Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Zakaz odpoczynku w kabinie - jak to sprawdzą?

Utworzona: 2023-02-17


Skargi związane z egzekwowaniem praw kierowców do odbywania odpoczynku w komfortowych warunkach poza kabiną ciężarówki zmusiły Komisję Europejską do ujednolicenia przepisów z tym związanych.

Zakaz odbywania przez kierowców zawodowych regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie ciężarówki został po raz pierwszy wprowadzony pod koniec 2017 r. Interpretacja została uwzględniona w przepisach Pakietu Mobilności zatwierdzonego przez UE w 2020 r., który nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia krajowego systemu kar za nieprzestrzeganie tego zakazu.

Nowe regulacje wprowadzone w ustawie miały poważny charakter i dotyczyły odbywania przez kierowcę regularnego tygodniowego odpoczynku w nieodpowiednim miejscu zakwaterowania, które nie jest dostosowane do potrzeb obu płci oraz nie ma odpowiedniego zaplecza do spania i urządzeń sanitarnych. Drugie poważne wykroczenie polega na tym, że pracodawca nie pokrywa wszystkich kosztów zakwaterowania poza pojazdem podczas tygodniowych przerw.

W związku z tym, jak podaje Fenadismer w niektórych krajach, zwłaszcza we Francji i Szwecji, pojawiło się wiele skarg na sposób egzekwowania wspomnianego zakazu przez inspektorów, co zmusiło Komisję Europejską do sporządzenia wytycznych skierowanych do wszystkich państw członkowskich, zawierających kryteria kontroli zakazu odpoczynku w kabinie oraz weryfikacji przestrzegania przepisów rozporządzenia europejskiego 561/2006 w sprawie czasu jazdy i odpoczynku.

Wspomniane wytyczne dotyczą między innymi dokumentów, które kierowca musi przedstawić na żądanie organów kontrolnych (karta tachografu), jak również wszelkich odręcznych dokumentów rejestracyjnych lub drukowanych sporządzonych w danym dniu oraz 28 dniach poprzednich, a w przypadku korzystania z tachografu analogowego – wykresówki z danego dnia oraz 28 poprzednich. Zgodnie z wytycznymi, inspektorzy mogą prosić kierowców o przedstawienie rachunków hotelowych lub innych dokumentów, które mogą potwierdzić, że odbywali swój regularny tygodniowy odpoczynek w odpowiednim miejscu zakwaterowania, ale nie mogą ukarać kierowców ani firm za nieposiadanie takich dokumentów. Jeżeli przepisy krajowe przewidują taką możliwość, przyznanie się kierowcy może zostać uznane za ważny dowód popełnienia wykroczenia.

Wytyczne zostaną wkrótce opublikowane na oficjalnej stronie internetowej Komisji Europejskiej i przetłumaczone na 24 języki urzędowe Wspólnoty.

Źródło: Hiszpańskie Stowarzyszenie Transportowe
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels