Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Kolejne wyzwanie Mammoeta

Utworzona: 2023-06-11


Firma wykorzystała moduły Goldhofer THP/SL wykonując dostawę dla elektrowni w Uzbekistanie. Pojazdy pokonały trasę ze stromymi wzniesieniami i ciasnymi zakrętami.

Elektrownia ACWA Power Sirdarya ma moc 1,5 GW i znajduje się w pobliżu miasta Shirin w Uzbekistanie. Pracuje w cyklu kombinowanym, posiada dwa bloki wytwórcze o mocy 750 MW i sprawności ponad 60 proc. To właśnie do niej trzeba było dostarczyć turbiny gazowe o masie ponad 500 t, z kazachskiego portu Bautino. Zadania podjęła się znana firma transportowa Mammoet.

Pagórkowaty teren, ciasne zakręty, wąskie drogi i mosty o ograniczonej nośności to spore wyzwanie. Właśnie ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu, trasę podzielono na trzy odcinki, a każdy wymagał specjalnie dopasowanego rozwiązania. Wykorzystano moduły Goldhofer THP/SL do dużych obciążeń w połączeniu z dwoma modułami ADDrive oraz ADDronic do synchronizacji.

Szybki początek

Na pierwszym, 500-kilometrowym odcinku, głównie po dobrych drogach, do transportu turbin gazowych wybrano 19-osiową kombinację typu side-by-side THP/SL. Do pokonywania wielu stromych wzniesień wykorzystano do pięciu ciągników (trzy z przodu i dwa z tyłu). Ciężkie ciągniki MAN 41.680 z silnikami V8 o mocy 680 KM odpowiadały przez cały czas za wystarczającą przyczepność i siłę pchania.

Uzbecki „tor przeszkód”

Drugi odcinek, przez Uzbekistan, stanowił kolejne wyzwanie dla zespołu Mammoet. Aby móc pokonywać zakręty, a także uzyskać optymalny rozkład ciężaru na mostach, turbiny gazowe o długości do 15 m i szerokości 6,3 m, ważące ok. 517 t zostały przeładowane na ramę AL600, a następnie zamontowane z przodu i z tyłu na 20-osiowej kombinacji THP/SL P(1+1/2) z ADDrive. Umożliwiło to pełną integrację dwóch jednostek ADDrive w kombinacji, po to aby uzyskać dodatkową przyczepność i siłę pchania na stromych zboczach. Takie połączenie zapewniało zarówno wystarczającą siłę pociągową do przenoszenia ultraciężkich ładunków pod górę, jak i siłę hamowania potrzebną do bezpiecznej jazdy na zjazdach. Pełna moc była dostępna po kliknięciu jednego przycisku. Konwój rozpędzano do prędkości 18 km/h (moduły samobieżne ADDrive mogą osiągać prędkość do 25 km/h).

Główną przeszkodą dla 100-metrowego i 900-tonowego konwoju na tym odcinku trasy były liczne mosty, których nośność była zdecydowanie za mała jak na taką kombinację. Same 60 linii osi modułów THP/SL o dużej ładowności było niewystarczające, aby spełnić wymagania dotyczące maksymalnego nacisku na oś. Aby obserwować ograniczenia na poszczególnych mostach, eksperci od transportu ciężkiego z firmy Mammoet zastosowali strategię, z której korzystali już wiele razy, tzn. umieścili 8-osiowy modułowy pojazd Goldhofer (znany jako przyczepa boczna) bezpośrednio pod wysokim mostem dźwigarowym, aby mógł bezpośrednio przejąć część ciężkiego ładunku.

Ciągłe monitorowanie i regulacja zawieszenia przyczepy typu belly trailer umożliwiły nam bezpieczne i niezawodne przejechanie każdego z mostów w tempie pieszego mówi Marek Łysko, Operations Manager, Mammoet Kazachstan.

Koniec wieńczy dzieło

Na końcowym odcinku podróży Mammoet załadował turbiny do ciężkiego samobieżnego zestawu, który pokonał ostatnie kilometry do elektrowni.

Mogliśmy zaplanować i zrealizować całą operację z taką precyzją, ponieważ wytrzymałe moduły Goldhofer można łączyć z niezwykłą elastycznością i konfigurować spełniając bardzo specyficzne wymagania. Ciągłe wsparcie ze strony działów projektowych i serwisowych firmy Goldhofer pomogło nam zaplanować i zrealizować projekt z zachowaniem najwyższego poziomu inżynierii, bezpieczeństwa i wydajności dodaje M. Łysko.
Źródło: Trucks & Machines nr 5/2023
Tekst: Michał Jurczak
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels