AI w świecie transportu
👉Z możliwości sztucznej inteligencji korzystają już spedytorzy i planiści z Omegi Pilzno. Na razie są w fazie testowej, jednak widzą potencjał na dalszą współpracę. Jak sami zaznaczają algorytmy pracują szybko, nie popełniają błędów i nieustannie korygują wyjściowe założenia, np. na podstawie aktualnej sytuacji na drogach lub w oparciu o czas pracy poszczególnych kierowców. Daje to nieskończony potencjał do wielopoziomowej optymalizacji procesów transportowych.👉Kolejnym rozwiązaniem, które do niedawna mogło się kojarzyć z filmami science fiction jest stworzony przez firmę DACHSER zaawansowany system lokalizacji i operacji logistycznych w pomieszczeniach. Pozwala ono znacznie skrócić czas wyszukiwania, a co za tym idzie, procesy ładowania. Korzystając ze strony internetowej lub innych środków, takich jak aplikacje na smartfony, czytniki elektroniczne i wizualizacje 3D, możliwe jest śledzenie w czasie rzeczywistym położenia przesyłek i przenośników naziemnych. Dzięki możliwościom, jakie oferuje cyfrowy bliźniak, pracownicy terminala mogą sprawdzić na specjalnych wyświetlaczach instrukcje dotyczące transportu wewnętrznego, które mogą być uzupełnione o dodatkowe informacje. Także po raz kolejny mówimy o wsparciu lub częściowym zastąpieniu pracy człowieka, a nie zajęciu jego miejsca.
👉Jeszcze większy udział AI w rynku można zauważyć w logistyce i magazynach. Przykładowo CEVA Logistics wprowadza sztuczną inteligencję do planowania i optymalizacji logistyki pojazdów gotowych. Operator wykorzysta rozwiązania do realizacji celów transformacji cyfrowej i podniesienia jakości usług dla producentów samochodów. Celem jest digitalizacja procesów, poprawa przetwarzania zamówień transportowych i konsolidacja rund dystrybucyjnych przez lepsze wykorzystanie floty przewoźników drogowych i zoptymalizowane przydziały. CEVA Logistics zapewni osobom odpowiedzialnym za planowanie narzędzie, które uzupełni ich wiedzę, pomagając w standaryzacji i ujednoliceniu procesów pracy między agencjami. Rozwiązanie umożliwi przeprowadzanie testów, z uwzględnieniem ograniczeń i zapewni zespołom narzędzie wspierające podejmowanie decyzji, przy jednoczesnym skróceniu czasu obliczeń. W tym przypadku można mówić więc bardziej o wsparciu człowieka, niż jego całkowitym wykluczeniu z zawodu.
_______________________________
Można by pomyśleć zatem, że AI będzie ułatwiało życie i pracę. Należy jednak pamiętać, że rozwój technologiczny jest niesamowicie szybki. To co kilkanaście lat temu było niewyobrażalne, dzisiaj funkcjonuje w życiu codziennym, dlatego trzeba ostrożnie podchodzić do prognozowania tego co zdarzy się w przyszłości. Warto jednak być otwartym na technologię, bo jak widać na powyższych przykładach może ona wnieść wiele dobrego.
Źródło: Personnel service/ CEVA Logistics/ etransport.pl