Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rewizja rozporządzenia w sprawie norm emisji dla pojazdów ciężarowych

Utworzona: 2022-08-12


Normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych obowiązują od 2019 r., kiedy to ustalono cele redukcji emisji CO2 generowanego przez pojazdy ciężarowe o 15% w 2025 r. i o 30% w 2030 r. Kluczowe elementy rozporządzenia mają zostać poddane rewizji do końca 2022 roku.

ACEA uważa, że rewizja stanowi okazję do oceny skuteczności rozporządzenia, dostosowania różnych jego elementów, rozszerzenia jego zakresu i – co najważniejsze – zapewnienia spójności z innymi ważnymi przepisami, które powinny stworzyć ramy umożliwiające osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych jest tylko jednym (choć ważnym) elementem szerszych ram regulacyjnych, które powinny umożliwić sektorowi transportu drogowego osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Producenci zaczęli już przygotowania do wdrożenia strategii szybkiej dekarbonizacji transportu drogowego. Będzie to wymagało fundamentalnej zmiany technologii układów napędowych. Aby możliwe było osiągnięcie celów w zakresie dekarbonizacji, zasadnicza część transportu drogowego będzie musiała odbywać za pomocą pojazdów bezemisyjnych, zasilanych akumulatorami lub wodorem.

Wszyscy producenci albo już rozpoczęli seryjną produkcję pojazdów akumulatorowych albo znajdują się w końcowej fazie przed jej uruchomieniem. Obecnie dostępnych jest kilkanaście różnych modeli ciężarówek zasilanych akumulatorami w różnych konfiguracjach, które można dostosować do indywidualnych specyfikacji. Drugą główną technologią bezemisyjnego układu napędowego są wodorowe ogniwa paliwowe. Pierwsze ciężarówki zasilane wodorem są już w rękach klientów, którzy testują je w ramach normalnej działalności. Kilku producentów zapowiedziało rozpoczęcie seryjnej produkcji tych pojazdów od 2024 roku.

Najważniejsze wnioski:
1. Aby zapewnić szybką adopcję pojazdów bezemisyjnych, należy stworzyć podstawowe warunki, w tym wystarczająco gęstą sieć infrastruktury ładowania i tankowania wodoru oraz skuteczny system opłat za emisję CO2.
2. ACEA popiera rewizję celów dotyczących redukcji emisji CO2, które powinny zostać ustalone na rok 2030. Docelowe poziomy na lata 2035 i 2040 można ustalić już teraz, ale należy je ponownie zweryfikować w odpowiednim czasie biorąc pod uwagę istniejące warunki, zwłaszcza stan infrastruktury ładowania i tankowania. ACEA nie popiera pomysłu wyznaczania celów pośrednich przed rokiem 2030.
3. Pomimo tego, że wysiłki producentów skupiają się na pojazdach bezemisyjnych, ACEA nie uważa za rozsądne, aby w tym momencie określać datę wycofania pojazdów z silnikami spalinowymi (czy to całkowitego czy dla wszystkich grup pojazdów).
4. Należy wprowadzić silne i skuteczne systemy zachęt dla przewoźników, aby skłonić ich do inwestowania w pojazdy bezemisyjne oraz przyspieszyć proces wymiany flot.
5. System kredytowy/debetowy w handlu uprawnieniami do emisji powinien zostać ulepszony i rozszerzony po roku 2030.
6. ACEA popiera włączenie dodatkowych grup pojazdów do rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2, jeśli będą już istniały ramy certyfikacji CO2 (i pod warunkiem, że specyfika różnych segmentów pojazdów zostanie w pełni uwzględniona).

Źródło: ACEA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels