Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czas jazdy i odpoczynku - najważniejsze informacje

Utworzona: 2024-01-07


Firmy transportowe są zobowiązane do prowadzenia rejestru godzin pracy kierowców, aby zapewnić zgodność z przepisami. Dlatego w ich interesie jest usprawnianie procesów administracyjnych w tym zakresie.

Jednym ze sposobów zapewnienia bezpieczeństwa drogowego są obowiązkowe okresy odpoczynku określone w dyrektywie (WE) nr 561/2006. Przepisy określają, ile godzin kierowca może prowadzić pojazd ciężarowy, zanim nie będzie musiał skorzystać z przerwy, jak długa musi być przerwa oraz po ilu kolejnych dziennych okresach jazdy wymagane jest odbycie odpoczynku tygodniowego.

Przepisy obowiązujące w UE

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr 561/2006, przepisy dotyczące czasu jazdy i okresów odpoczynku obowiązują kierowców pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Rozporządzenie stanowi, że maksymalny dzienny czas jazdy jest ograniczony do 9 godzin, z możliwością wydłużenia go dwa razy w tygodniu do 10 godzin. Kierowcy muszą mieć co najmniej 45-minutową przerwę po 4,5 godzinach jazdy. Przerwę tę można podzielić, przy czym pierwsza musi trwać co najmniej 15 minut, a druga co najmniej 30 minut.

Kierowcy muszą mieć zapewniony dzienny okres odpoczynku trwający co najmniej 11 kolejnych godzin. Okres ten można podzielić na 2 części, przy czym pierwsza musi trwać co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin (w sumie 12 godzin). Ten dzienny okres odpoczynku musi zostać zrealizowany w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia dnia pracy. Okres ten można skrócić do 9 godzin maksymalnie 3 razy pomiędzy dowolnymi dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

Ponadto łączny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać 56 godzin lub 90 godzin w okresie dwóch tygodni. Kierowcy przysługuje nieprzerwany tygodniowy okres odpoczynku wynoszący 45 godzin, który co drugi tydzień może zostać skrócony do 24 godzin. Tego okresu odpoczynku nie można spędzać w pojeździe, a pracodawcy mają obowiązek zapewnić odpowiednie zakwaterowanie z łóżkiem i toaletą. Chociaż przepisy unijne ustanawiają wspólne standardy, niektóre państwa członkowskie mogą dopuszczać pewien zakres elastyczności jeśli chodzi o ich egzekwowanie, pod warunkiem, że stwarza do zagrożenia dla bezpieczeństwu czy dobrostanu kierowcy.

Oprócz kar prawnych i pieniężnych, nieprzestrzeganie przepisów na temat czasu jazdy i odpoczynku zagraża bezpieczeństwu drogowemu i wpływa negatywnie na samopoczucie kierowców. Ciągła jazda bez odpowiedniego odpoczynku może pogorszyć koncentrację, czas reakcji i zdolność podejmowania decyzji. Firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę przestrzeganie przepisów przy ustalaniu wysokości składek. Firmy, które wykażą się dbałością o bezpieczeństwo poprzez przestrzeganie przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, mogą liczyć na niższe koszty ubezpieczenia. Co więcej, w razie wypadku drogowego dokumentacja firmy w tym zakresie może pomóc w ustaleniu jej zakresu odpowiedzialności.

Kary i sankcje

Wysokość kar zależy od wagi naruszenia i przepisów, które zostały złamane. Jedną z najczęstszych konsekwencji są kary pieniężne. Poważne naruszenia mogą też skutkować zawieszeniem lub nawet cofnięciem prawa jazdy lub pozwolenia na prowadzenie działalności transportowej. W niektórych przypadkach władze mogą zatrzymać pojazd ciężarowy do czasu rozwiązania wszelkich problemów i zapewnienia zgodności z przepisami. W przypadku rażących naruszeń lub powtarzającego się łamania przepisów, kierowca lub firma może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej.

Eurowag pomaga zapewnić zgodność z przepisami

Telematyka to potężne narzędzie informatyczne do zarządzania flotą, które pomaga usprawnić proces prowadzenia rejestrów czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku. Elektroniczne urządzenie rejestrujące (ELD) firmy Eurowag może rejestrować wszystkie przerwy, okresy odpoczynku i następujące po sobie okresy jazdy. Ponieważ informacje są rejestrowane automatycznie, takie rozwiązanie może usprawnić administracyjne aspekty zapewnienia zgodności, oszczędzając czas i pieniądze kierowców, dyspozytorów, właścicieli i menedżerów. Zebrane dane można też wykorzystać do zmniejszenia zużycia paliwa, śledzenia potrzeb w zakresie konserwacji pojazdów oraz poprawy zachowania i produktywności kierowców.

Źródło: Eurowag
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels