Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Naczepy z systemem ruchomej podłogi zyskują na popularności

Utworzona: 2022-12-22


To rezultat ich powszechnie docenianej wszechstronności, jak również łatwości załadunku oraz rozładunku.

Relatywnie duża pojemność oraz uniwersalne zastosowanie tych pojazdów pozwalają na wykorzystywanie ich niemal w każdej dziedzinie transportu, wożą zatem materiały budowlane, płody rolne, odpady czy złom. Z powodzeniem stosowane są też do transportu ładunków na paletach.

Dla użytkowników cenna jest nie tylko uniwersalność i łatwość użytkowania, ale również żywotność naczep oraz koszty eksploatacji. Te ostatnie wynikają głównie z wagi samych naczep, która – dzięki stosowaniu coraz lżejszych materiałów, spada. Poza zmianami konstrukcyjnymi samych naczep, zmiany dotyczą też np. kwestii właścicielskich. Niedawno doszło np. do połączenia BENALU z LEGRAS INDUSTRIES (należy do europejskich liderów w produkcji naczep z ruchomą podłogą). To dobra wiadomość dla spółki MEGA z Nysy, również należącej do francuskiej grupy. Powstała w efekcie połączenia Grupa BENALU-LEGRAS, wykorzysta należące do obu producentów sieci dystrybucyjne dla zwiększenia sprzedaży, szczególnie na eksport. Ważnym z ekonomicznego punktu widzenia aspektem transakcji jest również poprawienie pozycji połączonych firm w negocjacjach zakupowych m.in. w zakresie surowców, czy podzespołów do budowy naczep.

To ważne wydarzenie i jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy przejąć działalność LEGRAS Industries w bardzo konkurencyjnym środowisku i wspólnie z naszymi partnerami rozpocząć budowę nowej i jeszcze silniejszej Grupy BENALU-LEGRAS. Transakcja ta stanowi doskonałą okazję do rozwoju w segmencie pojazdów z ruchomą podłogą podkreśla Arnaud de Ponnat, prezes grupy BENALU-LEGRAS.
MEGA zyskuje możliwość rozwoju know-how w zakresie systemów ruchomych podłóg i logistycznych oraz możliwość wykorzystania efektów synergii: kosztowej, technologicznych i operacyjnych.

Jestem przekonany, że MEGA pozytywnie odczuje także skutki tej transakcji poprzez spodziewany wzrost udziałów w sprzedaży na rynku ruchomych podłóg w Polsce i w Europie, co przełoży się na zwiększenie produkcji bezpośrednio w Nysie podsumowuje Maciej Radomski, prezes zarządu, MEGA.

Wytrzymałość i funkcjonalność

Austriacka firma Schwarzmüller ma w swym portfolio produktowym od lat naczepy z systemem ruchomej podłogi (otrzymała prestiżową nagrodę „Trailer Innovation 2021”). W pełni aluminiowa konstrukcja bazuje standardowo na lekkiej i odpornej na korozję ramie wyprodukowanej z wysokogatunkowego aluminium. Ramę aluminiową z zabudową i innymi elementami aluminiowymi można spawać zwiększając stabilność, trwałość (na styku różnych materiałów nie pojawia się korozja). Masa własna pojazdu, która jest wyjątkowo ważnym parametrem przy tego typu transporcie, rozpoczyna się od 7.180 kg. Funkcjonalność zwiększa możliwość zaopatrzenia naczepy w boczne drzwi (istnieje grono użytkowników, dla których są one niezbędne do pracy). W ostatnim czasie Schwarzmüller dostarczył partię 20 naczep z bocznymi drzwiami dla klienta ze Starogardu Gdańskiego, firmy Fulimpex. Naczepy przygotowano na specjalne zamówienie pod trzyosiowe ciągniki siodłowe, które jeżdżą głównie po Skandynawii. Mają wzmocnioną konstrukcję ramy, cofnięte nogi podporowe, wyższe techniczne DMC oraz opony zimowe o nośności 10 t na oś.

Bez trudu, w najcięższych warunkach radzi sobie też naczepa Kraker K-Force.

Skrzynia ładunkowa nie deformuje się, konstrukcja podłogi podoła największym obciążeniom, a tarcie wewnętrzne jest minimalne. Dzięki K-Force załadunek i rozładunek są możliwe w każdych warunkach: w budynkach, w terenie lub w doku załadunkowym. Bezpiecznie i szybko, bez ryzyka przewrócenia podkreśla dostawca.
K-Force umożliwia łatwy rozładunek w każdym miejscu, do którego można wjechać, np. w hali fabrycznej czy stodole. Ryglowanie pneumatyczne sprawia, że tylne drzwi bezpiecznie się otwierają i nie obluzowują. Belki podwozia wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (absorbują duże siły). Zwiększa to ich trwałość. Ściany zabezpieczono połączeniami śrubowymi dla równomiernego przeniesienia sił z ładunku na ścianę boczną. Brak spawania eliminuje pęknięcia zmęczeniowe i utratę wytrzymałości, nawet po latach intensywnego użytkowania. Odcinek nad osiami jest szczególnie podatny na zużycie. K-Force ma belki poprzeczne i dodatkowe płyty wzmacniające. Duże naprężenia rozkładają się na większą powierzchnię podczas pokonywania zakrętów. Zwiększona stabilność w najważniejszych miejscach K-Force umożliwia również załadunek długich, niepodzielnych ładunków przez tylne drzwi, za pomocą żurawia. Standardowo wzmocniona belka uchylna nad drzwiami tylnymi pozwala na przewożenie dowolnych ładunków.

We wrześniu 2020 r. zaprezentowano naczepę Knapen o nazwie EXSIDE, która otrzymała nagrodę IAA Hannover „Trailer Innovation 2021” w kategorii Body - Zabudowa. Konstrukcję testowano w Skandynawii. Przesunięcie środkowego słupka na jedną stronę zmniejsza ryzyko uszkodzeń spowodowanych np. uderzeniem wózkiem widłowym oraz - co bardzo istotne, zapewnia pełny dostęp do przestrzeni bocznej naczepy. Stałe słupki środkowe są bardziej narażone na uszkodzenia, ich naprawa lub wymiana wymaga spawania i lakierowania, co powoduje przestoje taboru i generuje koszty.

W dostawach naczep dla rolnictwa i przemysłu spożywczego od lat specjalizuje się też LEGRAS. Jednym z kluczowych produktów firmy była, wprowadzona naczepa z ruchomą podłogą FMA. Ma poj. 70 m³ (specjalnie skonstruowana do transportu kiszonki, kompostu, zbóż, obornika, odpadów zielonych, zrębków, big-bagów i palet). Długość skrzyni wynosi 8,5; 10 i 11,4 m. FMA oparto na tridemie z dwiema osiami skrętnymi. Zastosowanie ruchomej podłogi umożliwia opróżnienie największego modelu w ciągu czterech minut. Inną znaną już polskim użytkownikom naczepą jest model „Side Doors”, czyli naczepa z ruchomą podłogą z ruchomymi drzwiami bocznymi dostępna w wersjach o poj. od 86 do 97 m³.

Pojemność transportowa naczepy Fliegl SDS 390 X-tra Long z ruchomą podłogą sięga 101 m³ przy długości wewnętrznej rynny wynoszącej 14,9 m. Oznacza to wzrost o 12 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi nadwoziami o poj. 90 m³. Ścianki przednia i boczne skrzyni aluminiowej wykonano z profili zamkniętych, które są zespawane dookoła z profilem wzmacniającym u góry i ze specjalną ramą u dołu. Jak każda naczepa z ruchomą podłogą firmy Fliegl, SDS 390 X-tra Long ma fabryczną szczelnie spawaną wannę, która zapobiega przedostawaniu się mokrego ładunku. Standardowym wyposażeniem jest kanał odpływowy w tylnej części wanny, podobnie jak listwa odprowadzająca wodę deszczową z tyłu, która zapobiega przedostawaniu się wody deszczowej przez drzwi do powierzchni ładunkowej. Przy masie własnej wynoszącej 7,6 t naczepa jest jedną z najlżejszych w swoim rodzaju. Lekkie podwozie składa się ze stali o grubości 8 mm, zoptymalizowanej pod względem masy. Fliegl oferuje dziesięcioletnią gwarancję na przerdzewienie.

Wytrzymałość i niezawodność to jedne z głównych walorów naczep STAS (wyłącznym dystrybutorem produktów STAS na naszym rynku jest PTM Polska). Sprzyja temu stabilne podwozie w połączeniu z mocnymi, poprzecznymi belkami podłogowymi o najwyższej na rynku wysokości 140 mm, całkowicie spawane profile boczne z niezniszczalnymi profilami narożnymi, jak również zastosowane aluminium o bardzo wysokiej odporności na ścieranie (H34 z huty Alcoa). Materiał ten charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężysty i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach. Kolejnym jest relatywnie niska waga (nawet 6,5 t przy kubaturze 55 m3), pomimo zastosowania panela o grubości 3 mm od wewnątrz. STAS stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali. Tak zaprojektowana rama daje wytrzymałości i stabilne prowadzenie. Warto wspomnieć, że w 2022 roku Stas uruchomił nową bliźniaczą halę fabryczną, co spowodowało podwojenie mocy produkcyjnych do 34 szt. tygodniowo. Nowością jest w pełni automatyczna lakiernia z suszarniami i automatem do polerowania i wytrawiania aluminium. Duże wrażenie robi pełna digitalizacja stanowisk produkcyjnych- zapewnia ona ciągłą łączność i jeszcze lepszą kontrolę jakości. Witamy w XXI wieku!

Pełna treść materiału w najnowszym wydaniu Trucks & Machines.

Źródło: Trucks & Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels