Ładunek pod ochroną
Firma transportowa, która zainwestuje w zabezpieczenie antywłamaniowe naczep o nazwie T-Lock może zaoszczędzić sobie kłopotów związanych z utratą cennego ładunku. To nowość w ofercie spółki Tronik mającej centralę w Pułtusku i oddziały w Warszawie i Gdańsku, legitymującej się kilkunastoletnim doświadczeniem rynkowym i specjalizującej w monitoringu pojazdów. W największym skrócie, T-Lock to mocna, solidnie wykonana i trudna do sforsowania blokada mechaniczna drzwi naczepy, która jest sterowana zdalnie przez dyspozytora z poziomu firmowego komputera, a w razie konieczności - także przez kierowcę za pomocą aplikacji na smartfona.Koncepcja zabezpieczenia od strony telematycznej to autorskie dzieło specjalistów spółki Tronik, natomiast część mechaniczna powstała we współpracy z firmą F&T Logistics - mamy więc do czynienia z rozwiązaniem "made in Poland". Dodajmy - rozwiązaniem skutecznym i oryginalnym, nie mającym swojego odpowiednika nie tylko na rynku polskim, ale i europejskim.
Stalowa forteca
Na drzwiach naczepy furgonowej (chłodniczej, izotermicznej) zamontowane są po wewnętrznej stronie przemyślane, mocne zabezpieczenia, a na zewnątrz żaden szczegół konstrukcyjny nie zdradza, że pojazd jest specjalnie wyposażony. Na jednym skrzydle umieszczona jest komora ze stali kwasoodpornej z silnikiem uruchamiającym stalowe rygle blokujące o średnicy 25 mm, poruszające się w układzie pionowym i zabezpieczające przed wyważeniem górną i dolną krawędź drzwi.Ukryty wewnątrz obudowy silnik elektryczny Moteck działa z siłą 2500 N, co oznacza 10-krotny jej nadmiar w stosunku do wymaganej dla normalnej pracy. Jest to siła wystarczająca do tego, aby rygle pokonały duży opór, np. skruszyły lód. Silnik czerpie energię z akumulatora ciągnika siodłowego i wyposażony jest w zasilanie awaryjne. Stopień szczelności jego obudowy spełnia wymagania normy IP69K, a więc jednostka jest całkowicie odporna na działanie wilgoci. Podczas testów silnik był zalany wodą w temperaturze -20 stopni C. i pomyślnie przeszedł "próbę zamrożenia".
Na drugim skrzydle drzwiowym rolę zabezpieczenia antywłamaniowego pełni natomiast płyta wzmacniająca o grubości 3 mm. Oprócz ruchomych rygli zastosowano także stałe - po dwa na zewnętrznych krawędziach lewych i prawych skrzydeł. Całość pełni rolę stalowej fortecy, niezwykle trudnej do pokonania.
Dyspozytor wie wszystko i może działać
Równie istotną, a pewnie i ważniejszą rolę w systemie T-Lock pełni specjalistyczne oprogramowanie telematyczne dające pełną kontrolę nad ładunkiem osobie uprawnionej w firmie transportowej. Korzystając z programu Atrax 4, dyspozytor widzi położenie wszystkich pojazdów floty na ekranie komputera (w naczepie zamontowana jest centralka GPS), a gdy ciężarówka dotrze na miejsce rozładunku - to on zdalnie otwiera drzwi naczepy. System działa bez zwłoki - dyspozytor klika myszką, a siłownik rozpoczyna pracę i rygle zaczynają się poruszać.Operacje autoryzowane kodem
Każde otwarcie i zamknięcie drzwi jest autoryzowane kodem, co wyklucza użycie systemu przez osobę nieuprawnioną. Rejestrowane są (data, godzina) dane dotyczące każdego otwarcia i zamknięcia drzwi naczepy. Może się zdarzyć, że w punkcie docelowym nie ma zasięgu GSM, wskutek czego telematyka nie działa. W takim przypadku do akcji wkracza kierowca wyposażony w aplikację na smartfona rozbudowaną o funkcję obsługi T-Locka. Kierowca otrzymuje od dyspozytora (sms-em po znalezieniu miejsca z zasięgiem GSM lub przez telefon stacjonarny) jednorazowy, czterocyfrowy kod awaryjny umożliwiający odblokowanie drzwi. Kierowca wykonuje tę operację stojąc blisko pojazdu i korzystając z łączności bluetooth z odbiornikiem w naczepie.Transporty monitorowane przez G4S
System daje możliwość nawiązania współpracy z europejską firmą ochroniarską G4S, integracji z jej systemem G4S Telematix i realizacji monitorowanych przewozów wartościowych towarów, będących łakomym kąskiem dla złodziei. Transporty te odbywają się zgodnie z wymaganiami opracowanymi przez stowarzyszenie TAPA (Transported Asset Protection Association) TSR poziom 1 dla systemów monitoringu i alarmowych montowanych w naczepach, a także ciągnikach siodłowych. W przypadku przewozu monitorowanego, zjechanie z wcześniej wytyczonej trasy wywołuje alarm, podobnie jak każda manipulacja przy zamku drzwi. Dyspozytor natomiast może otworzyć drzwi naczepy tylko w określonej lokalizacji firmy będącej odbiorcą towaru, gdyż w innym miejscu system zdalnego otwarcia nie zadziała.Odchylenia od normy rejestrowane w systemie
Jak podkreśla producent, na bieżąco monitorowane jest działanie każdej blokady T-Lock w naczepie użytkowanej przez klienta, a w szczególności moc z jaką pracuje silnik. W systemie rejestrowane są wszelkie odchylenia od normy, co daje możliwość prewencyjnej interwencji serwisanta, który również może, w razie potrzeby, zdalnie zwiększyć zakres wysuwu rygli blokujących. Dotychczas u użytkowników wymieniono trzy silniki, które wykazywały większy pobór energii niż powinny, ale było to działanie zapobiegawcze, a nie będące skutkiem awarii. Nie stwierdzono ich w żadnej z kilkudziesięciu naczep wyposażonych w system T-Lock.Film prezentuje najważniejsze cechy zabezpieczenia antywłamaniowego firmy Tronik.
Tekst: Cezary Bednarski
Zdjęcia: Tronik, screen YouTube