Informacja z dnia 23.03
❗ Hiszpańskie Ministerstwo Transportu podjęło taką decyzję, aby złagodzić ewentualne skutki strajku, który trwa od 14 marca br. i wpływa na funkcjonowanie niektórych dostaw surowców do ośrodków produkcyjnych i punktów końcowej dystrybucji produktów.
W związku z tym Generalna Dyrekcja Ruchu postanowiła:
1. Tymczasowo pozwolić osobom wykonującym usługi transportu towarowego, których dotyczą te okoliczności, skorzystać z poniższych wyjątków od zasad określonych w następujących artykułach Rozporządzenia nr 561/2006, a mianowicie:
✅ Artykuł 6.1: zwiększyć maksymalny dzienny limit jazdy z 9 do 11 godzin.
✅ Artykuł 6.2: zwiększyć maksymalny tygodniowy limit jazdy z 56 do 60 godzin.
✅ Artykuł 6.3: zwiększyć maksymalny dwutygodniowy limit jazdy z 90 godzin do 102 godzin.
✅ Artykuł 8.1: skrócić dzienny okres odpoczynku z 11 do 9 godzin.
✅ Artykuł 8.6: dopuścić możliwość skorzystania z dwóch następujących po sobie skróconych tygodniowych okresów odpoczynku trwających co najmniej 24 godziny, pod warunkiem, że ich rekompensata jest odbierana razem z następującym po tym okresie normalnym tygodniowym okresem odpoczynku.
2. Wyjątki przewidziane w punkcie pierwszym dotyczą kierowców wykonujących przewozy towarowe na terenie całego kraju.
Zwolnienia te obowiązują od 17 do 27 marca br. włącznie.
Informacja z dnia 18.03
❗Hiszpańskie Ministerstwo Transportu wprowadziło środki dotyczące transportu towarowego i pasażerskiego z pomocą humanitarną dla Ukrainy. Mają one zastosowanie wyłącznie do niekomercyjnych operacji transportowych (realizowanych nieodpłatnie)
Czas jazdy i odpoczynku (przepisy socjalne w transporcie drogowym): Zgodnie z Art. ust. 3 lit. d) rozporządzenia UE (WE) nr 561/2006 pojazdy używane do niekomercyjnego transportu humanitarnego są zwolnione ze stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku. Obejmuje to transport uchodźców.
Licencja wspólnotowa / dostęp do rynku: Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 stanowi w Art. 1 ust. 5 lit. e) wymienne wyżej rodzaje przewozów nie wymagają posiadania licencji wspólnotowej oraz są zwolnione z wszelkich zezwoleń przewozowych.
Certyfikat kompetencji zawodowych (CPC): Kierowcy pojazdów wykorzystywanych do niekomercyjnego transportu pomocy humanitarnej są zwolnieni z obowiązku przedstawienia certyfikatu CPC zgodnie z dekretem królewskim 284/2021. Stosowanie tymczasowych odstępstw nie może pogorszyć warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Informacja z dnia 14.03.2022r.
❗Rumunia
Przyznanie czasowego odstępstwa od przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku dla kierowców przewidzianych w Rozporządzeniu WE nr. 561/2006, przez okres 30 dni odpowiednio w okresie od 15 marca 2022 r. do 13 kwietnia 2022 r. w przypadku przewozu drogowego rzeczy wykonywanego pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w następujący sposób:
a) możliwość wykonywania przez kierowców dziennego czasu prowadzenia pojazdu 11 godzin (w porównaniu z 9 godzinami, które zgodnie z Rozporządzeniem można przedłużyć do 10 godzin dwa razy w tygodniu), nie przekraczając 60 godzin tygodniowo, odpowiednio nie przekraczając 96 godzin godzin w dwóch kolejnych tygodniach;
b) możliwość wydłużenia czasu prowadzenia pojazdu w ciągu jednego tygodnia do 60 godzin (w porównaniu do 56 godzin zgodnie z Rozporządzeniem);
c) możliwość wydłużenia czasu prowadzenia pojazdu w dwóch kolejnych tygodniach do 96 godzin (w porównaniu do 90 godzin zgodnie z Rozporządzeniem);
d) możliwość zrobienia przez kierowców 45-minutowej przerwy po okresie 5 godzin i 30 minut ciągłej jazdy (w porównaniu do 4 godzin i 30 minut zgodnie z Rozporządzeniem);
e) możliwość wykonywania normalnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 45 godzin w kabinie pojazdu.
Kierowcy mają obowiązek wskazywać na piśmie, na wykresówkach tachografu analogowego lub na odwrocie wydruków z tachografu cyfrowego, wszystkie przypadki, w których zastosowali zatwierdzone powyżej odstępstwa.
❗Włochy
W celu ułatwienia akcji humanitarnej dla Ukrainy, Dyrekcja Generalna ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Transportu Drogowego MIMS wydała 11 marca notę, w której zawiera wyjaśnienia dotyczące dwóch ważnych punktów: czasu jazdy i odpoczynku oraz frachtu międzynarodowego i zezwolenia dla pasażerów.
- czas jazdy i odpoczynku: lit. d) art. 3 Rozporządzenia nr. 561/2006 stanowi, że „do przewozów drogowych wykonywanych pojazdami, w tym wykorzystywanymi w niekomercyjnych operacjach transportowych pomocy humanitarnej , wykorzystywanych w sytuacjach nadzwyczajnych lub w akcjach ratowniczych” nie stosuje się przepisów dotyczących przestrzegania terminów i odpocznij za kierownicą pojazdów do transportu towarów i pasażerów;
- zezwolenia na przewóz rzeczy i pasażerów: artykuł 14 umowy Włochy-Ukraina z dnia 3 lutego 1988 r. przewiduje zwolnienie z zezwolenia dwustronnego wyłącznie na „przewóz przedmiotów niezbędnych do leczenia w przypadku nagłej pomocy, zwłaszcza w występowanie klęsk żywiołowych”, które mogą obejmować inne rodzaje materiałów, takie jak koce, artykuły pierwszej potrzeby itp.
Podobne odstępstwa wprowadziła wcześniej Polska oraz Dania.
Polska- odstępstwa od przepisów rozporządzenia 561/2006
Dania wprowadza tymczasowe odstępstwa od czasu prowadzenia pojazdu
Utworzona: 2022-03-14