Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ducato pierwszy w rankingu dostawczych

Utworzona: 2023-03-09


Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki testów systemów bezpieczeństwa 18 samochodów dostawczych, które zostały sprawdzone z uwzględnieniem nowych, zaostrzonych kryteriów oceny. Zwycięzcą zestawienia kolejny raz został Fiat Ducato, który wyprzedził Forda Transita.

W 2021 r. Euro NCAP zapoczątkowało testy samochodów dostawczych, w trakcie których poddano ocenie działanie i skuteczność systemów wspomagania kierowcy. W tym roku pojazdy zostały sprawdzone z uwzględnieniem zaostrzonych kryteriów w stosunku do poprzednich badań. Większy nacisk położono na ochronę pieszych i rowerzystów, ze szczególnym uwzględnieniem jazdy nocnej, a także wprowadzono nowy scenariusz zderzenia samochodu dostawczego z osobowym.

Na ogólną ocenę miały wpływ systemy wspomagania kierowcy zainstalowane w pojazdach, w tym: AEB (Autonomous Emergency Braking – automatyczne hamowanie awaryjne) w odniesieniu do innych samochodów, pieszych i rowerzystów (zbadano skuteczność zapobiegania wypadkom i łagodzenia ich skutków); Lane Assist (zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu); Speed Assist (wspomaga w utrzymaniu bezpiecznej prędkości) oraz systemu wspomagania koncentracji kierowcy i przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Poszczególnym systemom przyporządkowano punktację wyrażoną w procentach, przy czym największy ciężar gatunkowy otrzymały: hamowanie awaryjne zapobiegające zderzeniu z innym pojazdem (30%) oraz asystent utrzymywania pasa ruchu (20%). Na podstawie ogólnego wyniku pojazdy zostały zaliczone do 5 kategorii: platynowej (≥80%), złotej (≥60%), srebrnej (≥40%), brązowej (≥20%) oraz najniższej „nie polecany” (<20%).


Fiat Ducato, w ubiegłym roku zakwalifikowany do kategorii platynowej, po raz kolejny stanął na szczycie listy rankingowej z wynikiem 63%, który jednak zapewnił mu miejce tylko w kategorii złotej. Na "złoto" zasłużył jeszcze tylko jeden dostawczy van - Ford Transit, którego oceniono na 60%. Sześć modeli sklasyfikowano w kategorii srebrnej. Są to: Mercedes-Benz Sprinter (52%), Mercedes-Benz Vito (48% - spadł z kategorii złotej); Volkswagen Transporter (43%); Renault Trafic, Nissan Primastar i Volkswagen Crafter (każdy po 40%).

Do kategorii brązowej zaliczone zostały: Iveco Daily (35%), Peugeot Expert (31%), Opel/Vauxhall Vivaro (30%), Renault Master (25%), Citroën Jumpy (24%), Toyota Proace (23%), Opel/Vauxhall Movano i Peugeot Boxer (po 22%) oraz Citroën Jumper (20%). Najsłabiej w testach, podobnie jak przed rokiem, wypadł Nissan Interstar, który z wynikiem 18% znalazł się w kategorii „nie polecany” ze względu na brak systemów unikania kolizji.

Zgodnie z planami Euro NCAP, do 2026 r. samochody dostawcze będą miały takie same wymagania dotyczące systemów wspomagania kierowcy jak samochody osobowe, a ich ocena będzie odtąd uwzględniać tylko standardowe wyposażenie na wszystkich rynkach europejskich. Organizacja widzi potrzebę objęcia testami także samochodów ciężarowych. Jeszcze w tym roku zamierza uruchomić nowy system oceny pojazdów tego segmentu.

Link do tabeli wyników:
Commercial-Van-Ratings-Ranking

Źródło: Euro NCAP
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels