W obecnym czasie w przypadku większości pojazdów nie są wymagane żadne działania – jeżeli chodzi o wprowadzenie danych dla pojazdów o ilość emisji CO2. Ponad 95 procent wszystkich pojazdów w Europie należy do 1 klasy emisji CO2, która jest najdroższą, za którą naliczone zostaną od 1 stycznia 2024 roku najwyższe stawki opłat za myto. Wszystkie pojazdy w pierwszym etapie są klasyfikowane do 1. klasy emisji CO2. Pojazdy, które zostały po raz pierwszy zarejestrowane do ruchu drogowego przed 1 lipca 2019 r., automatycznie pozostają w 1. klasie emisji, ponieważ ze względu na przepisy prawne nie można ich przypisać do wyższej klasy emisji. W przypadku pojazdów zarejestrowanych od 1 lipca 2019 r. odpowiednią lepszą klasę emisji CO2 można ustalić, wpisując odpowiednie wartości do kalkulatora CO2 ASFINAG.
Nowy system taryfowy opłat za przejechany kilometr
Koszt opłaty drogowej zależy od przejechanego dystansu, liczby osi, klasy emisji silnika i emisji CO2 przez silnik. Wyższe stawki obowiązują na oznaczonych trasach płatnych.Grupa taryfowa Klasy emisji Euro E- Pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym lub z napędem wykorzystującym wyłącznie wodorowe ogniwa paliwowe A Euro 6 B Euro 5 i EEV C Euro 4 D Euro 0 do 3Wysokość opłaty Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują następujące stawki opłat drogowych w centach za kilometr (bez 20% VATu):
Uwaga: na specjalnych odcinkach dróg płatnych obowiązują podwyższone stawki (A 13 Brenner Autobahn, S 16 Tunnel Arlberg, A 9 Gleinalm lub Bosruck Tunnel, A 10 Tauern Tunnel, A 11 Karawanken Tunnel). Zwiększone opłaty na autostradach A 13 i A 12 pomiędzy Kufstein i Innsbruck W ramach współfinansowania budowy tunelu bazowego Brenner na autostradach A 13 Brenner Autobahn i A 12 Inntal Autobahn od granicy państwa w Kufstein do Innsbrucka naliczana jest dopłata w wysokości do 25% wyższa niż w podanych taryfach od kilometra bazowego Węzeł /Amras.
❗Uwaga nowość!!!
Od 1 grudnia 2023 r. o obowiązku uiszczenia opłaty drogowej nie będzie już decydować maksymalna dopuszczalna masa całkowita (hzG), ale technicznie dopuszczalna masa całkowita (tzGm). Pojazdy o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podlegają opłatom uzależnionym od ilości przejechanych kilometrów. Pojazdy takie muszą posiadać urządzenie GO box lub inne np. EETS Box, które zostało aktywowane dla opłat drogowych w Austrii. Technicznie dopuszczalną masę całkowitą można znaleźć w polu F.1 w dowodzie rejestracyjnym.Okres przejściowy obejmuje pojazdy, których pierwsza rejestracja nastąpiła przed 1 grudnia 2023 r., dla których przed 1 grudnia 2023 r. ustalono dopuszczalną masę całkowitą nie większą niż 3,5 t, podlegają obowiązkowi posiadania winiety do 31 stycznia 2029 r. Pojazdy silnikowe, których pierwsza rejestracja przypada na dzień 1 grudnia 2023 r., muszą uiścić opłatę drogową zależną od przejechanych kilometrów.
Należy sprawdzić informację o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej w dowodzie rejestracyjnym w polu F.1 i w razie potrzeby zaopatrzyć pojazd w GO-Box lub inne urządzenie pojazdu, które jest aktywowane do opłat drogowych w Austrii.
Źródło: HGA