Naszej sieci drogowej brakuje wystarczających bezpiecznych i chronionych parkingów. Podejmujemy konkretne kroki, aby zapewnić kierowcom zawodowym w UE dobre warunki do pracy i odpoczynku na drogach europejskich. Standardy, które przyjmujemy oprócz zapewnienia kierowcom dostępu do wszystkich niezbędnych udogodnień, umożliwią również przewoźnikom wybór poziomu bezpieczeństwa, jakiego potrzebują dla ich ładunku. Stanowią one uzupełnienie naszej propozycji przeglądu transeuropejskiej sieci transportowej, w ramach której wymagamy od państw członkowskich zapewnienia bezpieczne i chronione miejsca parkingowe wzdłuż sieci TEN-T, oddalone od siebie maksymalnie o 100 km. Nie można przecenić znaczenia zawodowych kierowców dla społeczeństwa. Ważne jest, abyśmy oferowali im godne i bezpieczne warunki pracy powiedziała unijna komisarz ds. transportu Adina Vălean.Nowe normy UE kategoryzują parkingi według czterech poziomów bezpieczeństwa: brązowego, srebrnego, złotego i platynowego. Umożliwi to operatorom wybór wymaganego poziomu bezpieczeństwa w zależności od wartości przewożonych towarów.
Standard bezpieczeństwa określa bezpieczeństwo: 1) obwodu, 2) parkingu, 3) punktów wjazdu/wyjazdu oraz 4) procedur pracowniczych. Na przykład certyfikowany parking z brązu może zabezpieczyć teren za pomocą monitoringu wideo niektórych obszarów, podczas gdy parking platynowy jest przez cały czas monitorowany przez personel na miejscu, przy użyciu dodatkowych środków bezpieczeństwa, takich jak technologia rozpoznawania tablic rejestracyjnych w punktach wjazdu i wyjazdu.
Niezależnie od poziomu bezpieczeństwa, bezpieczny i strzeżony parking musi również zapewniać kierowcom dostęp do wszystkich niezbędnych udogodnień, takich jak prysznice, toalety, możliwość zakupu żywności i napojów oraz dostęp do Internetu.
W 2019 r. badanie Komisji wykazało brak 100 000 miejsc parkingowych dla pojazdów ciężarowych, a także brak bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych: z 300 000 dostępnych miejsc tylko 7 000 znajduje się na certyfikowanych bezpiecznych parkingach.
Aby zaspokoić zapotrzebowanie, Komisja finansuje rozwój bezpiecznych i chronionych parkingów za pośrednictwem instrumentu „ Łącząc Europę” dla transportu. W latach 2014-2019 do wsparcia wybrano 65 parkingów, zarówno pod kątem modernizacji istniejących parkingów, jak i budowy nowych. Zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu CEF Transport 2021 udostępnia dodatkowe 250 mln euro na wsparcie dalszych projektów w całej UE.
W grudniu 2021 r. Komisja zaproponowała również zmianę rozporządzenia TEN-T, nakładając na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia bezpiecznych i chronionych parkingów wzdłuż sieci TEN-T w maksymalnej odległości 100 km między nimi.
Komisja powiadomi Parlament Europejski i Radę o akcie delegowanym. Wejdzie on wówczas w życie, jeżeli żadne z nich nie zgłosi sprzeciwu w ciągu dwóch miesięcy od powiadomienia.
Źródło: Komisja Europejska