Jak będzie wyglądała warszawska SCT?
Propozycja Strefy Czystego Transportu to projekt obejmujący centralną część miasta, z granic strefy zaproponowano wyłączenie jej obwodowych ulic. Rada uchwaliła obszar wcześniej poddany konsultacjom społecznym. Dla około 95% pojazdów nie będzie potrzeby naklejania specjalnej nalepki, dane o normie Euro zostaną pobrane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK). Nalepka będzie konieczna tylko dla starych aut, które nie będą spełniać wymogów - np. dla aut seniorów, którzy będą korzystać ze specjalnego wyłączenia. Wjazd do SCT będą kontrolowały kamery i patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za złamanie zakazu będzie grozić 500 zł grzywny.Co to oznacza w praktyce?
Wymogi Strefy Czystego Transportu od 2024 do 2028 r. obejmą tylko osoby spoza Warszawy.Osoby spoza Warszawy
❗ SCT w pierwszym etapie będzie dotyczyć aut niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) dla pojazdów z silnikiem benzynowym i normy Euro 4 dla pojazdów z silnikiem Diesla (starsze niż 18 lat) dla osób spoza Warszawy.Osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie
Będą miały czas do końca 2027 r., aby ewentualnie wymienić samochód na spełniający normę minimum Euro 4 (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 22 lata) dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 6 dla Diesli (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 13 lat).Seniorzy
Osoby, które skończą 70 lat do końca 2023 r., będą mogły poruszać się swoimi samochodami bezterminowo, o ile były już właścicielami tych aut przed wejściem w życie uchwały.Auta zabytkowe i motocykle
Są wyłączone z wymogów SCT.Osoby z niepełnosprawnościami i służby ratunkowe
Do Strefy Czystego Transportu będą też mogły wjeżdżać pojazdy wyłączone ustawowo - m.in. służby ratunkowe, wojsko, transport osób z niepełnosprawnościami itd.Źródło informacji: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych/Państwowa Agencja Prasowa