Obowiązkowe będzie posiadanie systemu hamowania awaryjnego (już obowiązkowego dla samochodów ciężarowych i autobusów), w samochodach osobowych oraz w lekkich pojazdach użytkowych, jak również posiadanie awaryjnego systemu utrzymywania pojazdu w pasie ruchu. Większość tych technologii i systemów będzie obowiązkowa od 6 lipca 2022 roku w przypadku nowych modeli i od maja 2024 roku w przypadku istniejących modeli.
Ciężarówki i autobusy bezpieczniejsze dla pieszych i rowerzystów
Pojazdy te będą musiały być projektowane i konstruowane w taki sposób, aby szczególnie narażeni użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tzw. "bezpośrednie widzenie"). Pojazdy te będą musiały być wyposażone w zaawansowane funkcje, aby zmniejszyć "w największym możliwym stopniu martwe pola przed fotelem kierowcy i znacznie ograniczyć martwe pola z bocznych okien. Technologia bezpośredniego widzenia powinna być stosowana w przypadku nowych modeli od listopada 2025 roku, a w przypadku istniejących modeli od listopada 2028 roku.Nowe funkcje bezpieczeństwa w pojazdach
➡ zaawansowane systemy hamowania awaryjnego (samochody osobowe, dostawcze)➡ ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy)
➡ systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy)
➡ zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy)
➡ rejestrator danych o zdarzeniach (wypadkach) (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy)
➡ awaryjne sygnały stopu (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy)
➡ ochrona pasażera na przednim siedzeniu w czasie testu zderzeniowego symulującego pełne zderzenie czołowe, ulepszone pasy bezpieczeństwa (samochody osobowe i dostawcze)
➡ zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami (samochody osobowe i dostawcze)
➡ inteligentne dostosowanie prędkości (samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
➡ systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (samochody osobowe i dostawcze)
➡ ochrona pasażera przed uderzeniem bocznym w słup (samochody osobowe i dostawcze)
➡ kamera cofania lub system wykrywania obiektów znajdujących się z tyłu pojazdu ((samochody, furgonetki, ciężarówki, autobusy)
➡ system monitorowania ciśnienia w oponach (samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy)
➡ systemy ostrzegania wykrywające niechronionych uczestników ruchu drogowego z przodu lub z boku pojazdu (ciężarówki i autobusy)
➡ lepsza bezpośrednia widoczność niechronionych uczestników ruchu drogowego z miejsca kierowcy (ciężarówki i autobusy).
Regulacje zatwierdzone przez Parlament Europejski są odpowiedzią na ogromną liczbę ofiar wypadków drogowych. Komisja spodziewa się, że proponowane środki pomogą uratować ponad 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r. Przyczyni się to do osiągnięcia długoterminowego celu UE, jakim jest zbliżenie się do zerowej liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń do 2050 r. („Wizja Zero”) .
Źródło: Parlament Europejski