Producent pojazdów użytkowych i jego partner logistyczny połączyły swoje know-how w celu opracowania nowego, 16-tonowego elektrycznego samochodu ciężarowego przeznaczonego do realizacji zadań w transporcie miejskim, którego całkowity koszt użytkowania (TCO) będzie porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem Diesla.
Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel GEODIS, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejskąGłówne założenia projektu "Oxygen" przewidują, że bezemisyjna ciężarówka wpłynie nie tylko na redukcję zanieczyszczenia powietrza i hałasu, ale także na poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego wszystkich użytkowników miejskich dróg. Projektanci Renault Trucks stworzyli atrakcyjną linię nadwozia pojazdu i komfortowe wnętrze kabiny.
- powiedziała Marie-Christine Lombard, dyrektor generalny GEODIS.
Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego - w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie. Naszym wspólnym celem jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, wśród innych użytkowników dróg, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Pojazd będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz o bezpieczeństwie mieszkańców miastZwiększone bezpieczeństwo kierowcy pojazdu i pieszych zostanie zapewnione dzięki obniżonej kabinie, dużej przedniej szybie i systemowi kamer zamiast lusterek wstecznych (widok 360°) oraz przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej wysokości wejścia niż w standardowym samochodzie użytkowym, a dodatkowo kierowca będzie mógł opuścić kabinę po dowolnej stronie. Aby ułatwić dostęp do przestrzeni ładunkowej, rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi. Usługi online umożliwią kierowcom optymalizację operacji dostaw i tras.
- zapewnił Bruno Blin, prezes Renault Trucks.
Dostawa prototypu, który będzie produkowany w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne we Francji, przewidziana jest na koniec 2022 roku. Od 2023 r. ciężarówka zostanie poddana testom w warunkach rzeczywistej dystrybucji w Paryżu. Po jazdach testowych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców.
Źródło: Renault Trucks