Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Człowiek czy technologie AI - kto ma większe szanse w transporcie?

Utworzona: 2023-04-14


Sztuczna inteligencja i robotyzacja namiesza w wielu sektorach. Motoryzacja, magazynowanie czy logistyka już wykorzystują możliwości technologiczne, które mogą zastąpić pracę człowieka. Nadal jednak ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie transportu bez czynnika ludzkiego.

Eksperci Personnel Service przedstawiają 20 najbardziej zagrożonych zawodów, wśród których znaleźli się między innymi kierowcy samochodów dostawczych, magazynierzy, pracownicy logistyczni oraz operatorzy maszyn logistycznych. O ile w przypadku tych pierwszych należy poczekać na rewolucję związaną z pojazdami autonomicznymi, aczkolwiek sektor ten rozwija się bardzo szybkim tempie, to w gorszej sytuacji są pracownicy, którzy wykonują powtarzalne, rutynowe czynności. Bez wielopłaszczyznowych umiejętności i rozwoju kompetencji, prawdopodobieństwo zastąpienia ich przez roboty jest wysokie.

AI w świecie transportu

👉Z możliwości sztucznej inteligencji korzystają już spedytorzy i planiści z Omegi Pilzno. Na razie są w fazie testowej, jednak widzą potencjał na dalszą współpracę. Jak sami zaznaczają algorytmy pracują szybko, nie popełniają błędów i nieustannie korygują wyjściowe założenia, np. na podstawie aktualnej sytuacji na drogach lub w oparciu o czas pracy poszczególnych kierowców. Daje to nieskończony potencjał do wielopoziomowej optymalizacji procesów transportowych.

👉Kolejnym rozwiązaniem, które do niedawna mogło się kojarzyć z filmami science fiction jest stworzony przez firmę DACHSER zaawansowany system lokalizacji i operacji logistycznych w pomieszczeniach. Pozwala ono znacznie skrócić czas wyszukiwania, a co za tym idzie, procesy ładowania. Korzystając ze strony internetowej lub innych środków, takich jak aplikacje na smartfony, czytniki elektroniczne i wizualizacje 3D, możliwe jest śledzenie w czasie rzeczywistym położenia przesyłek i przenośników naziemnych. Dzięki możliwościom, jakie oferuje cyfrowy bliźniak, pracownicy terminala mogą sprawdzić na specjalnych wyświetlaczach instrukcje dotyczące transportu wewnętrznego, które mogą być uzupełnione o dodatkowe informacje. Także po raz kolejny mówimy o wsparciu lub częściowym zastąpieniu pracy człowieka, a nie zajęciu jego miejsca.

👉Jeszcze większy udział AI w rynku można zauważyć w logistyce i magazynach. Przykładowo CEVA Logistics wprowadza sztuczną inteligencję do planowania i optymalizacji logistyki pojazdów gotowych. Operator wykorzysta rozwiązania do realizacji celów transformacji cyfrowej i podniesienia jakości usług dla producentów samochodów. Celem jest digitalizacja procesów, poprawa przetwarzania zamówień transportowych i konsolidacja rund dystrybucyjnych przez lepsze wykorzystanie floty przewoźników drogowych i zoptymalizowane przydziały. CEVA Logistics zapewni osobom odpowiedzialnym za planowanie narzędzie, które uzupełni ich wiedzę, pomagając w standaryzacji i ujednoliceniu procesów pracy między agencjami. Rozwiązanie umożliwi przeprowadzanie testów, z uwzględnieniem ograniczeń i zapewni zespołom narzędzie wspierające podejmowanie decyzji, przy jednoczesnym skróceniu czasu obliczeń. W tym przypadku można mówić więc bardziej o wsparciu człowieka, niż jego całkowitym wykluczeniu z zawodu.

_______________________________

Można by pomyśleć zatem, że AI będzie ułatwiało życie i pracę. Należy jednak pamiętać, że rozwój technologiczny jest niesamowicie szybki. To co kilkanaście lat temu było niewyobrażalne, dzisiaj funkcjonuje w życiu codziennym, dlatego trzeba ostrożnie podchodzić do prognozowania tego co zdarzy się w przyszłości. Warto jednak być otwartym na technologię, bo jak widać na powyższych przykładach może ona wnieść wiele dobrego.

Źródło: Personnel service/ CEVA Logistics/ etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels