniem kierowców, kontroli drogowej delegowania kierowców w transporcie drogowym na terytorium RP, współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przekazywania informacji związanych z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania kierowców w transporcie drogowym na terytorium RP i z tego terytorium, postępowania związanego z realizacją lub składaniem wniosków o powiadomienie o decyzji o nałożeniu na przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium RP i z tego terytorium administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję takiej kary lub grzywny.
🚩Krzysztof Dybo
Zdecydowanie jedną z najważniejszych spraw mających wpływ na księgowość, nie tylko transportową, jest wprowadzenie Krajowy System e-Faktur, który zrewolucjonizuje obieg dokumentacji w firmach, wpływając na współpracę przedsiębiorca- księgowy. Krajowy System e-Faktur to po pierwsze narzędzie do wystawiania faktur, ale przede wszystkim to drugie, czyli platforma do odbierania faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Pierwszą z funkcji tj. narzędzie do wystawiania faktur, wielu z nas przedsiębiorców, zapewnia sobie korzystając z dostępnych na rynku narzędzi, niektórzy mają wdrożone kompleksowe oprogramowanie do zarządzania firmą gdzie wystawiają faktury, prowadzą gospodarkę magazynową, czy rozliczają płatności. I pamiętajmy, że Paragon z NIP będzie fakturą uproszczoną do końca 2024 roku.
Największa porażka branżowa (wydarzenie/przepis/polityk)
🚩Wojciech Romaniuk
Porażką totalną jest nadal fakt (pomimo tego, że zaczęło się w 2022 roku), że transport międzynarodowy nie zasługuje na zwrot za jedzenie, a transport krajowy już tak. Absurd i niedopatrzenie legislacyjne. Mam nadzieję, że nowi parlamentarzyści zajmą się tym i zmienią ten zapis.
🚩Mariusz Frąc
Największą porażką tego oraz zeszłego roku jest cały czas wprowadzanie przepisów, jawnie dyskryminujących i dzielących na lepszych i gorszych kierowców krajowych i międzynarodowych. To jakiś obłęd. Niech w końcu ktoś z rządzących to zmieni.
🚩Krzysztof Dybo
Największe porażki wpływające na pracę księgową to: nadanie uprawnień w zakresie dostępu oraz blokowania rachunków bankowych urzędom skarbowym, które powodują ogromne zamieszanie oraz pokazują pełną samowole w działaniu tych organów. Poza tym, przepisy są nieprecyzyjnie skonstruowane, urzędy mają wgląd w rachunki bankowe i mogą blokować środki na kontach. Do tego dochodzi nagminne wykorzystywanie przez urzędy niewiedzy podatników w zakresie nakładania kar i mandatów. Widać, że przedsiębiorcy nie byli lubiani w 2023 roku przez aparat państwowy.
Osobowość branżowa lub medialna
🚩Wojciech Romaniuk
Niestety totalnie nic. Nie ma osobowości, nie ma nikogo kto by się wyróżniał. Stowarzyszenia transportowe tak naprawdę nie istnieją, one formalnie są, tylko nic z tego nie wynika. Małym światełkiem jest zmiana obozu rządzącego. I mam nadzieje, że ktoś zrozumie, że warto i należy pomagać naszej branży, a nie ją dobijać. Transport wytwarza drugie miejsce dla PKB w Polsce. Jeśli państwo mu pomoże, to będzie przynosił jeszcze więcej do budżetu. Te wszystkie koszty związane z likwidacją diet i wojna w Ukrainie zahamowały rozwój przedsiębiorstw transportowych. Staliśmy się, siłą rzeczy, hubem przeładunkowym i warto byłoby wykorzystać zaistniałą sytuację dla nas.
🚩Mariusz Frąc
Szczerze mówiąc, to nie słyszałem żadnej wypowiedzi dotyczącej transportu, która utkwiła mi w pamięci na dłużej, niż czas czytania danego artykułu. No chyba, że wypowiedzi pana Wrońskiego;)