Na ogólną ocenę miały wpływ systemy wspomagania kierowcy zainstalowane w pojazdach, w tym: AEB (Autonomous Emergency Braking – automatyczne hamowanie awaryjne) w odniesieniu do innych samochodów, pieszych i rowerzystów (zbadano skuteczność zapobiegania wypadkom i łagodzenia ich skutków); Lane Assist (zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu); Speed Assist (wspomaga w utrzymaniu bezpiecznej prędkości) oraz systemu wspomagania koncentracji kierowcy i przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Poszczególnym systemom przyporządkowano punktację wyrażoną w procentach, przy czym największy ciężar gatunkowy otrzymały: hamowanie awaryjne zapobiegające zderzeniu z innym pojazdem (30%) oraz asystent utrzymywania pasa ruchu (20%). Na podstawie ogólnego wyniku pojazdy zostały zaliczone do 5 kategorii: platynowej (≥80%), złotej (≥60%), srebrnej (≥40%), brązowej (≥20%) oraz najniższej „nie polecany” (<20%).

Fiat Ducato, w ubiegłym roku zakwalifikowany do kategorii platynowej, po raz kolejny stanął na szczycie listy rankingowej z wynikiem 63%, który jednak zapewnił mu miejce tylko w kategorii złotej. Na "złoto" zasłużył jeszcze tylko jeden dostawczy van - Ford Transit, którego oceniono na 60%. Sześć modeli sklasyfikowano w kategorii srebrnej. Są to: Mercedes-Benz Sprinter (52%), Mercedes-Benz Vito (48% - spadł z kategorii złotej); Volkswagen Transporter (43%); Renault Trafic, Nissan Primastar i Volkswagen Crafter (każdy po 40%).
Do kategorii brązowej zaliczone zostały: Iveco Daily (35%), Peugeot Expert (31%), Opel/Vauxhall Vivaro (30%), Renault Master (25%), Citroën Jumpy (24%), Toyota Proace (23%), Opel/Vauxhall Movano i Peugeot Boxer (po 22%) oraz Citroën Jumper (20%). Najsłabiej w testach, podobnie jak przed rokiem, wypadł Nissan Interstar, który z wynikiem 18% znalazł się w kategorii „nie polecany” ze względu na brak systemów unikania kolizji.
Zgodnie z planami Euro NCAP, do 2026 r. samochody dostawcze będą miały takie same wymagania dotyczące systemów wspomagania kierowcy jak samochody osobowe, a ich ocena będzie odtąd uwzględniać tylko standardowe wyposażenie na wszystkich rynkach europejskich. Organizacja widzi potrzebę objęcia testami także samochodów ciężarowych. Jeszcze w tym roku zamierza uruchomić nowy system oceny pojazdów tego segmentu.
Link do tabeli wyników:
Commercial-Van-Ratings-Ranking
Źródło: Euro NCAP