W rozbudowę terminalu w Zamościu Laude Smart Intermodal S.A. zainwestowała prawie 30 mln zł. To już kolejna inwestycja zrealizowana zgodnie z misją spółki, zakładającą tworzenie nowej jakości usług logistycznych oraz wdrażanie wydajnych i ekologicznych rozwiązań z wykorzystaniem zalet transportu intermodalnego. Nie byłoby to możliwe bez skutecznego pozyskiwania dotacji unijnych.
Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat, w ramach programów pomocowych UE zrealizowaliśmy 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego – podkreśla Marcin Witczak, prezes Laude Smart Intermodal.
Większy potencjał przeładunkowy blisko granicy
Przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową terminalu intermodalnego na stacji kolejowej Zamość Bortatycze został ogłoszony w sierpniu 2020 r. W ramach tego projektu od strony zachodniej powstały nowy szeroki tor (o prześwicie 1520 mm), który umożliwi bezkolizyjne wprowadzenie składu kontenerowego na teren terminalu, a od strony południowej – nowy tor normalny (o szerokości 1435 mm). Długość każdego z tych torów wynosi 900 m. Wydłużone zostały także tory odstawcze dla wagonów normalno- i szerokotorowych oraz zbudowano splot toru normalnego i szerokiego, który umożliwi bezkolizyjne odstawianie uszkodzonych kontenerów do naprawy. Rozbudowany układ torowy (łącznie ponad 6,4 km) pozwoli na przeładunek kontenerów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, zwiększając wydajność prac przeładunkowych. Możliwości przeładunkowe po rozbudowie terminalu to 6-10 pociągów dziennie. Terminal jest wyposażony w dwie suwnice 40-tonowe, pięć wózków kontenerowych typu reachstacker, których zadaniem jest usprawnienie obsługiwanego ruchu kolejowego i samochodowego, a także wagę. Nowy plac umożliwia składowanie 2000 kontenerów TEU. Dodatkowo powstało kilka placów parkingowych i manewrowych. Łączna powierzchnia placów utwardzonych terminalu wynosi 50 tys. mkw. Do końca roku zostanie zainstalowana trzecia suwnica.Kolejowe wsparcie dla eksportu z Ukrainy
Ważne jest, że inwestycja ta zbiegła się z zakończeniem prac na stacji Zamość Majdan, realizowanych przez PKP LHS. Wybudowano m.in. pięć torów o łącznej długości 6 km wraz z rozjazdami wyposażonymi w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także plac ładunkowy o powierzchni 14 tys. m kw. oraz drogę dojazdową. Budowa mijanki zwiększa zdolność przepustową całej tej linii.Inwestycje te pozwalają wesprzeć ukraiński eksport do europejskich odbiorców. Tak naprawdę dziś jedyną możliwością są szlaki kolejowe, w tym szczególnie linia LHS od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, a także zaplecze przeładunkowe, jakie mogą zapewnić terminale zlokalizowane na liniach kolejowych łączących Polskę z Ukrainą, jak nasz w Zamościu – mówi prezes Marcin Witczak.
Obecny stan techniczny LHS pozwala na przejazd 12 par pociągów na dobę.
Sukcesem przy obecnej organizacji pracy na przejściach granicznych i przewozów na linii LHS byłby transport 2 mln ton zbóż z Ukrainy miesięcznie. Wykorzystanie specjalistycznych kontenerów do przewozu ładunków sypkich, do których można załadować m.in. zboże, usprawniłoby logistykę, redukując koszty i czas niezbędny do przeładunku w terminalach. W przypadku przeładunku na stacjach i w terminalach, gdzie następuje zmiana szerokości torów, całkowity czas na obsługę pociągu z węglarkami liczy się w dniach. Obsługa pociągu kontenerowego jest dużo szybsza. Spółka Laude potrafi przewozić do 4000 ton w jednym pociągu i właśnie to w połączeniu ze zmianą organizacji ruchu na linii LHS może sprawić, że cel wywozu ziarna koleją z Ukrainy zostanie zrealizowany. Nasze relacje w pracy z klientami z Ukrainy budujemy od 2008 r. – zapewnia prezes Witczak.
Czas na rewolucję w organizacji przewozów
Użycie kontenera w porównaniu z przewozem ładunków masowych i drobnicy luzem pozwala na organizację technologicznie i ekonomicznie efektywniejszego procesu transportowo-logistycznego, znacznie go uproszczając oraz przyśpieszając. Dostrzegając te przewagi, firma Laude Smart Intermodal kilkanaście lat temu postawiła na rozwój unikalnego systemu intermodalnego, który składa się z własnych opatentowanych jednostek intermodalnych i środków transportu, organizując dla swoich klientów kompletny łańcuch logistyczny, nawet jeśli nie mają oni bezpośredniego dostępu do torów kolejowych.Dzięki konteneryzacji operatorzy mogą osiągać lepsze wyniki eksploatacyjne (jak np. ładowność, obrót taboru), obniżać koszty frachtu (brak potrzeby opakowania i przeładunków), a także zapewniać lepszą ochronę ładunków przed warunkami atmosferycznymi oraz uszkodzeniami.
Co więcej, nasz system przewozów intermodalnych polega na wykorzystaniu jednej platformy kolejowej do przewozu wielu typów kontenerów specjalistycznych pozwalających na transport różnego rodzaju ładunków. – Przy dużej liczbie istniejących wąskich gardłach na sieci kolejowej, które skutkują ograniczeniem długości pociągu oraz nacisków na oś wagonu, kluczowa okazuje się optymalizacja jednocześnie kilku parametrów jednostek intermodalnych oraz wagonów: wymiarów kontenerów i platform, masy ładunku, który można załadować do kontenera, oraz masy samych kontenerów i platform. Dowóz/wywóz kontenerów do/z terminalu, czyli tzw. pierwszą i ostatnią milę, zapewniamy z wykorzystaniem ultralekkich ciągników siodłowych oraz naczep podkontenerowych – wyjaśnił Marcin Witczak podczas swojej prezentacji.
Źródło: Laude Smart Intermodal S.A.